Bevezetés

iDevice ikon

Kedves Nyelvtanulók,

üdvözlöm Önöket az informatikai angol nyelvtanulók egyre népesebb soraiban.

Mi itt a Számalk Szakközépiskolában évek óta tudjuk, hogy milyen fontos ez a szaknyelv ismerete mindazok számára, akik valamilyen informatikai szakmát választanak további életpályájukra. Legtöbbjük már eddig is elég sok időt fordított angol nyelvtanulásra, és mégis gyakorlatilag állandó un. „újrakezdőnek" érzik magukat. Ez igen frusztráló érzés, különösen, ha számításba vesszük, hogy milyen sok időt és fáradságot tettek már eddig is ezekbe az angol órákba. Sajnos az eredmény nem igazolja vissza az eddig ráfordított időt, így mindenki többször is végig kell, hogy gondolja, hol lehet a probléma?

Szaknyelv tanulása mindig nehezebb és egyben könnyebb feladat, mint az általános nyelv megismerése. Persze alapok nélkül nem is lehet elkezdeni, a kérdés mindig az, milyen alapok nélkülözhetetlenek az informatikai szaknyelv elkezdéséhez?

A válasz természetesen elég nehéz, mindenkinek egy kicsit más, de nem megválaszolhatatlan.

Az alapelvek a következők:

  • Minél inkább ismeri valaki magyarul a szakirodalmat, illetve a szakmáját, amihez meg akarja tanulni az angolt, annál könnyebb feladata lesz. Hiszen a magyar szókincs is sok angol vagy angol eredetű informatikai szót tartalmaz. Minél több hasonló témájú szöveget olvasott már el magyarul, annál könnyebben fogja megérteni az angol cikkeket.
  • Egy szaknyelv ismeretéhez mindig azt kell először megállapítani, mire akarjuk használni a munkánk során. Általában szakszövegek olvasása, útmutatók értelmezése, leírások, ismertetések megértése a fő cél. Ebben az esetben a nyelvtant csak passzív ismeretként kell alkalmaznunk, és azt is tudnunk kell, hogy nem minden nyelvtani fogalomra lesz szükségünk. Ha azonban beszélni szeretnénk az idegen nyelven, illetve munkavégzésünk során segítségével kommunikálnunk kell, más kompetenciákra kell hangsúlyt fektetnünk.
  • Ismernünk kell saját magunk lehetőségeit és adottságait. Mennyi időt és milyen formában akarunk/tudunk nyelvtanulásra fordítani? Mi segíti leginkább a memóriánkat? Inkább hallás után vagy inkább olvasás alapján jegyezzük meg könnyebben az ismeretlen jelenségeket és kifejezéseket? Tudunk-e egyedül tanulni, vagy szükségünk van arra, hogy a tanár ott legyen mellettünk, hogy láthassuk, a többiek hogyan haladnak? Mi számunkra a legjobb módszer arra, hogy valamit megjegyezzünk? Lehet, hogy többször le kell írnunk, esetleg ki kell magunkat kérdezni? Szívesebben tanulunk-e egyszerre hosszabb ideig, vagy nincs igazán türelmünk, így aztán inkább többször rövid időkre kell leülnünk az angolhoz?
  • Rengeteg más ilyen kérdést vethetünk fel magunknak. Tehát mielőtt elkezdenénk ezt a tananyagot tanulmányozni, próbáljunk meg megfogalmazni valami elvárás rendszert. Ha ezt már megtettük, hasonlítsuk össze azzal, ami most kínálkozik, és aminek a rövid leírását az alábbiakban megadjuk.