Bevezetés
A modul célja az Egészségnevelés és egészségfejlesztés modulhoz tartozó kompetenciák elsajátíttatása. Cél a megalapozott, széleskörű elméleti ismeretekkel és gyakorlati képességekkel, készségekkel rendelkező emberek képzése, akik a megfelelő ismeretek birtoklása mellett olyan magatartási-, etikai- és esztétikai értékekkel rendelkeznek, ami alkalmassá teszi őket a segítő szakma művelésére. A képzésben résztvevőket fel kell készíteni arra, hogy aktívan vegyenek részt a saját és mások egészségtudatos magatartásának kialakításában; legyenek felkészültek a prevenció lehetőségeit illetően, és segítsék a rehabilitációra szorulókat. Tudjanak kapcsolatot kezdeményezni és tartani a páciensekkel, a környezetükhöz tartozókkal, a munkatársakkal, és mindazokkal, akik az ellátásban érintettek lehetnek. Legyenek képesek tudásukat folyamatosan gyarapítani, és a megszerzett tudást átadni.
A tananyag a benne foglalt témakörökről lényegszerű és a lehetőségekhez képest időtálló ismereteket kíván nyújtani. Ha bármelyik témakör iránt komolyabban érdeklődik, és szeretne elmélyültebb ismeretekre szert tenni, ajánlom figyelmébe az anyag végén található forrásmunkák jegyzékét. A tananyag elsajátításához nem szükséges speciális előismeretek.
E tananyag 6 fő egységből áll:
- Az egészség
- Egészségfejlesztés, egészségvédelem, prevenció
- Betegségek megelőzése
- Egészségnevelés
- A táplálkozás
- Közegészségtan
A tanítási-tanulási folyamat önmenedzselésével kapcsolatban az alábbiak figyelembevétele javasolt: mivel a fejezetek anyaga az előző részekben már megtanultakra épít, ezért célszerű a tananyag felépítését követni, vagyis a fejezeteket a megadott sorrendben megtanulni.
Minden fejezet végén rövid összefoglaló található, mely még egyszer áttekintést ad a fejezet legfontosabb részeiről. A fejezeteket önellenőrző kérdések zárják, melyek megoldása lehetőséget biztosít arra, hogy Ön felmérje, milyen mértékben sajátította el a tananyagot. A tanulási egységeket záró önellenőrző kérdések megoldására maximum 30 percet szánjon! Ha ennél több időre van szüksége, akkor feltétlenül tanulmányozza át még egyszer az adott fejezetet! A kérdések megválaszolásához ne használjon segédeszközt, és a megoldást is csak akkor nézze meg, ha már végiggondolta a helyes választ!
A tananyag zárásaként általános összefoglaló segíti Önt abban, hogy teljes áttekintést kapjon a tanultakról. Ehhez kíván további segítséget nyújtani a terminológiai szótár - ahol a jegyzetben előfordult legfontosabb kifejezéseket találhatja meg - és a felhasznált irodalom is.
Milyen témákat kell ismernie, amikor a tanítási-tanulási folyamata véget ér?:
- Az ember és környezete
- Az egészség definíciója
- Az egészségi állapotot befolyásoló tényezők
- Az egészségi állapot felmérése
- Személyi higiéné
- Egészséges életmód, életvitel, életminőség
- Nemzeti Egészségfejlesztési program
- A programból adódó feladatok
- Primer prevenció
- Szekunder prevenció
- Tercier prevenció
- Abúzusok és megelőzése
- Szexuálhigiéné
- A szív- és érrendszeri, emésztőszervi, légzőszervi megbetegedések kialakulásának okai és kockázati tényezői
- Az egészségnevelés alapfogalmai
- A pedagógia és egészségnevelés helye és szerepe az egészségügyi ellátó rendszerben
- Az egészségkultúra fogalma, összetevői
- Az egészségmegőrzés, egészségfejlesztés fogalma és programjai
- Az egészségnevelés módszerei, eszközei
- Táplálkozás-élettani alapismeretek
- Táplálékpiramis
- Egészséges táplálkozás
- Táplálkozási szokások
- A túlzott tápanyagbevitel következményei
- A gyermek és az idős ember táplálkozási szükséglete
- Élelmezési alapismeretek
- Diéták fajtái elkészítési mód és tápanyagtartalom szerint
- Speciális diéták
- A közegészségtan tárgya, területei
- Munka- és foglalkozás-egészségügy
- Település- és környezet-egészségtan
- Élelmezés- és táplálkozás-egészségtan
- Sugáregészségtan
- Gyermek- és ifjúsághigiéne
A tananyag elsajátítása után legyen képes:
- Egészségtudatos magatartást tanúsítani
- Elsődleges prevenciós tevékenységet folytatni
- Figyelembe venni tevékenysége során a különböző kulturális szokásokat
- Felvilágosító tevékenységet folytatni az egészségkárosító tényezőkről
- Tájékoztatást adni az egészséges életmódról
- Felvilágosítást végezni az egészséges táplálkozásról
- Felvilágosítást adni a szexuális úton terjedő betegségek megelőzéséről
- Tájékoztatást adni a Nemzeti Egészségfejlesztési Program célkitűzéseiről
- Másodlagos prevenciós tevékenységet folytatni
- Tájékoztatást adni a szűrővizsgálatokról
- Tájékoztatást adni a diétákról
- Megismeri az emlő és a here önvizsgálatát
- Harmadlagos prevenciós tevékenységet folytatni