Bevezetés

iDevice ikon

A modul célja az Egészségnevelés és egészségfejlesztés modulhoz tartozó kompetenciák elsajátíttatása. Cél a megalapozott, széleskörű elméleti ismeretekkel és gyakorlati képességekkel, készségekkel rendelkező emberek képzése, akik a megfelelő ismeretek birtoklása mellett olyan magatartási-, etikai- és esztétikai értékekkel rendelkeznek, ami alkalmassá teszi őket a segítő szakma művelésére. A képzésben résztvevőket fel kell készíteni arra, hogy aktívan vegyenek részt a saját és mások egészségtudatos magatartásának kialakításában; legyenek felkészültek a prevenció lehetőségeit illetően, és segítsék a rehabilitációra szorulókat. Tudjanak kapcsolatot kezdeményezni és tartani a páciensekkel, a környezetükhöz tartozókkal, a munkatársakkal, és mindazokkal, akik az ellátásban érintettek lehetnek. Legyenek képesek tudásukat folyamatosan gyarapítani, és a megszerzett tudást átadni.

A tananyag a benne foglalt témakörökről lényegszerű és a lehetőségekhez képest időtálló ismereteket kíván nyújtani. Ha bármelyik témakör iránt komolyabban érdeklődik, és szeretne elmélyültebb ismeretekre szert tenni, ajánlom figyelmébe az anyag végén található forrásmunkák jegyzékét. A tananyag elsajátításához nem szükséges speciális előismeretek.

E tananyag 6 fő egységből áll:

  • Az egészség
  • Egészségfejlesztés, egészségvédelem, prevenció
  • Betegségek megelőzése
  • Egészségnevelés
  • A táplálkozás
  • Közegészségtan 

A tanítási-tanulási folyamat önmenedzselésével kapcsolatban az alábbiak figyelembevétele javasolt: mivel a fejezetek anyaga az előző részekben már megtanultakra épít, ezért célszerű a tananyag felépítését követni, vagyis a fejezeteket a megadott sorrendben megtanulni. 

Minden fejezet végén rövid összefoglaló található, mely még egyszer áttekintést ad a fejezet legfontosabb részeiről. A fejezeteket önellenőrző kérdések zárják, melyek megoldása lehetőséget biztosít arra, hogy Ön felmérje, milyen mértékben sajátította el a tananyagot. A tanulási egységeket záró önellenőrző kérdések megoldására maximum 30 percet szánjon! Ha ennél több időre van szüksége, akkor feltétlenül tanulmányozza át még egyszer az adott fejezetet! A kérdések megválaszolásához ne használjon segédeszközt, és a megoldást is csak akkor nézze meg, ha már végiggondolta a helyes választ! 

A tananyag zárásaként általános összefoglaló segíti Önt abban, hogy teljes áttekintést kapjon a tanultakról. Ehhez kíván további segítséget nyújtani a terminológiai szótár - ahol a jegyzetben előfordult legfontosabb kifejezéseket találhatja meg - és a felhasznált irodalom is.

 

Milyen témákat kell ismernie, amikor a tanítási-tanulási folyamata véget ér?:

  • Az ember és környezete
  • Az egészség definíciója
  • Az egészségi állapotot befolyásoló tényezők
  • Az egészségi állapot felmérése
  • Személyi higiéné
  • Egészséges életmód, életvitel, életminőség
  • Nemzeti Egészségfejlesztési program
  • A programból adódó feladatok
  • Primer prevenció
  • Szekunder prevenció
  • Tercier prevenció
  • Abúzusok és megelőzése
  • Szexuálhigiéné
  • A szív- és érrendszeri, emésztőszervi, légzőszervi megbetegedések kialakulásának okai és kockázati tényezői
  • Az egészségnevelés alapfogalmai
  • A pedagógia és egészségnevelés helye és szerepe az egészségügyi ellátó rendszerben
  • Az egészségkultúra fogalma, összetevői
  • Az egészségmegőrzés, egészségfejlesztés fogalma és programjai
  • Az egészségnevelés módszerei, eszközei
  • Táplálkozás-élettani alapismeretek
  • Táplálékpiramis
  • Egészséges táplálkozás
  • Táplálkozási szokások
  • A túlzott tápanyagbevitel következményei
  • A gyermek és az idős ember táplálkozási szükséglete
  • Élelmezési alapismeretek
  • Diéták fajtái elkészítési mód és tápanyagtartalom szerint
  • Speciális diéták
  • A közegészségtan tárgya, területei
  • Munka- és foglalkozás-egészségügy
  • Település- és környezet-egészségtan
  • Élelmezés- és táplálkozás-egészségtan
  • Sugáregészségtan
  • Gyermek- és ifjúsághigiéne

 

A tananyag elsajátítása után legyen képes:

  • Egészségtudatos magatartást tanúsítani
  • Elsődleges prevenciós tevékenységet folytatni
  • Figyelembe venni tevékenysége során a különböző kulturális szokásokat
  • Felvilágosító tevékenységet folytatni az egészségkárosító tényezőkről
  • Tájékoztatást adni az egészséges életmódról
  • Felvilágosítást végezni az egészséges táplálkozásról
  • Felvilágosítást adni a szexuális úton terjedő betegségek megelőzéséről
  • Tájékoztatást adni a Nemzeti Egészségfejlesztési Program célkitűzéseiről
  • Másodlagos prevenciós tevékenységet folytatni
  • Tájékoztatást adni a szűrővizsgálatokról
  • Tájékoztatást adni a diétákról
  • Megismeri az emlő és a here önvizsgálatát
  • Harmadlagos prevenciós tevékenységet folytatni