4. A vállalat marketingkörnyezete
Bevezetés
Ebben a fejezetben megvizsgáljuk a stratégia és a környezet kapcsolatát, melyben nagy segítséget nyújt az alábbi ábra:
19.
ábra
A stratégia és a környezet kapcsolata
A vállalat marketingkörnyezete azokat a külső tényezőket foglalja magába, amelyek hatással vannak a vállalatra, befolyásolják céljai elérésében, a megcélzott fogyasztói csoportokkal való kapcsolat kialakításban, fejlesztésben, megőrzésben. A környezetelemzés három fontos vizsgálati kritériuma:
- célpiac-meghatározás - tömegpiac helyett homogén szegmensekre bontja a piacot és kiválasztja a számára legmegfelelőbb célcsoportot, így hatékonyabban tudja kielégíteni fogyasztóit;
- stratégiaalkotás - a hosszú távú stratégia hivatott összhangot teremteni a piaci lehetőségek és a vállalati célok, erőforrások között;
- piaci lehetőségek elemzése - a marketing információs rendszer folyamatos külső és belső információk és elemzések, a piaci lehetőségek/veszélyek és a lehetséges stratégiák felismerését szolgálja.