Bevezetés

iDevice ikon

A tananyag a benne foglalt témakörökről lényegszerű és a lehetőségekhez képest időtálló ismereteket kíván nyújtani. Ha bármelyik témakör iránt komolyabban érdeklődik és szeretne elmélyültebb ismeretekre szert tenni, ajánlom figyelmébe az anyag végén található forrásmunkák jegyzékét.

A marketing tanulása előtt a tanulók túlnyomó többsége számára a marketing nem más, mint a tévéreklám. Eszükbe sem jut az óriásplakát vagy más figyelemfelkeltő, eladásösztönző eszköz. Néhányan ugyan megemlítik az újsághirdetést, esetleg a kirakati reklámot, viszont nincsenek meggyőződve azok hasznosságáról, hiszen nincsenek tisztában a mérési lehetőségekkel. Egy hallgató szerint: „Hirdetni kell, mert mindenki hirdet." A jelen kor tendenciája, hogy mindenki, aki csak reklámot néz, úgy gondolja, hogy már ért is a marketinghez, hiszen az nem más, mint egy jó szlogen, dallam és egy frappáns reklámfilm.

A reklám, hirdetés, amivel a legtöbb ember nap mint nap találkozik, csak egy kis része a marketingnek, a „jéghegy csúcsa", melyet nagyon sok - a fogyasztók számára láthatatlan - folyamat, illetve mechanizmusra épülő döntések és cselekvések sorozata emel a felszínre. E tananyag célja, hogy megismertesse a hallgatóval azokat a piaci mechanizmusokat, gondolkodásmódokat és piacbefolyásoló tényezőket, melyek megalapozzák a marketingeszközök létjogosultságát és hasznosságát.

A tananyag célja továbbá megismertetni a tanulókat:

  • a marketing alapfogalmaival és az üzleti életben, a társadalomban betöltött alapvető szerepükkel;
  • a marketing gondolkodásmódok kialakulásával, fejlődésének főbb szakaszaival;
  • a vállalati stratégia tervezésének lépéseivel, a marketingmenedzsment folyamatával;
  • a marketingkörnyezet elemzésének módszereivel;
  • a piacszegmentációval és az eredmények felhasználásának módjaival;
  • a fogyasztói vásárlási folyamat többtényezős modelljével és a vásárlóra ható pszichológiai összetevőkkel;
  • a szervezeti piac sajátosságaival és a szervezeti beszerzési magatartás általános modelljével. 

A tananyag elsajátításához nem szükséges speciális előismeretek. E tananyag 7 fő egységből áll:

  • A marketing alapfogalmai
  • A marketing gondolkodásmód kialakulása
  • A marketing mint menedzsment funkció
  • A vállalat marketingkörnyezete
  • Piacszegmentáció
  • A fogyasztói piac
  • A szervezeti, intézményi piac.

 

A tanítási-tanulási folyamat önmenedzselésével kapcsolatban az alábbiak figyelembevétele javasolt: mivel a fejezetek anyaga az előző részekben már megtanultakra épít, ezért célszerű a tananyag felépítését követni, vagyis a fejezeteket a megadott sorrendben megtanulni. Minden fejezet végén rövid összefoglaló található, mely még egyszer áttekintést ad a fejezet legfontosabb részeiről. A fejezeteket önellenőrző kérdések zárják, melyek megoldása lehetőséget biztosít arra, hogy Ön felmérje, milyen mértékben sajátította el a tananyagot. A tanulási egységeket záró önellenőrző kérdések megoldására maximum 30 percet szánjon! Ha ennél több időre van szüksége, akkor feltétlenül tanulmányozza át még egyszer az adott fejezetet! A kérdések megválaszolásához ne használjon segédeszközt, és a megoldást is csak akkor nézze meg, ha már végiggondolta a helyes választ! A tananyag zárásaként általános összefoglaló segíti Önt abban, hogy teljes áttekintést kapjon a tanultakról. Ehhez kíván további segítséget nyújtani a terminológiai szótár - ahol a jegyzetben előfordult legfontosabb kifejezéseket találhatja meg - és a felhasznált irodalom is. 

Mit kell tudnia, amikor a tanítási-tanulási folyamata véget ér?

A tananyag elsajátítása után legyen képes:

  • értelmezni a marketing alapfogalmait;
  • átlátni a marketing gondolkodásmódok kialakulásának folyamatát, jellemezni a vállalati szemléletmódokat;
  • ismerni a vállalati stratégia tervezésének lépéseit; ehhez tudja felhasználni a SWOT-analízist, a helyzetelemzést és az ahhoz kapcsolódó marketing információs rendszert, valamint a 4P elemeit;
  • alkalmazni a mikro- és a makrokörnyezet elemzéséhez szükséges információkat;
  • használni az STP-marketinget a piacszegmentáció, a célcsoportképzés és a pozícionálás helyes felméréséhez;
  • befolyásolni a vásárló döntését a vásárlási folyamat különböző szakaszaiban az AIDA-modell segítségével;
  • beruházás-gazdaságossági vizsgálatokat elvégezni;
  • meghatározni a szervezeti piac sajátosságait.