Bevezetés
A tananyag a benne foglalt témakörökről lényegszerű és a lehetőségekhez képest időtálló ismereteket kíván nyújtani. Ha bármelyik témakör iránt komolyabban érdeklődik és szeretne elmélyültebb ismeretekre szert tenni, ajánlom figyelmébe az anyag végén található forrásmunkák jegyzékét.
A marketing tanulása előtt a tanulók túlnyomó többsége számára a marketing nem más, mint a tévéreklám. Eszükbe sem jut az óriásplakát vagy más figyelemfelkeltő, eladásösztönző eszköz. Néhányan ugyan megemlítik az újsághirdetést, esetleg a kirakati reklámot, viszont nincsenek meggyőződve azok hasznosságáról, hiszen nincsenek tisztában a mérési lehetőségekkel. Egy hallgató szerint: „Hirdetni kell, mert mindenki hirdet." A jelen kor tendenciája, hogy mindenki, aki csak reklámot néz, úgy gondolja, hogy már ért is a marketinghez, hiszen az nem más, mint egy jó szlogen, dallam és egy frappáns reklámfilm.
A reklám, hirdetés, amivel a legtöbb ember nap mint nap találkozik, csak egy kis része a marketingnek, a „jéghegy csúcsa", melyet nagyon sok - a fogyasztók számára láthatatlan - folyamat, illetve mechanizmusra épülő döntések és cselekvések sorozata emel a felszínre. E tananyag célja, hogy megismertesse a hallgatóval azokat a piaci mechanizmusokat, gondolkodásmódokat és piacbefolyásoló tényezőket, melyek megalapozzák a marketingeszközök létjogosultságát és hasznosságát.
A tananyag célja továbbá megismertetni a tanulókat:
- a marketing alapfogalmaival és az üzleti életben, a társadalomban betöltött alapvető szerepükkel;
- a marketing gondolkodásmódok kialakulásával, fejlődésének főbb szakaszaival;
- a vállalati stratégia tervezésének lépéseivel, a marketingmenedzsment folyamatával;
- a marketingkörnyezet elemzésének módszereivel;
- a piacszegmentációval és az eredmények felhasználásának módjaival;
- a fogyasztói vásárlási folyamat többtényezős modelljével és a vásárlóra ható pszichológiai összetevőkkel;
- a szervezeti piac sajátosságaival és a szervezeti beszerzési magatartás általános modelljével.
A tananyag elsajátításához nem szükséges speciális előismeretek. E tananyag 7 fő egységből áll:
- A marketing alapfogalmai
- A marketing gondolkodásmód kialakulása
- A marketing mint menedzsment funkció
- A vállalat marketingkörnyezete
- Piacszegmentáció
- A fogyasztói piac
- A szervezeti, intézményi piac.
A tanítási-tanulási folyamat önmenedzselésével kapcsolatban az alábbiak figyelembevétele javasolt: mivel a fejezetek anyaga az előző részekben már megtanultakra épít, ezért célszerű a tananyag felépítését követni, vagyis a fejezeteket a megadott sorrendben megtanulni. Minden fejezet végén rövid összefoglaló található, mely még egyszer áttekintést ad a fejezet legfontosabb részeiről. A fejezeteket önellenőrző kérdések zárják, melyek megoldása lehetőséget biztosít arra, hogy Ön felmérje, milyen mértékben sajátította el a tananyagot. A tanulási egységeket záró önellenőrző kérdések megoldására maximum 30 percet szánjon! Ha ennél több időre van szüksége, akkor feltétlenül tanulmányozza át még egyszer az adott fejezetet! A kérdések megválaszolásához ne használjon segédeszközt, és a megoldást is csak akkor nézze meg, ha már végiggondolta a helyes választ! A tananyag zárásaként általános összefoglaló segíti Önt abban, hogy teljes áttekintést kapjon a tanultakról. Ehhez kíván további segítséget nyújtani a terminológiai szótár - ahol a jegyzetben előfordult legfontosabb kifejezéseket találhatja meg - és a felhasznált irodalom is.
Mit kell tudnia, amikor a tanítási-tanulási folyamata véget ér?
A tananyag elsajátítása után legyen képes:
- értelmezni a marketing alapfogalmait;
- átlátni a marketing gondolkodásmódok kialakulásának folyamatát, jellemezni a vállalati szemléletmódokat;
- ismerni a vállalati stratégia tervezésének lépéseit; ehhez tudja felhasználni a SWOT-analízist, a helyzetelemzést és az ahhoz kapcsolódó marketing információs rendszert, valamint a 4P elemeit;
- alkalmazni a mikro- és a makrokörnyezet elemzéséhez szükséges információkat;
- használni az STP-marketinget a piacszegmentáció, a célcsoportképzés és a pozícionálás helyes felméréséhez;
- befolyásolni a vásárló döntését a vásárlási folyamat különböző szakaszaiban az AIDA-modell segítségével;
- beruházás-gazdaságossági vizsgálatokat elvégezni;
- meghatározni a szervezeti piac sajátosságait.