6.2.2. A plein-air törekvések
66. ábra
George Seurat: Vasárnap délután a La Grande Jatte szigeten
Miután azonban e nagy kompozíciókkal nem sikerült betörni a Szalonba, a művészek jobb híján a kisebb képek, a portré és főként a táj felé fordultak, annál is inkább, mert a 70-es évektől meginduló magánvásárlások is a kis méretű képek iránt mutattak érdeklődést. A figurális plein air kompozíció utáni vágy azonban nem veszett el, és ha kisebb formátumú képekben is, egy évtized múlva Renoir már e témakörben festette fő műveit. A szabadban piknikező fiatalokat megjelenítő plein air kompozíciók remeke a magyar Szinyei Merse Pál fő műve, a „Majális", amelynek születési ideje is egybeesik a francia plein air törekvésekkel.
A plein air kompozíciók magától értetődően a természethez, a szabad levegőhöz, a tájhoz kapcsolódtak. Manet, Monet és Degas azonban csakhamar felfedezték a mindinkább világvárossá növekvő Párizs festői gazdagságát, a nagyváros új varázsát.
67. ábra
Szinyei Merse Pál: Majális
Monet: Boulevard des Capucines