7.3.3. James Ensor
A szimbolizmus és az expresszionizmus
határmezsgyéjén járt James Ensor is (1860-1949). Művei
társadalomkritikai jelentésűek, a maszkok játsszák benne a főszerepet, az
emberi világ bábok és maszkok világává idegenedett. Műveit morbid szatíra hatja
át. Ez jellemzi fő művét, az 1888-ban festett „Krisztus bevonulása
Brüsszelbe" című, nagyméretű, sokalakos kompozícióját. Pojácák,
csepűrágók, kikent-kifent dámák, pöffeszkedő urak, az e világi hiúság
mindmegannyi karikatúrafigurája között észrevétlenül, jelentéktelenül, apró
figuraként jelenik meg Krisztus. Lidérces, morbid művészet Ensoré. A
szimbolizmus ugyancsak összekötötte a posztimpresszionizmust a szecesszióval,
hiszen például az osztrák, illetve a német szecessziónak olyan jellegzetes
képviselői, mint Böcklin, Klimt és Stuck egyformán minősíthetők szimbolistáknak
és a szecesszió képviselőinek. A szimbolizmus egyébként nem csupán a téma
megválasztásában és értelmezésében mutatkozott meg, hanem a színfelfogásban is:
például Van Gogh, Gauguin vagy Csontváry keresték a színek szimbolikus értelmét
is. Ebből nőtt ki a XX. század első éveiben Picasso kék és rózsaszín korszaka,
melyben mind a téma, mind a színmegoldás szimbolikus sugallatú. E két sorozatot
tekinthetjük egyébként a posztimpresszionista és a szimbolista festészet
záróakkordjának.
96. ábra
James Ensor: Krisztus bevonulása Brüsszelbe