Bevezetés

iDevice ikon

Bevezető helyett ajánljuk az alábbi gondolatokat mindazoknak, akik fejükbe vették, hogy programozni fognak, és még nincsenek meggyőződve arról, hogy mielőtt a program megírásához fognának, érdemes időt szentelni az elemzésre és tervezésre. 

... A mi fő segítőnk, Leonard Euler, az alábbi nyilatkozatot teszi közzé általunk:

... többé nem számol hatvan oldalt olyan eredményért, ami kis gondolkodás után tíz sorban is elérhető; és ha mégegyszer nekigyűrkőzik, egyfolytában három napot és három éjjelt számolni, akkor lesz türelme, hogy előbb negyed órát azon elmélkedje, hogy mely (számítási) elveket tudná legjobban alkalmazni.

Részletek Voltaire "Diatribe du docteur Akakia, medicin du pape (1752) írásából


iDevice ikon A tananyag célja
A tananyag a Web-programozó felsőfokú szakképesítés (OKJ: 55 481 04 0000 00 00) "1188-06 Web-alkalmazás tervezés" szakmai követelménymoduljához készült, azzal a céllal, hogy áttekintést nyújtson azokról a programtervezési módszerekről, amelyek ismerete nélkül nem szabad szoftverfejlesztésre vállalkozni. A tananyag segítséget nyújt a követelménymodul szóbeli (Rendszerszervezési ismeretek) és írásbeli (Programtervezési módszertan, algoritmizálási, objektumorientált tervezési és adatbázis tervezési feladatok) vizsgafeladatának megoldására való felkészülésben.

iDevice ikon Szükséges előismeretek
A tananyag megértéséhez ismerni kell az algoritmustervező eszközöket, és tisztában kell lenni az elemi algoritmusokkal, nincs szükség azonban feltétlenül programozási ismeretekre, programozási gyakorlatra. A témakör átfogó jellege miatt a programtervezésben javasolt „fokozatos közelítés" elvét a tananyag elsajátítása közben is érdemes követni. A hosszú évtizedek alatt kiforrott, a szoftverfejlesztés kudarcaiból, a programozók sokéves tapasztalatából leszűrt módszertani ajánlások programozási ismeretek nélkül, a leckék első átolvasása során kissé száraz, elméleti megfontolásoknak tűnhetnek. A szoftverfejlesztés történelme arra enged következtetni, hogy a programozók mindaddig nem szívesen áldoznak időt a tervezésre, amíg annak szükségességét a saját bőrükön meg nem tapasztalják. Ekkor érdemes ismét belelapozni a leckékbe, és okulni az elődök kudarcaiból. A fokozatos közelítés elve a tananyagra vonatkozóan most azt jelenti, hogy érdemes a leckéket áttekinteni programozási ismeretek nélkül is, de ajánlatos újra visszatérni, akkor is, amikor már van némi tapasztalatunk a programozásban.