2.6.2 Vezetői szintek
A vezetőket attól függően, hogy a vállalat hierarchiájában milyen szinten állnak, különböző vezetési szintekre tagoljuk.
- A vállalat vezetése az ún. felső vezetés. Az ehhez a szinthez tartozó vezetők a vállalati hierarchia csúcsán helyezkednek el. Ezen a szinten döntenek a vállalat céljairól, itt határozzák meg a vállalati politikát és a célok elérését szolgáló stratégiákat. Ezeknek a vezetőknek a feladatai közé tartozik a vállalat külvilág felé mutatott arculatának meghatározása is.
- A vállalat legtöbb vezetője a középvezetői szinthez tartozik. Ide tartoznak mindazok a vezetők, akik a felső szintű vezetés és az operatív vezetés között helyezkednek el. Az ő feladataik közé elsősorban a felső szintű vezetők által kidolgozott politika megvalósítási stratégiájának kérdései tartoznak, illetve az operatív vezetés munkájának koordinálása.
- A munka végrehajtásáért felelős vezetők az alsó, vagy operatív vezetők.
A vállalat nagyságától függ a különböző szintű vezetők száma, és az, hogy az adott vállalaton belül melyik vezetőt hová soroljuk.
A három vezetői szint feladatainak különbözőségét jól példázza az alapvető vezetői képességek különböző mértékének szükségessége szintenként. Az említett alapvető vezetői képességek:
- Technikai (mennyire szükséges az adott vezetőnek a vezetett szakma specialitásait ismernie)
- Humán (mennyire kell tudnia az adott vezetőnek a vezetése alá tartozó embereket kezelni, irányítani)
- Konceptuális (milyen mértékben kell az adott vezetőnek az általa vezetett egységet a teljes rendszer egészéhez illeszteni, milyen gyakran kell stratégia alkotással foglakoznia stb.)
felső vezetés |
közép vezetés |
operatív vezetés |
|
konceptuális |
konceptuális |
konceptuális |
|
humán |
|||
humán |
|||
humán |
technikai |
||
technikai |
|||
technikai |
|
(Forrás: Roóz A menedzsment alapjai 2006.)