Bevezetés

iDevice ikon

Miért van erre a tantárgyra szüksége egy oktatásszervezőnek? Talán ez az első kérdése a tisztelt Olvasónak a jegyzet tananyag kézhezvétele alkalmával. A válasz nagyon egyszerű! Azért, mert az oktatásszervezőnek tisztában kell lennie a vezetés, a szervezés feladataival, az iskola, az oktatási intézmények és vállalkozások képzési feladataival, és azok megszervezésének módjaival (módszereivel).

Miről lesz szó a továbbiakban? Mivel a vezetéselmélet egy nagyon szerteágazó tudomány, nem tűzhetjük ki célként a teljes megismerését. Az általános elvek megismertetésén túl azokra a vezetői aspektusokra helyeztük a hangsúlyt, amelyekaz oktatás területén fontosak lehetnek. Igyekeztünk felvillantani néhány olyan elemét is a vezetéselméletnek, melyek nem biztos, hogy a mindennapi gyakorlatban előfordulnak, de szükségesek az átfogó szemlélet kialakításához. Ilyen például a modellezés vagy a különböző csoportos döntési módszerek.

A fő cél az, hogy a tanulók a tananyag elsajátítása után egy átfogó képet kapjanak az általános és az iskolai vezetés elméletéről és gyakorlatáról, és ezeket az ismereteket a későbbiekben szélesíthessék. Ugyanakkor stabil alapot szerezhetnek a mindennapi munka elvégzéséhez is. Amit eddig esetleg „megérzésből" tettek, annak megismerhetik az elméleti hátterét is.

E cél elérése érdekében hat fejezetet alakítottunk ki. Ezek a következők:

  • rendszerelmélet és kibernetika; az elméleti alapok megteremtése érdekében,
  • szervezetek; mivel e speciális rendszerekben tevékenykedünk, melyeket vezetni, irányítani kell,
  • a vezetés alapjai; a vezetéselmélet sokszínűségének és a klasszikusok elképzelésének bemutatása érdekében,
  • vezetés a gyakorlat oldaláról; hogy látható legyen az elmélet és a gyakorlat összekapcsolódása,
  • a döntéselmélet mint a vezetés egyik speciális területe,
  • emberek és vezetés, motiváció; mint a vezetésnek az a területe, melyen a vezetettek szerint a legtöbb tanulnivalójuk van a vezetőknek.

Minden fejezet alfejezetekre bomlik, hogy az egyes egységek logikai összetartozása jobban érzékelhető legyen. A fejezetekben igyekeztünk bemutatni az adott téma oktatási aspektusait is, vagy külön alfejezetben, vagy példákon keresztül.

Reméljük, hogy a jegyzet tartalmát tekintve könnyen érthető és tanulható lesz, felépítése pedig logikus, jól átlátható. Bízunk abban, hogy a leírtak sok hasznosítható információt tartalmaznak az Ön számára.

A tanuláshoz és az azt követő vizsgához sok sikert kíván a jegyzet megalkotóinak nevében a szerző:

Némedi János