Összefoglalás
Befejezésképpen foglaljuk össze, miről is volt szó az előző fejezetekben!
I. Szervezetek
A rendszerek vizsgálatával eljutottunk a szervezetekhez. E fejezet már a gyakorlati élet szempontjából is jól megfogható ismereteket tartalmaz, ugyanis a hatékony működés érdekében minden vállalkozásnak ki kell alakítania a feladatainak megfelelő szervezeti felépítését. Itt megismerhettük a lehetséges szervezeti formák közül a legfontosabbakat. Bár a szervezet hierarchiáját nem a benne dolgozók alakítják, hanem a felső vezetés döntése, jó tisztában lenni a szervezeti forma adta lehetőségekkel és korlátokkal.
- Patriarchális szervezet
Legegyszerűbb szervezeti forma, a családi vállalkozásokra jellemző. - Lineáris szervezet
Már nagyobb, egy-két tucat munkatársat foglalkoztató vállalatokra jellemző. Több vezető és vezetői szint jelenik meg benne, melyek jól körülhatároltak, jól láthatóak a függelmi viszonyok. - Lineáris törzskari szervezet
Az előző forma gyengéje, hogy a felső vezető túlterhelt. Ezen igyekszik segíteni a törzskar nevű szakértői testület működtetésével ez a szervezeti forma. - Funkcionális szervezet
Ahogy nő a vállalat, úgy változik a vezetők feladata is. e formánál már a vezetők szakosodnak, csak bizonyos részterületek irányítása a feladatuk. Itt azonban még csak egy fajta alaptevékenységet végez a vállalat. - Lineáris funkcionális szervezet
Ennél a felépítésnél már több alaptevékenysége van a vállalatnak, ezért a szervezet ötvözi a lineáris forma és a funkcionális forma előnyeit. - Divizionális szervezet
Az egyik legösszetettebb szervezeti forma, napjainkban igen kedvelt a nagy vállalatok körében. Lényege, hogy az anya cég több nagy önállóságú egységet szervez, melyeket diviziónak neveznek. A diviziók létrehozása több elv alapján történhet. - Mátrix szervezet
Elsősorban kutatási, fejlesztési feladatokat ellátó szervezeti egységeket hoznak létre ebben a szervezeti formában, melyre a több vezetőtől való függés és a hatékony működés jellemez. - Projekt szervezetek
Erre az alfejezetre azért volt szükség, mert az előző un. tiszta szervezeti formák a gyakorlatban keverednek. Vagyis egy vállalat, ami pl. alapvetően divizionális felépítésben működik, bizonyos esetekben egy feladat elvégzéséhez más alszervezetet is létrehozhat. Ezek a különleges feladatok általában a projektek. - Konszern és holding
A vállalatok méretének növekedése egy idő után már átláthatatlan struktúrát eredményez. A kölcsönös függés, de a megfelelő önállóság érdekében ilyenkor jogilag önálló, de gazdasági, esetleg tulajdonosi, vagy felső-vezetési szinten egységes vállalatokat hoznak létre, melyeket konszernnek, vagy holdingnak nevezünk. - Iskolaszervezeti modellek
Az iskolai szervezetek is a tárgyalt alapmodellekre épülnek, de jellegüknél fogva bizonyos elemekkel, változásokkal kiegészülnek. Ezeket vizsgáltuk meg ebben a fejezetben.
II. A vezetés alapjai
Ebben a fejezetben - a vezetéselmélet tudományának szerteágazósága miatt a teljesség igénye nélkül - megvizsgáltunk néhány vezetési irányzatot, a vezetői tevékenység néhány jellemzőjét.
1. Mi a vezetés?
Ha a vezetés elméletével kívánunk foglalkozni, elkerülhetetlen, hogy definiáljuk a fogalmát.
2. Vezetési iskolák
A történelmi fejlődés során számtalan szakember foglalkozott már a vezetés tudományával. Többen több fontos tényezőre helyeztek hangsúlyt. E fejezetben a klasszikusoktól indulva bemutattunk néhány irányzatot.
- Klasszikus irányzat (taylorizmus)
Taylor nevéhez fűződik az egyik legrégebbi elmélet, mely még napjainkban is használható elveket tartalmaz.- Emberközpontú irányzat
Ez az irányzat az embert helyezi a szemlélődése középpontjába, a dolgozó szemszögéből határozza meg az ideális vezetést.- Integrációs irányzatok
Ez az irányzat a társ tudományok gyakorlati alkalmazására hívja fel a figyelmünket a vezetés során.- Akcióközpontú elmélet
Ez az elmélet már a modern elméletek csoportjába tartozik, ám azokkal ellentétben még átfogó képet alkot a vállalat vezetéséről, és nem csak egy probléma megoldására helyezi a hangsúlyt.3. Vezető és menedzser
Még a vezetéselmélettel foglalkozó szakemberek között sincs konszenzus a témában, mindezek ellenére érdemes néhány szót szentelni a vezető és a menedzser fogalmának megértésére.
4. Vezetői munka
Egy vezetőnek igen sokféle feladata van ezeket több elv alapján lehet csoportosítani. E fejezet a vezetendő rendszer összefüggéseiben vizsgálta a vezető feladatait.
5. Vezetői tevékenységek
Itt folytattuk a vezetői munka csoportosítását, ám más oldalról közelítettük meg. Elsősorban azokat a tényezőket vizsgáltuk, melyek a vezetés során folyamatosan fejleszthetők, és amelyek nélkülözhetetlenek egy jó vezető kelléktárából. Mindezek után a vezetői szerepeket vizsgáltuk meg, melyeket a vezetőnek úgymond el kell játszani.
III. Vezetés a gyakorlat oldaláról
Ezután - még mindig az elmélet talaján maradva - megvizsgáltuk a fayoli vezetési funkciók gyakorlati megvalósítását. Ez a vizsgálat alkalmat adott arra, hogy röviden az iskolai életben is megnézzük a vezetési alapfunkciók megvalósítását. Leszűrhettük tapasztalatként, hogy ugyan minden intézmény vezetője azonos elemekből építkezik, mégis a vállalkozás jellege befolyásolja a vezetést.
1. Vezetési funkciók
Fayol a vezetés funkcióit a következőképpen csoportosította:
- Tervezés
- Szervezés
- Irányítás
- Koordináció
- Ellenőrzés
A fejezet legfontosabb része ezeknek az alapfunkcióknak a kifejtése.
Ugyancsak az alapfunkciók jelenlétét vizsgáltuk meg az iskolai környezetben. Azt kellett tapasztalnunk, hogy a vállalatokhoz hasonlóan az iskolákban is felismerhetők a vezetés fenti alapfunkciói.
2. A vezetési módszerek
Kitekintésképpen bemutatásra került néhány konkrét vezetési módszer is. Természetesen a vezetőknek nem lehet előírni, hogy mely módszer alapján dolgozzanak, illetve egy-egy módszerhez való görcsös ragaszkodás sem vezet eredményre, ugyanakkor a vezetői tevékenységre hatást gyakorolhatnak az egyes módszerekben követendőnek ítélt elemek. Ezért jó, ha a vezetők minél szélesebb körű ismerettel rendelkeznek.
IV. Döntéselmélet
A vezetők munkájának egyik leglátványosabb és legfelelősségteljesebb eleme a döntéshozás. Ez az a dolog, amihez mindenkinek vannak hozzáfűzni valói, de a döntéssel járó felelősségről hajlamosak megfelejtkezni. Érdemes a döntéselméletet egy kicsit kiragadni a vezetéselméletből, és jobban körüljárni.
1. Probléma
Először is azt kellett megvizsgálnunk, hogy mikor kell dönteni. Kiderült a fejezetből, hogy a probléma felismerése vezet a döntéshez. Ezek után megvizsgálhattuk, hogy milyen lépéseket kell megtenni egy döntés meghozása során.
2. Döntési típusok
Mint mindent, a döntéseket is lehet csoportosítani. Néhány egyszerű csoportosítás után kiragadtuk a legfontosabbat, az egyéni- és csoportos döntést.
- Egyéni döntés
Ez esetben a döntést, és a vele járó összes következményt egy ember vállalja fel.- Csoportos döntés
Az előzővel ellentétben itt már több ember viseli a döntés terhét. Mindkét esetnek vannak előnyei és hátrányai egyaránt, melyekre a fejezetben kitértünk. Mindig a probléma határozza meg, hogy melyik módszert válasszuk.- Döntések az iskolákban
Miként az előző fejezetekben, itt is megvizsgáltuk, hogy a leírtak hogyan jelennek meg egy iskolai környezetben.
V. Ember és vezetés, motiváció
A döntéseink következményét a legtöbb esetben a munkatársainkkal együtt kell átélnünk. Nem mindegy, hogy ez az együttes munka milyen légkörben történik. Nagyon fontos feladata a vezetőnek, hogy a munkatársait kellően motiválja, így a kitűzött célokat - a döntéseket - hamarabb fogják elérni. Ennek fényében ebben a fejezetben néhány szót szóltunk a motivációról és a hozzá kapcsolódó elméletekről.
1. A magatartást befolyásoló tényezők
Ahhoz, hogy motiválni tudjuk munkatársainkat, meg kell ismernünk őket, hogy tisztában legyünk az őket motiváló tényezőkkel. Ugyanis sokféle tényező befolyásolja a kollégák személyiségét, ezen keresztül motiváltságukat. Ezek a tényezők két nagy csoportba sorolhatók: belső tényezők és külső tényezők csoportjába.
a. Belső tényezők
Azok a tényezők tartoznak ide, melyek az egyén veleszületett adottságai, illetve a felnőtt korban már nem nagyon befolyásolható tényezők. Ezeket el kell fogadni, ha együtt kívánunk dolgozni valakivel.
b. Külső tényezők
Ezek a tényezők azonban a külvilág befolyásoló hatásaira alakulnak és változnak. Itt lehetőségünk van némi alakításra is.
c. Vezetési stílusok
Az eddigiekben azokat a tényezőket vizsgáltuk, melyekkel a vezetőnek kell tisztában lenni a munkatársai hatékony motiválásához, irányításához. E fejezetrészben azonban a vezetők jellemzőit vizsgáltuk, mellyel nekik is tisztában kel lenniük, de leginkább a beosztottak számára fontos jellemzők. Beszélhetünk:
- autokrata,
- demokrata
- leissez-fair vezetői stílusról.
2. Motiváció
A fenti bevezető után rátértünk a motiváció definiálására, majd a vele kapcsolatos fontosabb elméletek megvizsgálására.
3. Motivációs elméletek
Két elmélettel kell alaposan tisztában lennie a hallgatóknak. Az egyik Maslow szükségleti piramisa, a másik Herzberg két faktoros elmélete.
4. Motivációs stratégiák
Mindezek után a motiválás gyakorlati megvalósításáról is esett néhány szó. Három csoportba foglaltuk ezeket.
a. A támogatás
A vezető reagálása a cselekményekre. négy fajtája lehet:
- pozitív megerősítés
- negatív megerősítés
- kioltás
- büntetés
b. Munkakör-gazdagítás
Egy sajátságos technika, amikor a dolgozót az eredeti feladatán kívüli plusz feladattal motiválunk.
c. Célkitűzés
Ez esetben úgy kell a vállalati vélt megfogalmazni, hogy az a dolgozónak személyes célja is legyen, így érdekelté téve a cél mielőbbi elérésére.
5. Tanulói motiválás
Legvégül itt is az iskolai lehetőségeket vettük sorra. Az iskola egy speciális szervezet, ahol a motiválást a dolgozókon túl, a tanulókra is ki kell terjeszteni. Ebben az alfejezet a témát jártuk körül röviden.
A jegyzetnek nem volt célja a vezetés összes elméleti és gyakorlati részének bemutatása. Egy átfogó képet kívánt kialakítani az olvasóban, melyet a napi munkájának végzése során fel tud használni.
Reméljük, sikerült elérni ezt a célt!