3.2.3. További lehetőségek - 2. rész

iDevice ikon

Nézzük meg egy autó látványtervét, közben új eszközökkel is megismerkedünk.

Rajzoljunk meg egy autót, kizárólag egyenes vonalakkal. Ehhez válasszuk ki az eszköztárról a Bézier‑görbék és egyenes vonalak rajzolása http://bin.sulinet.hu/inform/inkscape2/grafika/eszkoztar/Image7_9x1.png eszközt, és rajzoljuk meg az autó kontúrját. Ha csak a bal egérgombbal kattintgatunk, akkor szakaszokat tudunk létrehozni, ha viszont lenyomott egérgomb mellett rajzolunk, akkor görbéket hozhatunk létre. Amikor végeztünk a rajzzal, kattintsunk duplán a bal egérgombbal.

auto1.gif

Hogy a rajzunk jobban hasonlítson egy autóra, mindjárt kerekeket is rajzolunk neki (emlékeztetőül: http://bin.sulinet.hu/inform/inkscape2/grafika/eszkoztar/Image7_5x1.pngikon, az eszköztáron) és állítsuk be a tulajdonságait!

auto2.gif

Ha meg szeretnénk nézni, milyen csomópontok alkotják a rajzot, jelöljük ki az objektumot (http://bin.sulinet.hu/inform/inkscape2/grafika/eszkoztar/Image7_1x1.png), majd kattintsunk az http://bin.sulinet.hu/inform/inkscape2/grafika/eszkoztar/Image7_2x1.pngikonra. Ekkor még módosíthatjuk a csomópontok elhelyezkedését is, így korrigálhatjuk az esetleges hibákat.

http://bin.sulinet.hu/inform/inkscape2/auto3.gif

Az autó hátulja nem lett túl szép, de semmi baj, még megváltoztathatjuk. Mi lenne ha lépcsőshátú autóvá alakítanánk? Ennek megoldása látható az animáción:

 

 


Az autó azonban még eléggé szögletes, (talán) szebb lenne, ha a körvonalakat lekerekítenénk. Mivel jelenleg a csomópontok között szakaszok vannak, ezeket a megfelelő helyeken át kell alakítanunk görbévé. Először kerekítsük le az autó hátulját. Ehhez jelöljük ki a megfelelő csomópontokat.

http://bin.sulinet.hu/inform/inkscape2/auto8.gif

 


 

Kattintsunk az http://bin.sulinet.hu/inform/inkscape2/grafika/csompontok/Image5_1x14.gif ikonra a szakaszok görbévé alakításához. (Megjegyzés: természetesen a fordított irány is működik, vagyis a görbét szakasszá alakíthatjuk az http://bin.sulinet.hu/inform/inkscape2/grafika/csompontok/Image5_1x13.gif ikon segítségével.) Ekkor megjelenik a görbéhez tartozó érintőszakasz, amely végén látható kis körök megragadásával befolyásolni tudjuk a görbe tulajdonságát. Lásd a fenti videón!

Az autó hátuljának átalakítása után lekerekíthetjük a tetejét és az orr részt is.

http://bin.sulinet.hu/inform/inkscape2/auto10.gif

Ezek után pedig akár már ki is színezhetjük, illetve új objektumokat is elhelyezhetünk rajta.

 

http://bin.sulinet.hu/inform/inkscape2/auto11.gif

Természetesen a program alapértelmezetten a saját formátumában menti a művünket, és az svg nem igazán alkalmas plakátkészítésre.

Szükséges a megfelelő méret beállítása után bittérképes módba menteni a képet.

Ez a lehetőség a Fájl menü, Exportálás bitképbe menüpont alatt található.

A program csak png formátumba képes menteni. Mentés előtt beállíthatjuk a bitkép méretét képpontban, vagy a felbontást. Természetesen ezek az értékek hatnak egymásra. Jó tudni, hogy a png formátum ismeri és használja az átlátszóságot, és a képet a program átlátszó háttérrel menti el, hacsak mi nem gondoskodunk megfelelő háttérobjektumról!


iDevice ikon Feladat

A megrajzolt autót különböző mértékekben nagyítsuk fel, és mentsük el többféle felbontással! Ellenőrizzük a képek és a fájlok méretét!

Segítség: A nagyítást vagy a kicsinyítést úgy érdemes elvégezni, hogy kijelöljük a teljes rajzot, és az Objektum menü, Csoportosítás menüponttal, vagy az  ikon segítségével, egyetlen objektummá alakítjuk. Ekkor már könnyen átméretezhetjük az alkotásunkat, nem lesznek kimaradt részletek.