3.2.3. További lehetőségek - 2. rész
Nézzük meg egy autó látványtervét, közben új eszközökkel is megismerkedünk.
Rajzoljunk meg egy autót, kizárólag egyenes vonalakkal. Ehhez válasszuk ki az eszköztárról a Bézier‑görbék és egyenes vonalak rajzolása eszközt, és rajzoljuk meg az autó kontúrját. Ha csak a bal egérgombbal kattintgatunk, akkor szakaszokat tudunk létrehozni, ha viszont lenyomott egérgomb mellett rajzolunk, akkor görbéket hozhatunk létre. Amikor végeztünk a rajzzal, kattintsunk duplán a bal egérgombbal.
Hogy a rajzunk jobban hasonlítson egy autóra, mindjárt kerekeket is rajzolunk neki (emlékeztetőül: ikon, az eszköztáron) és állítsuk be a tulajdonságait!
Ha meg szeretnénk nézni, milyen csomópontok alkotják a rajzot, jelöljük ki az objektumot (), majd kattintsunk az ikonra. Ekkor még módosíthatjuk a csomópontok elhelyezkedését is, így korrigálhatjuk az esetleges hibákat.
Az autó hátulja nem lett túl szép, de semmi baj, még megváltoztathatjuk. Mi lenne ha lépcsőshátú autóvá alakítanánk? Ennek megoldása látható az animáción:
Az autó azonban még eléggé szögletes, (talán) szebb lenne, ha a körvonalakat lekerekítenénk. Mivel jelenleg a csomópontok között szakaszok vannak, ezeket a megfelelő helyeken át kell alakítanunk görbévé. Először kerekítsük le az autó hátulját. Ehhez jelöljük ki a megfelelő csomópontokat.
Kattintsunk az ikonra a szakaszok görbévé alakításához. (Megjegyzés: természetesen a fordított irány is működik, vagyis a görbét szakasszá alakíthatjuk az ikon segítségével.) Ekkor megjelenik a görbéhez tartozó érintőszakasz, amely végén látható kis körök megragadásával befolyásolni tudjuk a görbe tulajdonságát. Lásd a fenti videón!
Az autó hátuljának átalakítása után lekerekíthetjük a tetejét és az orr részt is.
Ezek után pedig akár már ki is színezhetjük, illetve új objektumokat is elhelyezhetünk rajta.
Természetesen a program alapértelmezetten a saját formátumában menti a művünket, és az svg nem igazán alkalmas plakátkészítésre.
Szükséges a megfelelő méret beállítása után bittérképes módba menteni a képet.
Ez a lehetőség a Fájl menü, Exportálás bitképbe menüpont alatt található.
A program csak png formátumba képes menteni. Mentés előtt beállíthatjuk a bitkép méretét képpontban, vagy a felbontást. Természetesen ezek az értékek hatnak egymásra. Jó tudni, hogy a png formátum ismeri és használja az átlátszóságot, és a képet a program átlátszó háttérrel menti el, hacsak mi nem gondoskodunk megfelelő háttérobjektumról!
A megrajzolt autót különböző mértékekben nagyítsuk fel, és mentsük el többféle felbontással! Ellenőrizzük a képek és a fájlok méretét!
Segítség: A nagyítást vagy a kicsinyítést úgy érdemes elvégezni, hogy kijelöljük a teljes rajzot, és az Objektum menü, Csoportosítás menüponttal, vagy az ikon segítségével, egyetlen objektummá alakítjuk. Ekkor már könnyen átméretezhetjük az alkotásunkat, nem lesznek kimaradt részletek.