3.2. Vektorgrafika gyakorlat Inkscape-ben

iDevice ikon

Ebben a részben megismerkedünk egy ingyenes, szabad forráskódú, több platformon elérhető, egyszerűen kezelhető, magyar nyelvű vektorgrafikus szerkesztőprogrammal.

A programot a http://www.inkscape.org oldalról tölthetjük le, és ha hozzájutottunk, telepítsük is fel.

A program számos formátumot ismer, köztük a következőket: SVG, PS, EPS, ODG, POV.

A program megnyitásakor az alábbi képernyő látható:

77. ábra

A munkánk során felhasználható vezérlők, eszköztárak, sávok megjelenítését, illetve elrejtését a Nézet / Megjelenítés/elrejtés menüpontban tudjuk elvégezni.

78. ábra

 

Ha már rendelkezésünkre áll egy üres lap, nem marad más hátra, kezdjünk el rajzolni valamit. Az eszköztárról válasszuk ki a Szabadkézi vonalak rajzolása http://bin.sulinet.hu/inform/inkscape1/grafika/eszkoztar/Image7_8x1.png ikont, és rajzoljunk egy almát.

alma1.gif

Az elkészült rajzot egyszerűen módosíthatjuk, ha az eszköztáron a Lánc-csomópontok és kontrollpontok szerkesztése http://bin.sulinet.hu/inform/inkscape1/grafika/eszkoztar/Image7_2x1.pngikonra kattintunk. Ekkor az objektum körvonalán olyan csomópontok jelennek meg, amelyeket el tudunk mozdítani. A csomópontok megragadásával módosíthatjuk az objektum alakját, sőt akár az érintőket is megragadhatjuk, amelyekkel a körvonal görbületét is befolyásolni tudjuk.

alma2.gif

Az objektum kijelöléséhez az Objektumok kijelölése és transzformációja http://bin.sulinet.hu/inform/inkscape1/grafika/eszkoztar/Image7_1x1.pngikont kell használnunk. A kijelölt objektumot mozgathatjuk, átméretezhetjük, illetve forgathatjuk is.

Az átméretezéshez az objektum körül megjelenő nyilakat kell a megfelelő irányba mozgatni. Amennyiben a kicsinyítés / nagyítás során a Ctrl gombot is nyomva tartjuk, az objektum az eredeti arányait megtartja, vagyis nem torzul vízszintes vagy függőleges irányban.

atmeretez1.gif

Amennyiben az objektumon még egyszer kattintunk, az átméretezést segítő ikonok helyett a forgatást és nyírást segítő ikonok jelennek meg. A forgatást a sarkokban lévő ikonok segítségével végezhetjük el. Az oldalakon található ikonok a nyírást teszik lehetővé. A forgatás a + jellel megjelölt középpont körül történik, amelyet természetesen el is mozgathatunk.

atmeretez2.gif

A Szövegobjektumok létrehozása és szerkesztése http://bin.sulinet.hu/inform/inkscape1/grafika/eszkoztar/Image7_11x1.pngikont kiválasztva, majd a megfelelő helyre kattintva a lapon, máris gépelhetjük a szöveget.

A szöveg tulajdonságait (betűtípus, betűméret, igazítás stb.) úgy tudjuk beállítani, hogy a parancssávon a Betűtípus-család, betűtípus-méret és egyéb szövegtulajdonságok megjelenítése, illetve módosítása http://bin.sulinet.hu/inform/inkscape1/grafika/parancssav/Image8_1x28.pngikonra kattintunk. Ekkor az itt látható párbeszédablak jelenik meg, amelynek Betűtípus fülecskéjén a betűtípusra, stílusra, méretre, stb. vonatkozó beállításokat végezhetünk el.

79. ábra

 

A Szöveg fülecskén magát a szöveget is módosíthatjuk. Ha végeztünk, akkor kattintsunk, az Alkalmaz gombra

almaszin.png

A kitöltés színét úgy adhatjuk meg legegyszerűbben, ha a palettán a megfelelő színre kattintunk a bal egérgombbal. Amennyiben például egy konkrét színkódot szeretnénk megadni, inkább válasszuk ki a parancssávon található Objektumok stílusának (mint például szín, vagy körvonalszélesség) szerkesztése http://bin.sulinet.hu/inform/inkscape1/grafika/parancssav/Image8_1x27.pngikont. Ugyanezt a funkciót úgy is elérhetjük, ha az objektumon állva megnyomjuk a jobb egérgombot, és a Kitöltés és körvonal menüpontot választjuk ki.

Ekkor az alábbi ablak jeleneik meg:

80. ábra

 

A színek megadási körülményei eltérnek az eddig látottaktól. Az RGB színmegadás sem a megszokott. Itt ismerni kell a színeket, azt, hogy melyik szín miből tevődik össze. Lehetőségünk van a HSV és a CYMK színmodellben is meghatározni a színeket, valamint használhatjuk a színkerék lehetőséget is, mely egyszerűbb a többinél. Ezeket mind mutatja az alábbi videó is.

 

 

81. ábra

 

Lehetőség van színátmenet beállítására is. Ennek a műveletnek úgy érdemes nekifogni, hogy az objektumunk (jelen esetben az alma) kijelölése után az eszköztárról kiválasztjuk a Színátmenetek létrehozása és szerkesztése http://bin.sulinet.hu/inform/inkscape1/grafika/eszkoztar/Image7_13x1.pngikont, majd megadjuk az átmenet irányát. A megjelenő csomópontra, majd a palettára kattintva módosíthatjuk a színeket is. Az alábbi animáció ezt a műveletet mutatja be.

 

 

 

82. ábra

 

A kitöltés színén kívül megadhatjuk a körvonal színét, és egyéb jellemzőit, például a körvonal stílusát. Folytassuk azzal, hogy az alma körvonalát vastagítsuk meg. Ehhez megint az Objektumok stílusának szerkesztése http://bin.sulinet.hu/inform/inkscape1/grafika/parancssav/Image8_1x27.png ikont kell megnyomnunk (vagy a jobb egérgombbal előhívható menüt is használhatjuk), majd a körvonalstílus fület kell kiválasztanunk. Ezen a fülecskén tudjuk beállítani a vonal vastagságát (szélességét), és számos más beállítást is elvégezhetünk a vonallal kapcsolatban. Ha a körvonal színét is be akarjuk állítani, akkor a Körvonalrajzolat fülecskét kell kiválasztanunk, és a Kitöltésnél már bemutatott módon kell a színt megadnunk.

83. ábra

 

Az alakzatokat kijelölés után másolhatjuk, mozgathatjuk.

Készítsünk egy másik objektumot is, mondjuk egy körtét! Mi történik, ha a két objektumot egymásra tesszük? Azt tapasztaljuk, hogy a később létrehozott objektum takarja a korábban létrehozott objektumot. Persze a takarás attól is függ, hogy az objektum átlátszatlanság értéke hogyan van beállítva.

almakorte1.png

84. ábra

 

Ebben az esetben a körte teljesen takarja a korábban létrehozott objektumot, az almát.

almakorte2.png

85. ábra

 

Itt is takarja a körte az almát, de a körte színének átlátszósága miatt az alma is átlátszik.

Az objektumok sorrendjén természetesen módosíthatunk, mégpedig úgy, hogy kijelöljük az objektumot az http://bin.sulinet.hu/inform/inkscape1/grafika/eszkoztar/Image7_1x1.pngikon segítségével, és a megjelenő eszközvezérlő sávon kiválasztjuk a megfelelő ikonokat.

A kijelölés ikon esetén az eszközvezérlő sáv a következőképpen néz ki:

Az első három ikon a kijelölésben segít, a következő négy ikon segítségével az objektumot forgathatjuk (balra, jobbra), illetve tükrözhetjük (vízszintesen, függőlegesen), míg a második négyes csoport segítségével tudjuk beállítani az objektum mélységi sorrendjét. Ezen kívül az objektum X és Y koordinátáját, valamint Szélességét és Magasságát olvashatjuk le, illetve állíthatjuk be a választott mértékegységben.


iDevice ikon Feladat
A fenti funkciók használatával hozzunk létre egymást takaró gyümölcsöket. Használhatjuk a tükrözés és forgatás funkciót is. Változtassuk meg a színeket is!