Bevezetés
Köszöntjük Tanárként és Tanulóként abban a tanulási folyamatban, melynek célja, hogy a diákok elsajátítsák az információs rendszerek fejlesztésével kapcsolatos általános ismereteket, a tantárgyi tartalommal összefüggő problémamegoldás készségét, és jártasságot szerezzenek egy szervezési projektmunkában való részvételhez. Ez a tananyag három részből áll és annak az elektronikus sorozatnak a tagja, melyet az informatikai emelt szintű és felsőfokú képzésekhez, a rendszerfejlesztés témakör tanításához-tanulásához készítettünk.
A feldolgozott ismeretanyag alapján e tananyagot ajánljuk mindazoknak, akik különböző szintű informatikai tanulmányokat folytatva, áttekintést szeretnének kapni az informatikai rendszerek fejlesztéséről, magáról a folyamatról, valamint a fejlesztés módszereiről és eszközeiről egyaránt.
A tananyagot három
részre bontottuk, melyek közül az első
elektronikus kötet tartalmazza az információs rendszerekkel kapcsolatos
alapfogalmakat, vagyis a szervezési alapismereteket. A második kötetben a szervezési
munka általános életciklusát, annak feladatait, felmérő és elemző, tervező
technikáit találja meg, míg a harmadik elektronikus kötetben a
rendszerfejlesztés módszereivel és a CASE eszközökkel foglalkozunk.
Mindhárom kötet tartalmaz törzsanyagot és kiegészítő anyagokat. A kiegészítő
anyagok nagy része az interneten található, ezért csak akkor tudja ezeket
olvasni, ha van internetelérése. Sok feladatot készítettünk (megoldással együtt),
mert az a tapasztaltunk, hogy ezek elvégzésével, vagy a megoldási minta
áttekintésével sokat tanulnak a diákok.
Tananyagaink tartalmilag azonos szerkezetben és formai
megoldással készültek. Minden anyag strukturált, azonos felépítésű
tananyagegységekre osztott. Minden fejezet bevezetőjében eligazítást kap arról,
hogy mit tárgyal az adott tananyagegység, majd az egységeket összefoglalók
zárják, melyekben kiemeljük a legfontosabb részeket, rávilágítunk az
összefüggésekre, esetleg a korábban tanultakra is hivatkozva szintetizáljuk az
ismereteket.
Az elektronikus tananyag önálló tanulásra alkalmas, egy-egy részének
áttekintése után a fejezet végén található kérdésekkel a tanulók saját maguk
ellenőrizhetik tudásukat. A feladatok egy része tanári irányítással, más részük
önállóan is elvégezhető. A tananyag
végén olyan minta kérdés- és feladatsort találnak, melyet a témakör tanulási
kimenetének követelménye alapján állítottunk össze. Ez használható a tantárgyi
vizsgán a diákok tudásának ellenőrzésére is.
A tananyagot a szakképzésben, mind a nappali, mind az esti képzésben
tanulók használhatják, de alkalmazásra ajánljuk akkor is, ha olyan
felnőttképzési kurzust indítanak, melyben az önálló tanulást ötvözik a
konzultációkkal, egyéni és csoportos gyakorlatokkal (e-learning illetve blended
képzések).
Kérjük, legyenek jó kritikusok, szakmai véleményükkel, észrevételeikkel segítsék a tananyag továbbfejlesztését. Közös érdekünk, hogy a lehető legjobb tananyag segítségével tanítsunk, tanuljunk.
Megköszönjük, ha tanárként, diákként elküldik véleményüket!
Szerzők