3.1. MySQL adatbázis

iDevice ikon

Előző fejezetünkben megismerkedtünk az XML adatbázissal és annak használatával. Amíg kialakítása egyszerű és könnyen elsajátítható, megvannak neki is a hátrányai: az adatok egyes részeit közvetlenül elérni, azokat módosítani, törölni, vagy esetleg új adatot felvenni nehezebben megoldható, illetve külön erőfeszítést igényel, ha a hierarchikus adatstruktúrától el akarunk térni, így a nagyobb, komplex adattároláshoz nem túl kedvező ez a módszer.

Szerencsére azonban nem ez az egyetlen adattároló eszköz, amivel képes kapcsolatba lépni a Flash. A MySQL egy SQL (Structured Query Language - Strukturált Lekérdező Nyelv) alapon fekvő szerver, mely relációs adatbázisokat képes kezelni. Az SQL nyelv segítségével az online tárolt adatokat egyszerű és komplex lekérdezésekkel ki tudjuk szűrni, valamint az adatok felvétele és módosítása is jóval egyszerűbbé válik vele.

A Flash önmagában nem képes az adatbázis szerverrel kommunikálni, a PHP szerveroldali programnyelv viszont igen, így azon keresztül képesek lehetünk adatot küldeni, illetve fogadni a szerver felé, vagy szerver felöl. A folyamat tehát így zajlik le: ActionScript-en keresztül meghívjuk a PHP függvényt (adatot is küldhetünk felé), ami kapcsolatba lép a MySQL adatbázissal, és a lekérdezés eredményét visszaküldi a Flash-nek.

Hogy gépünkön létre tudjunk hozni, és le tudjunk tesztelni egy ezt kihasználó Flash programot, szükségünk lesz egy szervercsomagra, ami tartalmaz PHP-t, illetve MySQL-t. Ilyen programcsomagok ingyenesen letölthetők az internetről: AppServ, Wamp, xampp, PHPTriad. Ezek közül mind alkalmas az alábbi feladat elvégzésére (a feladat során AppServ-et használunk). Telepítés után indítsuk el az Apache, illetve a MySQL szervert (néhány csomagnál - pl. Wamp - elég csak elindítani az alkalmazást), leendő munkáinkat meg mentsük a program „htdocs", vagy „www" mappájába.

13. ábra
Apache és MySQL indítása AppServ alatt