4.2 Az újságok részei

iDevice ikon

Egy újság alapvetően cikkekből áll, ezek keltik fel az érdeklődést, ezért vásárolják meg az olvasók a standokon. Nehéz olyan típusú szigorú beosztást felfedezni, mint a könyv esetében, de természetesen vannak állandó elemei. Ami közös, az a lapfej (kopf). Ez az az embléma jellegű azonosító, amiről már távolabbról is felismerjük kedvenc lapunkat, általában az újság nevét hordozza, valamilyen módon egyedivé alakított felirattal, fő ismérve, akár a logó esetében: az azonnali felismerhetőség és a megkülönböztető jelleg.

A folyóiratok, magazinok esetében kialakult egy általánosnak mondható gyakorlat: a B1 (a borító négy oldalát nagy B-vel és a sorrendben hozzátartozó számmal jelöljük, tehát a hátsó borító lesz a B4) az újság címlapja, itt kiemelt címeket olvashatunk a lap tartalmából, láthatjuk a címlapfotót, nyereményjátékokra való felhívást, stb. A B2-3-4 viszont többnyire egész oldalas hirdetés, ez jelentős bevételi forrás is egyben. Napilapoknál a lapindító, bal oldali első cikk kötött általában, ez a vezércikk.

Az alábbi képeken három címlapot láthatunk:

67. ábra

68. ábra

69. ábra

 

Az első a sorban a MONOCLE címlapja, visszafogott, egyszerű, mégsem igazán hagyományos, ami a mai sablonoknak megfelel, bár kétségtelenül exkluzív, elegáns kivitelben, az a középső darab, a WEEKLY ENTERTAINMENT címlapja. Minden megfelelő rajta, a szereplő enyhén a jobb felső sarok felé billen, pozitív érzést kelt, enyhén erőszakos is a vörös fekete színvilággal, minden remek tehát, egy dolog hiányzik csupán belőle: a kreatív extravagancia, a különlegesség. Ezt megtaláljuk a jobb szélső, a 33 THOUGHTS című magazin címlapján, a hangulat, amit sugároz kicsit alternatív, a tipográfia izgalmas, itt látunk valóban egyedileg létrehozott kopfot, azaz lapfejet. Marketing szempontból viszont kétségkívül a Weekly Entertainment aratja a legnagyobb sikert.

 

70. ábra

 

A címlap és a felvezető hirdetés (ek) után a tartalomoldal következik, itt általában helyet kap a főszerkesztő beharangozója is. A tartalom szerkesztésénél jó, ha egyrészt visszafogottak vagyunk, másrészt vegyük figyelembe, hogy ahol minden ki van emelve, ott valójában semmi nincs. Tartsunk tehát hierarchiát itt is, jó példa erre az itt látható GRAZIA magazin tartalomoldala, ahol a címlap sztorit látjuk kiemelve, két másik cikk ajánlóját pedig kissé alárendelve.

71. ábra