4.3.1. A telefonközpont működési lépései

iDevice ikon

A telefonközpontban megoldandó fő feladatok, hogy a központ:

  • érzékelje a híváskezdeményezést,
  • azonosítsa a hívó előfizetőt;
  • fogadja a hívottra vonatkozó információt;
  • válassza ki a hívottat;
  • végezzen foglaltságvizsgálatot (foglalt esetben adjon értesítést a hívónak);
  • építse fel a kapcsolatot a központ és a szabad hívott előfizető között;
  • adjon csengetést a hívottnak és csengetési hangot a hívónak;
  • építse fel a beszédkapcsolatot a két fél között (pl. mikrofontáplálás);
  • számoljon beszélgetési díjat a távolság és az idő függvényében,
  • tudja bontani a kapcsolatot.

 

A telefonközpont működése ciklikusan ismétlődő események sorozata. Az adatok változnak, de a központ lényegében minden esetben ugyanazon a folyamaton keresztül teremt kapcsolatot a hívó és a hívott között.

 

 

24. ábra
Egyszerű folyamatábra

 

Az ismétlődő folyamatok leírására alkalmas grafikus eszköz a folyamatábra. 

A telefonközpontok vásárlói folyamatábrán közlik igényeiket a gyártókkal. Az eladók folyamatábrán mutatják be a központ működését. Ezek a folyamatábrák igen részletesek, sok esetben több száz oldalon tárgyalják a különböző kapcsolási lehetőségeket és szolgáltatásokat. 

A részletes folyamatábra több, mint a működés grafikus leírása. Minden megoldandó feladatot elemi lépésekre, igen-nem döntésekre bont le. Ez nagymértékben megkönnyíti az áramkörtervezést és a programírást. Az elektronikus központok hibakeresését is folyamatábrák segítik. 

Az előző oldalon a telefonközpontok működésének nagyon leegyszerűsített folyamatábrája látható. Ez a folyamatábra csak a hívás felépítésének legfontosabb fázisait tartalmazza. 

Figyeljük meg a működési lépések szöveges leírása és a folyamatábra közötti különbségeket, és azonosságokat. (A hívót A-val, a hívottat B-vel jelöljük.)

A szürke szín kiemeli azokat az eseményeket, amelyeket az előfizetők idéznek elő.