4.3. A telefonközpont

iDevice ikon

 

23. ábra
Telefonközpont

 

Előnye a többi hálózattal szemben, hogy:

  • a készülékek egyszerűen kezelhetők,
  • N készülékhez N vonal kell,
  • mindenki felhívható, aki a központba be van kötve,
  • lehetővé vált a központok közötti összeköttetésnél a vezetékek (hírközlő csatornák) sokcsatornás kihasználása (időosztás, frekvenciaosztás) is.

iDevice ikon Kiegészítő anyag

A világ első telefonközpontját 1877. májusában Bostonban helyezték üzembe. Az első magyarországi telefonközpont Budapesten, az akkori Fürdő utcában (ma József Attila utca) 50 előfizetővel kezdte működését 1882-ben. 

Az LB-rendszerű központokat a XX. század elejétől a gazdaságosabb CB-központok váltották fel, de a kapcsolást mindkét esetben kezelő végzi. 

Az első hazai automata központ 1928. április 28-án kezdett dolgozni a Várban. Forgógépes (rotary) 7A-1-es típusú volt, melyet a nagyobb kapacitású 7A-2-es követett a 30-as évektől kezdve. Budapesten még ma is működnek 7A-2-es központok. A központ jelzésrendszere, lassúsága, átviteli tulajdonsága nem teszi lehetővé, hogy korszerű szolgáltatást nyújtson, ezért várhatóan 1999-től már nem lesz üzemben rotary központ.

 
A svéd L. M. Ericsson cég 1968-ban telepített először crossbar központokat Magyarországon. 

Az előfizetőket ARF 102-es, a helyközi összeköttetéseket ARM 201-es típusú központok kapcsolják. A crossbar központok működési ideje rövidebb, mint a 7A-é, de hosszabb, mint a digitális központoké. Jelzésrendszere (az MFC) megbízható, de a korszerűbb (No 7-es) jelzésrendszerre nem alakítható át, ezért számos szolgáltatást nem tud biztosítani. Az ARF központokat a 90-es években elektronizálással módosították, így néhány új kapcsolástechnikai szolgáltatást is lehetővé tesznek:

  • a bekapcsolt készülékek közül tetszőleges arányú lehet DTMF-hívóműves,
  • a hívó (A előfizető) számát képes igény szerint továbbítani,
  • a hívott (B előfizető) számát 16 számjegyig tárolja,
  • alkalmas a részletes számlaadásra és a társaságok közötti elszámolásra is,
  • a hagyományos sokfajta vonalcsatlakozó helyett egységes (DLCM-AR-B) típusú vonalcsatlakozót használ, amelyik korszerű átviteli kapcsolást (PCM) biztosít a központok között.

 

Crossbar központokra a helyközi összeköttetéseknél már nem sokáig, de az előfizetői hálózatban még tartósan számítanak. 

A rotary és a crossbar központok analóg rendszerűek, azaz a beszéd mint analóg jel jut el a központon keresztül a hívotthoz. 

Napjainkban már csak digitális központokat helyeznek üzembe. Ezekben a beszédből vett minták alapján létrehozott digitális jeleket visznek át. 

Magyarországon 4 féle digitális központot telepített a MATÁV:

  • ADS (egy kanadai központ ausztriai változata),
  • AXE (a svéd Ericsson cég gyártmánya),
  • EWSD (a német Siemens fejlesztése),
  • DMS 300 (kanadai központ, az ADS-sel közös központcsalád tagja.

 

Pillanatnyilag egy van belőle Magyarországon, a két nemzetközi központ egyike, a másik AXE). 

A digitális telefonközpontok zene-, kép-, és adatátvitelre is alkalmasak. Digitális telefonközpont kapcsolja össze a mozgó (mobil) állomások közötti rádiótelefon készülékeket is.