4.3. A telefonközpont
23.
ábra
Telefonközpont
Előnye a többi hálózattal szemben, hogy:
- a készülékek egyszerűen kezelhetők,
- N készülékhez N vonal kell,
- mindenki felhívható, aki a központba be van kötve,
- lehetővé vált a központok közötti összeköttetésnél a vezetékek (hírközlő csatornák) sokcsatornás kihasználása (időosztás, frekvenciaosztás) is.
A világ első telefonközpontját 1877. májusában Bostonban helyezték üzembe. Az első magyarországi telefonközpont Budapesten, az akkori Fürdő utcában (ma József Attila utca) 50 előfizetővel kezdte működését 1882-ben.
Az LB-rendszerű központokat a XX. század elejétől a gazdaságosabb CB-központok váltották fel, de a kapcsolást mindkét esetben kezelő végzi.
Az első hazai automata központ 1928. április 28-án kezdett dolgozni a Várban. Forgógépes (rotary) 7A-1-es típusú volt, melyet a nagyobb kapacitású 7A-2-es követett a 30-as évektől kezdve. Budapesten még ma is működnek 7A-2-es központok. A központ jelzésrendszere, lassúsága, átviteli tulajdonsága nem teszi lehetővé, hogy korszerű szolgáltatást nyújtson, ezért várhatóan 1999-től már nem lesz üzemben rotary központ.
A svéd L. M.
Ericsson cég 1968-ban telepített először crossbar központokat Magyarországon.
Az előfizetőket ARF 102-es, a helyközi összeköttetéseket ARM 201-es típusú központok kapcsolják. A crossbar központok működési ideje rövidebb, mint a 7A-é, de hosszabb, mint a digitális központoké. Jelzésrendszere (az MFC) megbízható, de a korszerűbb (No 7-es) jelzésrendszerre nem alakítható át, ezért számos szolgáltatást nem tud biztosítani. Az ARF központokat a 90-es években elektronizálással módosították, így néhány új kapcsolástechnikai szolgáltatást is lehetővé tesznek:
- a bekapcsolt készülékek közül tetszőleges arányú lehet DTMF-hívóműves,
- a hívó (A előfizető) számát képes igény szerint továbbítani,
- a hívott (B előfizető) számát 16 számjegyig tárolja,
- alkalmas a részletes számlaadásra és a társaságok közötti elszámolásra is,
- a hagyományos sokfajta vonalcsatlakozó helyett egységes (DLCM-AR-B) típusú vonalcsatlakozót használ, amelyik korszerű átviteli kapcsolást (PCM) biztosít a központok között.
Crossbar központokra a helyközi összeköttetéseknél már nem sokáig, de az előfizetői hálózatban még tartósan számítanak.
A rotary és a crossbar központok analóg rendszerűek, azaz a beszéd mint analóg jel jut el a központon keresztül a hívotthoz.
Napjainkban már csak digitális központokat helyeznek üzembe. Ezekben a beszédből vett minták alapján létrehozott digitális jeleket visznek át.
Magyarországon 4 féle digitális központot telepített a MATÁV:
- ADS (egy kanadai központ ausztriai változata),
- AXE (a svéd Ericsson cég gyártmánya),
- EWSD (a német Siemens fejlesztése),
- DMS 300 (kanadai központ, az ADS-sel közös központcsalád tagja.
Pillanatnyilag egy van belőle Magyarországon, a két nemzetközi központ egyike, a másik AXE).
A digitális telefonközpontok zene-, kép-, és adatátvitelre is alkalmasak. Digitális telefonközpont kapcsolja össze a mozgó (mobil) állomások közötti rádiótelefon készülékeket is.