5.3 Tendenciák a csomagolástervezésben
Ebben a részben nézzük meg, milyen irányokat vesz formailag a grafika e területe, bemutatunk néhány díjnyertes tervet is.
A korábbiakban is láttunk példát arra, hogy a csomagolás grafika is szívesen él tipográfiai kompozíciók felhasználásával. Ezen az üvegen is ezt látjuk, visszafogott, akromatikus színkezelés, a fehér negatív szöveg formája és ritmusa a fő hatáskeltő.
95. ábra
De az itt következő luxus headset csomagolása is a visszafogott tipográfia eszközével él - a termék látványos megjelenítése mellett.
96. ábra
A less- is-more stílusú tipográfia az alábbi terven, diszkrét, kézimunkát idéző illusztrációval egészül ki. Hitelesebb így a természetre való utalás.
97. ábra
Kicsit hasonló a helyzet az alábbi ásványvíz grafikával is, de itt a név tipográfiája kapott egy egyedi, logószerű azonosítót is, a harmonikus elrendezésben minden az egyszerűséget sugallja - mint az illik is a témához.
98. ábra
Itt még mindig a természet a téma. Jó, ha a grafikai játék nem öncélú, jelen esetben a címke áttörése, az átlátszó rész csepp alakja jelentéshordozó is egyben: a tisztaságra utal.
99. ábra
Ritkán látunk az üzletek polcain ilyen puritán tejes dobozt. Pedig ha belegondolunk, nem mond kevesebbet, mint egy kifestőkönyvek stílusában megrajzolt tehén figura. De hát a tejnek nincs lehatárolható célcsoportja: mindenki fogyasztja, általában megjelenésében is jelentkezik az igények legkisebb közös többszöröse.
100. ábra
A líraiabb hangvétel is tovább él persze a minimál design mellett, erre látunk szép példát az alábbi kávé termékcsomagoláson, megfigyelhetjük rajta a digitális kézimunka remek alkalmazását:
101. ábra
102. ábra
Nem ritkaság, hogy a forma és a tartalom összecseng. Jelen esetben a külső csomagolás a bel tartalom, a csokoládé törésvonalaira utal.
103. ábra
104. ábra
Ebben az esetben pedig a külső csomagolás ügyesen játszik rá a termékre, ami itt egy divatos játékfigura:
105. ábra
106. ábra