5.2.3 Tasakok, fóliák

iDevice ikon

Papír zsebkendők, toalettpapírok, cukorkák stb. - ez a kategória, amiből rengeteg különböző terméket láthatunk is az üzletek polcain, a többnyire műanyagból készült tasakos csomagolóanyagok csoportja. Legfőbb jellemzőjük: ma ezeket szinte kivétel nélkül flexoeljárással nyomják. Az egyik speciális követelmény a tervezéskor ebből fakad: átlátszó hordozón azokat a területeket, ahová szín kerül a fólián, fehér alányomással kell ellátni. Ennek egyértelmű oka a szín jobb láthatósága, fedettsége. A csomagolóanyag-gyártásra fejlesztett flexonyomó gépeket ebből a megfontolásból eleve 6 werkesre építik, hiszen a 4 alapszín mellett kötelező szín a fehér, és általában felmerül egy különleges szín igénye is, például az arany, az ezüst vagy egy meghatározott Pantone szín. Sajátosságként már korábban említettük, hogy a flexo gépek általában kisebb rácssűrűséggel dolgoznak, valamint figyelmeztettünk a 8-10 alatti pontszázalék értékek markáns elveszésére, a pontok kitörésére.

Gyakran a grafika elhelyezése is gondot okozhat. A csomagológépek csúsznak, általában rugalmasan kell kezelnünk a határterületeket, de fontos megemlítenünk az ún. talpredőket is, amik a tasakjellegű csomagolás alján helyezkednek el. Méretét illetően mindig konzultáljunk munka előtt a csomagolást és a fóliagyártást végző céggel (ez utóbbi gyakran azonos a nyomdával is), hogy megfelelő kiosztásban tudjuk elkészíteni a nyomdakész grafikát. Szintén kérjünk támpontot a fotocellajel elhelyezéséhez, ez egy rögzített méretű kis téglalap, ami a csomagolás során a gépet fogja vezérelni, elválasztva egymástól a nyomatok egyes példányait.

A nyomdatechnika mai állapotában az ofszetnyomás már kielégítő passzerpontosságot tud elérni, a flexo esetében ez gyakran kritikus pontnak számít (bár az újabb, digitális vezérlésű gépeken sokat javult a helyzet), ne használjunk kis betűmérethez (10 pont alatt) több színű kiosztást. 

Nézzünk az alábbi képeken néhány ilyen jellegű csomagolást, figyeljük meg, hogy néhány gyártó az egyszerűség kedvéért el is tekint a négyszín-color használatától, inkább direkt színekkel dolgozik. A másik, amit általában is észrevehetünk, az hogy grafikailag ezek a kategóriák (a háztartási termékek, élelmiszerek) a leghagyományosabbak, itt találkozunk legkevésbé formabontó, alternatív megoldásokkal. Ennek egyik valószínű oka az lehet, hogy e termékeknek meglehetősen kiterjedt a (divatos kifejezéssel élve) célcsoportja:

 

93. ábra

 

94. ábra