1.2. A multimédiás szerzői rendszerek funkciói

iDevice ikon

Az alábbiakban a komplex multimédiás szerzői rendszerek fontosabb funkcióinak áttekintő felsorolását láthatjuk. Az egyes funkciók részletei a tananyag későbbi részeiben, illetve a Szerzői rendszerek II. tananyagban kerülnek kifejtésre.

 

Szerkesztő funkciók:

  • Teljeskörű szövegkezelés: karakter- és szövegszintű formázás, betűtípus-beágyazás, szkrollozás, szövegparaméterek lekérdezése és beállítása, statikus és dinamikus szövegek kezelése, felhasználók által megadott szövegek kezelése.
  • Grafikák szerkesztése: vektoros grafikai objektumok használatának lehetősége, vektoros alapműveletek használata, színek kezelése, színátmenetek létrehozása, vektorizálás és raszterizálás lehetősége.
  • Animációk szerkesztése: köztes képkockákon alapuló (tweening) és az animációs képkockák egyenként történő létrehozásának lehetősége, animációs paraméterek beállítása, animációs hatások, speciális animációs elemek létrehozásának lehetősége (útvonalak, maszkok, inverz kinematika stb.)
  • Hangok és videók szerkesztése: bár a multimédiás szerzői rendszereknek nem feladatuk a hang- és videóállományok teljeskörű kezelése, az alapvető paraméterek beállítására (pl. hangerő, lejátszás tartománya, balansz, tömörítés stb.) lehetőségünk van.

 

Szervező funkciók:

A multimédiás alkalmazás tartalmi, logikai és funkcionális struktúrájának kivitelezése: a multimédiás rendszereket a struktúra kiépítés logikája alapján három csoportra oszthatjuk: oldalalapú, ikonszervezésű, időalapú rendszerek. Oldalalapú rendszerek esetében az alkalmazás struktúrája leginkább egy könyvhöz hasonlít, ahol a tartalmak rendezett sorozatban, szekvenciálisan helyezkednek el. Az ikonvezérelt rendszerek esetében a multimédiás elemek és az interakciók egy folyamatábra objektumaiként jelennek meg. Időalapú rendszerek esetében az elemek egy időskála mentén helyezkednek, és az időskálán elfoglalt pozíciójuk és kiterjedésük határozza meg a multimédiás alkalmazásban történő megjelenésüket (a leginkább elterjedt multimédiás szerzői rendszerek alapvetően időalapúak).

 

Objektum és elemkezelési funkciók

  • Az alkalmazásban felhasznált elemek strukturált tárolásának, kezelésének, szerkesztésének lehetősége.
  • Hivatkozások kezelése.
  • Objektumorientált módszertan megléte az elemkezelésben (pl. osztály/egyed kapcsolat stb.).

 

Interaktív és programozási funkciók

  • A multimédiás alkalmazás tartalma és annak bejárása feletti irányítás lehetősége.
  • Programozási funkciók használata (a rendszerbe épített valamilyen szkriptnyelv segítségével).
  • Strukturált nyelv alkalmazásának lehetősége.
  • Komplex programozói logikák, algoritmusok, elágazások, feltételek, objektumok, események, függvények, tulajdonságok és metódusok kezelése.
  • Interakciós felhasználói felületek, űrlapelemek készítése.

 

Multimédiás elemkezelő, lejátszó funkciók

  • Videólejátszás és paraméterezés lehetősége.
  • Hanglejátszás és paraméterezés lehetősége.
  • Képmegjelenítés és paraméterezés lehetősége.
  • Szövegkezelés.

 

Perifériák kezelése

  • Perifériák kezelése (pl. egér, billentyűzet).
  • Multimédiás perifériák kezelése (pl. webkamera).

 

Adatkezelő funkciók

Lehetőség strukturált adatszerkezetek kezelésére. Az adatállomány kezelése történhet közvetlen (pl. XML adatleíró nyelv segítségével), vagy közvetett módon (pl. valamely szerver oldali alkalmazás által, adatbázis szerverhez kapcsolódva).

 

Publikálási funkciók

A multimédiás alkalmazások végfelhasználói környezetétől függően a szerzői rendszereknek támogatniuk kell a felhasználók által kezelhető formátumokba történő publikálás lehetőségét. A végfelhasználói formátum alapvetően kétféle lehet: interaktív illetve nem interaktív állomány. Nem interaktív publikálás esetén a kimeneti állomány lehet mozgókép, állókép, szöveg, hang vagy adatállomány. Ebben az esetben a multimédiás rendszerek használatának célja a multimédiás forrásállományok létrehozása. Interaktív publikálás esetén önállóan is futtatható állományokat hozunk létre, amikhez nem szükséges a teljes szerzői rendszer eszközeinek igénybevétele. Széles körben történő terjesztés esetében a leginkább elterjedt állományok használata szükséges. Ez a futtatható verzió már nem ad lehetőséget a multimédiás alkalmazás további fejlesztésére. Interaktív publikálás esetén a kimeneti állomány nem pusztán csak a multimédiás elemeket tartalmazza, hanem az elemeket vezérlő felületeket, navigációs alkalmazásokat, interaktív elemeket egyaránt.

 

Platformközi/kommunikációs funkciók

  • A fontosabb/elterjedtebb leíró és programozási nyelvek, eszközök, keretrendszerek felé történő kommunikáció (adatforgalom) lehetősége.
  • Különböző platformokra történő fejlesztés lehetősége (pl. PC, mobiltelefon stb.).