1.5. Egyszerű táblázat összeállítása

iDevice ikon

Ebben a részben megoldunk egy könnyebb táblázatkészítési feladatot: elkészítünk egy órarendet.

Indítsa el az Excel programot, majd nyissa meg a korábban elkészített, Feladatok.xls állományt! Ehhez használjuk a Fájl/Megnyitás menüpontot - a megjelenő Megnyitás ablak segítségével keressük meg a feladatok.xls állományt, jelöljük ki és a Megnyitás gombbal nyissuk meg.

7. ábra
Munkalapok

Az Excel ablakában most a korábbi feladatunk táblázatát látjuk. Ha egy pillantást vetünk az ablak alsó részére, három - Munka1, Munka2 és Munka3 feliratú - választófület láthatunk. Az órarend elkészítését a Munka2 táblázatban oldjuk meg - egérrel kattintsunk ezen a fülön.

Készítsük el az alábbi órarendet Excel táblázatban! A díszítőelemeket figyelmen kívül hagyjuk, és csak a lényeges összetevőkre koncentrálunk.

8. ábra
Órarend

Először összegyűjtjük azokat az adatokat, amelyeket táblázatba akarunk foglalni:

  1. A táblázat címe: ÓRAREND
  2. A táblázat oszlopai: a hét munkanapjai
  3. A táblázat sorai: a tanórák
  4. Az egyes napokon szereplő tantárgyak
  5. Ezeken kívül kiegészítjük az órarendet a sorok előtti időmegjelöléssel
  6. Az Excel program Munka2 oldalán írjuk be a következőket:
  7. A [D1] cellába az „ÓRAREND" szót.
  8. A [B2], [C2] ... [F2] cellákba a hét munkanapjainak nevét.
  9. Az [A3], [A4] ...[A9] cellákba egymás alá a 8:15-9:00, 9:15-10:00 ... 14:15-15:00 időbeosztást.
  10. Az egyes napok alá a tantárgyakat

Célunk egyelőre a nyers, alapvetően jól elrendezett, adatokkal feltöltött táblázat elkészítése. Ha végeztünk, az alábbi eredményt kapjuk:

9. ábra
Begépelt órarend

Mentsük el állományunkat a korábban megismert módon (Fájl menü Mentés menüpontjával)!

Elkészült táblázatunkkal, annak használhatóságával, átláthatóságával kapcsolatban több kifogás, illetve igény merülhet fel bennünk, például:

  • Az adatok „összefolynak", áttekinthetetlenek.
  • A táblázat nincs „megrajzolva", ami szintén gátolja az áttekinthetőséget.
  • Az ÓRAREND cím nem teljesen középre sikeredett.
  • Adathiány is van: nem tudjuk, melyik tanévre vonatkozik az órarend - jó lenne ezt például az ÓRAREND és a napok sora közé beszúrni. Ezen kívül az órarend jobb oldalán levő sorszámozást is kihagytuk - hogyan pótolhatjuk ezt gyorsan?
  • Kérdésünk is lehet: mit jelentett az, amikor a Munka1 fülről a Munka2-re váltottunk? Hány táblázatunk is van tulajdonképpen? Stb.

iDevice ikon Kiegészítő anyag
Az Excel 2007 ablakának felépítése

A 2007-es verziótól Microsoft Office Fluent felhasználói felületen dolgozhatunk, így könnyebben elérhetők a parancsok, kevesebb párbeszédalakkal készíthetjük el munkánkat.

Forrás: http://office.microsoft.com/hu-hu/help/HA101679411038.aspx?pid=CL100605171038

10. ábra
2007-es program ablak felépítése

1. Menüszalag: az alkalmazásban leggyakrabban használatos parancsokat tartalmazza, a dokumentum létrehozására, szerkesztésére vonatkozó parancsok találhatók meg rajta

11. ábra
2007-es program ablak felépítése: menüszalag

2. Office gomb : fájlműveleteket egységesen tartalmazza, a program megnyitásakor a bal felső sarokban található meg.


12. ábra
Office gomb szolgáltatásai

 

3. környezetfüggő lapok: meghatározott műveletek végzésekor, objektumok készítése, szerkesztése során jelenik meg. Az 1-es pontban a menüszalag ábrán jól látható, hogy alapjában Kezdőlap, Beszúrás, Lap elrendezés, Képletek, Adatok, Korrektúra, Nézet lapok találhatók. Adott művelet végzése során újabb lapok nyílhatnak meg, pl. diagram készítésekor a következő lap jelenik meg: diagrameszközök.

13. ábra
Környezetfüggő lapok

Itt egy helyen megtalálhatók az adott művelet elvégezéshez szükséges eszközök.

4. Gyűjtemények: eszközcsoportokat tartalmaznak, melynek a beállításokra vonatkoznak.

14. ábra
Gyűjtemények