Bevezetés

iDevice ikon

Üdvözöljük abban a tanulási folyamatban, amelynek elsődleges célja, hogy megfelelő szintű elméleti és gyakorlati ismeretanyagot nyújtsunk át a képzésben résztvevő hallgatóknak Tárgyalástechnika tantárgyból. 

A tárgyalás, az üzleti kapcsolatok legalapvetőbb eszköze a mindennapi és a hivatalos érintkezésben, ezért ismeretére mindannyiunknak szüksége van. Aki vállalkozik arra, hogy a fejezetek áttanulmányozza, a feladatokat megoldja, az megismerheti a legáltalánosabb tárgyalástechnikai alapfogalmakat, azok megfelelő és hatékony alkalmazását. Jártasságot szerezhet az eredményes tárgyalás megszervezésében, levezetésében, valamint elsajátíthatja a munkájában leggyakrabban előforduló írásbeli műfajok jellemző sajátosságait, azok megszerkesztésének szabályait. Ezekre az általános és speciális tárgyalástechnikai ismeretekre igen nagy szükségünk van. Elengedhetetlen, hogy a mindennapi munkánk során, amikor emberekkel tárgyalunk, kapcsolatot létesítünk, ne legyünk tisztában a tárgyalástechnika különböző formáival, azok szabályaival. 

A Tárgyalástechnika tanításának célja, hogy Ön ismereteket szerezzen:

  • a közvetlen szóbeli kommunikáció formáiról, azok helyes alkalmazási lehetőségéről,
  • a tárgyalási technika alapjairól. 

A megszerzett ismeretek birtokában képes legyen minél hatékonyabban kapcsolatokat kiépíteni, tárgyalni, egy-egy vitában, beszélgetésben érvelni. 

A tananyag 2 fő és 8 alfejezetet tartalmaz. A tanulásukat célszerű folyamatosan, a fejezetek sorrendjében végezni. 

TÉMAKÖR

ALFEJEZET

1. A szóbeli kommunikáció közvetlen és közvetett formái

1.1. A kommunikációs kapcsolatok

1.2. A közvetlen szóbeli kommunikáció formái: a beszélgetés, megbeszélés, vita

1.3. Az értekezlet, a beszámoló

1.4. A közvetett kommunikáció formái

2. A tárgyalás, a tárgyalási technikák

 

2.1. A tárgyalás fogalma, a tárgyalási helyzet

2.2. A sikeres tárgyalófél

2.3. A tárgyalás menete, jellemzői

2.4. Érvelési technikák, az érvtípusok

 

A tantárgy befejezésekor elvárt ismeret és készségszint elsajátítása nem azonos időráfordítással érhető el. Ez minden embernél más és más időintervallumot jelent. A tanulási egységeket záró Önellenőrző feladatok megoldására maximum 20 percet szánjon. Amennyiben Önnek ehhez több idő kellene, akkor az adott tanulási egység ismételt áttekintésére van szüksége. 

Kérjük, a feladatok megoldásához segédeszközt ne használjon, és a megoldást is csak akkor nézze meg, ha már kiválasztotta a helyesnek ítélt választ, vagy önállóan megoldotta az adott feladatot. 

A tananyag elsajátítása után Önnek rendelkezni fog az alábbi ismeretekkel:

  • a szóbeli kommunikáció fajtái, jellemzői;
  • a tárgyalás menete, az érvelés, az érvek fajtái; 

Az alábbi területeken fog készségeket szerezni:

  • megfelelő szintű kapcsolatteremtési, tárgyalási technika;
  • jó, változatos érvelési készség; 

A tantárgy egyes leckéinek tanulását mindig a szöveg elolvasásával kezdje! Ha a szövegben előforduló fogalmak közül valamelyik nem világos, nem ismeri a pontos jelenését, akkor célszerű a kifejezésre rákattintva elolvasnia a hozzá tartozó részletesebb magyarázatot. Az adott lecke elolvasása után mindenképpen próbálja az olvasottakat még egyszer végiggondolni, a lecke végén levő összefoglaló kis vázlat alapján rögzíteni! Javasoljuk, hogy a lecke szövegében található ábrák felett ne szaladjon át. Tanulmányozza, elemezze azokat is behatóan, próbálja értelmezni őket! Ha a szemléltetés lehetőséget ad arra, hogy egy-egy folyamatot végigkövessen (pl. a levél részeinek bemutatása), akkor ezt se hagyja ki, szánjon időt a folyamat végigkövetésére. Ha úgy gondolja, hogy az elméletet már tudja, elsajátította, akkor kezdjen hozzá a feladatok, gyakorlatok megoldásához! Tanulása akkor lesz eredményes és sikeres, ha elegendő időt szán az önellenőrző feladatok elvégzésére, és azokat először valóban egyedül próbálja elvégezni. Még akkor is ezt az utat válassza, ha kezdetben sikertelen vagy hibás megoldásai lesznek! A kezdeti nehézségek bizonyára sikert hoznak, ha önállóan dolgozik, s nem adja föl azonnal a feladatok megoldását, ha nem hívja azonnal segítségül a megoldásokat. Ha végképp elakad egy-egy gyakorlat elvégzésében, akkor újból olvassa el a leckének azt a részletét, amely útmutatást adhat. Ha készen van a feladatok megoldásával, akkor érdemes azokat még egyszer átnéznie, majd jöhet az önellenőrzés és az értékelés. A megadott javítási és pontozási útmutató alapján javítsa munkáját! Az ott található értékelést mindig olvassa el! Ha a megoldásai hibátlanok, vagy csak kevés hibát tartalmaznak, akkor az azt jelenti, hogy jól dolgozott, a tananyagot ügyesen elsajátította. Ha az eredményei nem a legfényesebbek, akkor se keseredjen el, mert többféle megoldást választhat: 

  1. Újból figyelmesen elolvassa az elméleti anyagot, és ismét megpróbálja megoldani a feladatokat.
  2. Áttekinti a lecke végén álló összefoglalást, és újból megoldja a hibás feladatokat. 

Javasoljuk, hogy a leckéket a fejezetek sorrendjében olvassa, tanulja, mivel azok ismeretei egymásra épülnek. 

Örömteli tanulást, kitartást és eredményes munkát kívánunk!