4.6. A sikertelen kommunikáció

iDevice ikon

A kommunikáció lehet sikertelen is.

Okai a következők lehetnek:

Szubjektív torzulás
Kommunikációs társunk félreérti, nem érti meg, mit szeretnénk. Esetleg az érzelmei elviszik más irányba a következtetéseit. 

Nem megfelelő az inger intenzitása
Az aktuális szükségleteinkhez képest túl erős vagy gyenge. Zajok az utcán, a telefon hátterében, a szobában. Ezek fizikaiak problémák, és könnyen megszüntethetőek. Különösen, ha rajtam múlik: lekapcsolom a háttérzajt okozó rádiót, becsukom az ablakot, vagy éppenséggel rászólok a hancúrozó gyermekekre a másik szobában. 

Nincs közös kódunk
Elbeszélünk egymás mellett. Amiről tárgyalunk, az a másiknak nem értelmezhető. Email, chat vagy más web-es felületen könnyen elképzelhető az ilyen kommunikációs hiba. Elölről kell kezdenünk mindent. Újra kell tárgyalni, min mit értek. 

Más nyelven kommunikálunk
Ez valóban áthidalhatatlan. Tolmácsra van szükség. 

Információs veszteség
A digitális tájékoztatásomba hiba csúszott. A fogadó fél néhány fájlt vagy fájlrészt nem kapott meg. Vagy hibásan kapta meg. Mondjuk a videófelvétel nem volt tökéletes. 

Szelektív figyelem
Az ember hajlamos a szelekcióra. Különösen a számára kedvezőtlen információk kerülik el figyelmét. 

Az üzenet túl bonyolult, vagy homályos
Ez bizony a kibocsátó hibája. Törekedjünk a szabatos és körültekintő fogalmazásra. Gondoljunk csak a középkori magyar történelemben lejátszódott, baljós üzenetre. Erősen kétértelmű, hiszen, ha a vesszők, és pontok nem olvashatóak, akkor épp az ellenkező az értelme. „A királynőt megölnötök nem kell félnetek. Jó lesz. Én nem ellenzem." 

Szóözön
Sok beszédnek sok az alja, tartja a magyar szólás-mondás. Az ürességet és a gondolattalanságot nem egyszer fedik el a túlzott lefetyeléssel. Vigyázzunk, ne essünk ebbe a hibába, Ami röviden és világosan elmondható, azt ne nyújtsuk, mint a tésztát. 

Durvaság, hazugság
Az üzleti életben, a munkahelyi társalgásban, amint a baráti beszélgetésben ilyesminek nincs helye. 

Elhallgatás, hallgatás
Ha valamit elhallgatunk, az információ ismét hiányos lesz. A hallgatás azonban sokszor a beleegyezés, vagy az egyet nem értés jele. Attól függ, milyen nem verbális kommunikáció kíséri. Azért, hogy a közölnivalónk minél világosabb legyen, mindkettőt kerüljük!