4.6. A sikertelen kommunikáció
A kommunikáció lehet sikertelen is.
Okai a következők lehetnek:
Szubjektív torzulás
Kommunikációs
társunk félreérti, nem érti meg, mit szeretnénk. Esetleg az érzelmei elviszik más
irányba a következtetéseit.
Nem megfelelő az inger
intenzitása
Az
aktuális szükségleteinkhez képest túl erős vagy gyenge. Zajok az utcán, a
telefon hátterében, a szobában. Ezek fizikaiak problémák, és könnyen
megszüntethetőek. Különösen, ha rajtam múlik: lekapcsolom a háttérzajt okozó
rádiót, becsukom az ablakot, vagy éppenséggel rászólok a hancúrozó gyermekekre
a másik szobában.
Nincs közös kódunk
Elbeszélünk
egymás mellett. Amiről tárgyalunk, az a másiknak nem értelmezhető. Email, chat
vagy más web-es felületen könnyen elképzelhető az ilyen kommunikációs hiba.
Elölről kell kezdenünk mindent. Újra kell tárgyalni, min mit értek.
Más nyelven
kommunikálunk
Ez
valóban áthidalhatatlan. Tolmácsra van szükség.
Információs veszteség
A
digitális tájékoztatásomba hiba csúszott. A fogadó fél néhány fájlt vagy fájlrészt
nem kapott meg. Vagy hibásan kapta meg. Mondjuk a videófelvétel nem volt
tökéletes.
Szelektív figyelem
Az
ember hajlamos a szelekcióra. Különösen a számára kedvezőtlen információk
kerülik el figyelmét.
Az üzenet túl bonyolult,
vagy homályos
Ez
bizony a kibocsátó hibája. Törekedjünk a szabatos és körültekintő fogalmazásra.
Gondoljunk csak a középkori magyar történelemben lejátszódott, baljós üzenetre.
Erősen kétértelmű, hiszen, ha a vesszők, és pontok nem olvashatóak, akkor épp
az ellenkező az értelme. „A
királynőt megölnötök nem kell félnetek. Jó lesz. Én nem ellenzem."
Szóözön
Sok
beszédnek sok az alja, tartja a magyar szólás-mondás. Az
ürességet és a gondolattalanságot nem egyszer fedik el a túlzott lefetyeléssel.
Vigyázzunk, ne essünk ebbe a hibába, Ami röviden és világosan elmondható, azt
ne nyújtsuk, mint a tésztát.
Durvaság, hazugság
Az
üzleti életben, a munkahelyi társalgásban, amint a baráti beszélgetésben
ilyesminek nincs helye.
Elhallgatás, hallgatás
Ha
valamit elhallgatunk, az információ ismét hiányos lesz. A hallgatás azonban
sokszor a beleegyezés, vagy az egyet nem értés jele. Attól függ, milyen nem
verbális kommunikáció kíséri. Azért, hogy a közölnivalónk minél
világosabb legyen, mindkettőt kerüljük!