6.1. Tudni kell, hova is pályázol

iDevice ikon

(Ne végy zsákbamacskát - tudd, hova pályázol! www.placement.hu )

Az álláskeresés és felvételi megmérettetés izgalmai közepette ne felejtsük el, nem csak a vállalat választ egy új munkatársat; hanem mi is választunk! Elkövetkezendő éveink munkaterületét, karrierlehetőségünket határozza meg, hogy milyen munkahelyet találunk. Még ha százan állnak is mögöttünk, ugyanarra a helyre pályázva, akkor is körültekintően kell a saját szempontrendszerünk, a saját értékrendünk alapján döntenünk. Nem biztos, hogy az állás, ami száz másik pályázónak megfelel, a mi egyéniségünkhöz, a mi elvárásunkhoz is illik. Ezért is fontos, hogy minél többet megtudjunk a megpályázandó állásról, a munkahelyi körülményekről, a vállalati légkörről.

Hol juthatunk információkhoz a vállalatokról?

  • Az állásbörzén
  • Az Interneten
  • A sajtóban
  • Személyes ismeretségeink lévén
  • Saját tapasztalataink alapján

Azok a nagyvállalatok, amelyek szívesen alkalmaznak pályakezdő fiatalokat, többnyire megjelennek a különböző állásbörzéken. Munkatársaik személyesen is szívesen válaszolnak kérdéseidre, de természetesen írásos bemutatkozó anyagot is találsz. Ez többnyire tartalmazza a vállalat felépítésére, működésére, tevékenységi területére és célkitűzésire vonatkozó fontosabb információkat.

Szinte valamennyi nagyvállalat rendelkezik már saját honlappal, melyen szintén megtalálod a legfontosabb céginformációkat. A napi sajtó, a gazdasági jellegű heti- és havilapok folyamatosan közölnek gazdasági és pénzügyi mutatókat a nagyobb vállalatokról. Ezek ismeretében könnyebben következtethetsz a vállalat jelenlegi és jövőbeni helyzetére.

A leglényegesebb és leginkább sokat mondó információkhoz személyes kapcsolatok alapján juthatsz. A társasági, családi összejöveteleken ragadj meg minden alkalmat, beszélgess, kérdezz és gyűjtsd az információkat! Ki hol dolgozik, hogyan érzi magát a munkahelyén, milyen tapasztalatai vannak a múltból, mi volt az oka, ha valamelyik munkahelyén nem érezte jól magát, milyennek látja a Te szakterületed lehetőségeit, hogyan indulna el a Te helyedben? Bárkitől és mindenkitől kérj tanácsot, kérdd ki mások véleményét, hogy valódi és átfogó rálátásod legyen a munkapiaci helyzetre, hogy ismerd saját lehetőségeidet és mozgásteredet! Természetesen nem kell minden tanácsot megfogadni. Ne feledd: az általad rossznak és követhetetlennek értékelt tanács is hasznos információ; adott esetben megmutatja, merre ne indulj tovább.

Szerencsés helyzet, ha korábbi szakmai gyakorlataid vagy munkavégzésed kapcsán már kapcsolatba kerültél a kiszemelt céggel, s széleskörű ismereteket szerezhettél róla. Ha nincs így, és határozott érdeklődést mutatsz egy cég iránt, ne sajnáld a fáradságot személyesen felkeresni őket! Ha csak elsétálsz egy épület előtt, annak külseje, homlokzata, stílusa, állaga alapján komoly benyomásokat szerezhetsz, melyekből következtetéseket tudsz levonni. Ha eljutsz a recepcióig, már komoly esélyed van arra, hogy a belső légkört, a kommunikációs stílust, a munkatársakhoz és külső emberekhez való viszonyulás aspektusait is közelebbről láthasd. S ha sikerül találnod valakit, akivel elbeszélgethetsz, akinek felteheted a kérdéseidet, máris közelebb jutottál annak eldöntéséhez, hogy valóban ott szeretnéd-e tölteni elkövetkezendő éveidben a napok és órák túlnyomó részét.

Milyen információkra van szükséged?

  • A vállalat fő profilja, tevékenységi területe
  • Vállalati image
  • Nemzetközi háttér
  • Gazdasági, pénzügyi helyzet
  • Piaci részesedés
  • A vállalat küldetése, célkitűzései
  • A vállalat vezetői
  • A vállalat szervezeti felépítése
  • A dolgozók létszáma
  • Minőségbiztosítás
  • Jövedelmi viszonyok, javadalmazási rendszer
  • Teljesítményértékelés
  • Továbbképzési lehetőségek
  • Karriertervezés, előrelépés
  • Munkahelyi légkör
  • Dolgozói elégedettség

Alapvetően lényeges tudnod, hogy mivel foglalkozik a vállalat: tevékenysége a gazdaság mely területére terjed ki. Gyakran előfordul, hogy egy vállalatot egy termékén, szolgáltatásán keresztül ismerünk, a reklámokból vagy saját fogyasztásunkból, miközben esetleg sokkal bővebb a tevékenysége, lehetnek mellékiparágai, amelyek a saját életében jelentős szerepet tölthetnek be. A vállalat arculata szintén ismerős lehet a reklámokból, a termékei vagy szolgáltatása által. Engedd át magad egy kicsit a saját érzéseidnek: figyeld meg, mit jelent, mit üzen számodra az adott cég, milyen benyomásokat kelt benned; nézz utána, hogy milyen általában a hírneve.

A nemzetközi háttér sokszor nagyobb biztonságot sugall, de ez is lehet csalóka. Előfordul, hogy a vállalat külföldi központjában úgy döntenek, a tevékenységet áthelyezik egy másik országba. Az információk gyűjtése során gondolj erre a lehetőségre is. S gondolj arra, hogy a nemzetközi háttér jelenthet külföldi munkát, utazásokat. A döntésednél vedd figyelembe saját ambícióidat: szívesen utazgatnál a nagyvilágban? Szívesen élnél esetleg évekig egy másik országban? Vagy ellenkezőleg: már bebarangoltad a nagyvilágot, és épp a családalapítás, a megállapodottság, a letelepedettség irányába tartasz?

A vállalat gazdasági-pénzügyi mutatói jelentős információt nyújtanak a jövő lehetőségei tekintetében. Szerezz be adatokat az éves forgalom, bevétel, vállalati létszám, kutatás-fejlesztés területéről az elmúlt évekre visszamenőleg. Így látni fogod és megbecsülheted a növekedés várható irányát és mértékét. Lényeges információt nyújt az adott vállalatról piaci részesedésének aránya. Hol áll a versenytársai között, melyek azok az erősségek, amelyek alapján biztosan megtartja vagy akár növelheti pozícióját. Csaknem valamennyi vállalat jól látható helyen, irodákban vagy folyosói faliújságokon hirdeti küldetésének mottóját. Mit sugall számodra ez a tömör üzenet? Tudj meg minél többet a célkitűzésekről: merre tartanak? Mi a céljuk? További bővítés, terjeszkedés? A minőség növelése? A jelenlegi pozíció megőrzése? A hagyományok őrzése vagy folyamatos megújulás?

Jó, ha név szerint is tudod, hogy kik a vállalat felső vezetői. A sikeres vezetőkről gyakran lehet olvasni a gazdasági lapok oldalain, könnyű információkhoz jutni. Személyiségük nagymértékben meghatározza a vállalati légkört, kultúrát, a munkatársakhoz való viszonyulást. Lényeges tudnod, hogy magyar vagy külföldi szakemberek vezetik-e a vállalatot. Gyakran előfordul, hogy a kiválasztás során komoly követelményként fogalmazódik meg az idegen - általában angol - nyelv ismerete, s csak később derül ki, hogy a napi munka során még lehetőség sincsen hasznosítani a meglévő nyelvtudást.

Alapvetően kétféle szervezet létezik: a többlépcsős, hierarchikus, direkt irányítással működő szervezet, valamint a „laposabb" felépítésű, mely munkatársainak nagyobb önállóságot, döntési lehetőséget és felelősséget biztosít. (Természetesen vannak átmenetek a két struktúra között, de az irányultság náluk is érzékelhető.) Fontos tudnod, hogy a Te személyiségednek melyik forma felel meg inkább! Lényeges ismerned, hogy az általad megpályázandó állás, munkakör hol helyezkedik el a szervezetben, ki lesz/kik lesznek a főnökeid, kikkel kell majd együttdolgoznod. A dolgozók létszáma, összetétele, átlagéletkora, végzettsége, a nemek aránya is rengeteget elárul a vállalati kultúráról, dinamikáról, kreativitásról. A minőségbiztosítási rendszerek megléte ma már alapvető követelmény a vállalatok sikeres működésében. Jó tudni, hogy leendő munkahelyünk milyen mértékben és mely minőségbiztosítási rendszer mellett kötelezte el magát.

Sarkalatos kérdés, hogy munkádért mit kapsz cserébe. Vannak jól fizető és kevésbé jól fizető vállalatok, e tekintetben elég széles a szórás. Lényeges, hogy előzetesen informálódj arról, hol helyezkedik el az adott vállalat bérszínvonala a bérpiacon. Milyen gyakran kerül sor béremelésre és ez milyen mértékű? A jövedelem csak a havi fix-fizetésből áll, vagy függ a teljesítménytől, esetleg komplett csomagot tartalmaz? Van-e prémium, jutalom, 13-14. havi fizetés? Ma már a vállalatok nagy része széleskörű egyéb juttatásokat igyekszik nyújtani. Pl. gépkocsi-használat, üzemanyag-elszámolás, tömegközlekedési hozzájárulás, mobiltelefon, étkezési hozzájárulás, albérleti hozzájárulás, orvosi ellátás, sportolás támogatása, nyugdíj- és életbiztosítás, üdülés támogatása, ruhapénz, hosszú távú kedvezményes hitel, lakásvásárlási támogatás stb. Ezek a kiegészítő juttatások gyakran számszerűsíthetők és lényegesen növelik a havi jövedelmet.

Mindnyájan szeretünk visszajelzést kapni az elvégzett munkánkról. Lényeges kérdés, hogy milyen szempontok alapján, milyen formában, milyen rendszerességgel és ki végzi a munkatársak teljesítményének értékelését a vállalatnál.

Tanulmányaid során bizonyára sok-sok elméleti ismeretet szereztél, melyet most elsősorban a gyakorlatban szeretnél hasznosítani. Gondolnod kell azonban arra is, hogy a folyamatos fejlődés és változás világában élünk, s az új ismeretek elsajátításával, a készségek elmélyítésével lépést kell tartanunk. Ezért fontos tudni, támogatja-e a vállalat a munkatársak továbbtanulását, ambícióid nem ütköznek-e falakba a későbbiekben. Az előzőhöz szorosan kapcsolódik a következő kérdés: létezik-e a vállalatnál karriertervezés, vezetés-utánpótlás, gondot fordítanak-e arra, hogy a tehetséges szakemberek érvényesüljenek és előrébb léphessenek?

Jövőbeni terveid megvalósításához elengedhetetlen szempont e lehetőségek ismerete. Legyenek bármennyire jók a karrierlehetőségek egy vállalatnál, ha rossz a légkör, ez alapvetően megmérgezheti hangulatunkat, s kedvünket szegheti. A vállalati légkör fogalma alatt ne csak az emberek kedveskedésére - esetleg állandósult „műmosolyára" - gondolj, hanem arra is, mennyire lelkesednek munkájukért, vajon mennyire segítőkészek egymással, összetartóak-e vagy inkább a „könyöklés", a mások eltiprása általi érvényesülés jellemző? A dolgozói elégedettség nagymértékben lemérhető a fluktuáció mértékéből: mennyire jellemző, hogy a munkatársak cserélődnek, hogy rövid ideig maradnak a cég alkalmazásában. Szerezz információt arról, milyen mértékben elkötelezettek, lojálisak a dolgozók a vállalattal szemben! Ha alkalmad van, beszélj az ott dolgozókkal, figyeld lelkesedésüket, hallgasd meg, hogyan vélekednek munkáltatójukról!

Most talán azt gondolod, lehetetlenség ennyi információt előzetesen beszerezni. Természetesen igazad van. A felsorolt kérdések némelyikére talán csak a személyes interjú során kaphatsz választ. A leglényegesebb az: legyen legalább annyi információd, hogy eldönthesd, valóban szeretnéd-e, hogy sor kerüljön személyes találkozásra. S ha megengedsz még egy tanácsot: amikor már ott leszel, kérdezz bátran! Tedd fel azokat a kérdéseket, amelyekre előzetesen nem sikerült választ kapnod. S ha úgy érzed, mindent tudsz a vállalatról, akkor is kérdezz! Kérdezd azt, amit már tudsz, hátha más megvilágításba kerülnek a dolgok! Kérdéseink mutatják őszinte érdeklődésünket, a válaszok pedig segítenek alátámasztani választásunk helyességét.