3.3. A számítógépes CASE-környezetek általános felépítése

iDevice ikon
  • CASE-szótár

A CASE-eszközök szótárát Tom de Marco úgy definiálta, hogy "adatok az adatokról". A mai CASE-eszközök szótára (dictionary, repository) tartalmazza az összes rendszerelemzési, tervezési és bizonyos kivitelezési információkat. Egy adott eszköz szótárának felépítése, tartalma összefüggésben van az általa támogatott módszertannal vagy módszertanokkal. Azt mondhatjuk, hogy a szótár tartalma visszatükrözi a támogatott módszertanok terjedelmét, technikáit. A technikai megvalósítások eltérőek lehetnek, leggyakrabban publikus adatbázis-kezelőket használnak a szótár céljára, de vannak olyan eszközök, amelyek saját állománykezelőjüket vagy adatbázis-kezelőjüket használják szótár céljára.

  • Bemenet

A CASE-szótárakba általában kétfajta módon juttathatunk információt. Ezekből következően minden eszköz rendelkezik a saját grafikus editor készletével. A grafikus modellek mellett mindig szükség van szöveges információk megadására. Ezzel kapcsolatban találkozhatunk többfajta megoldással. Vannak olyan eszközök amelyek hagyományos, karakteres módú lehetőséget biztosítanak (űrlapformátumban), az újabb verziók ezt már grafikus képernyőkkel oldják meg, ugyanakkor megjelentek a táblázatos megoldások is. Technikai jellemzőik az adott környezet GUI szabványainak felelnek meg.

  • Kimenet

A kimenet esetében vizsgálhatjuk a transzformálatlan információk "visszanyerési" módjait, továbbá a transzformált, úgynevezett generált információkat. A fejlesztés során szükség van arra, hogy a bevitt információkat többfajta módon is megtekintsük: legegyszerűbb az adott diagramok alapján, de szükség lehet más rendezettségre is. A fejlettebb eszközök rendelkeznek valamilyen más böngésző lehetőséggel. Mindenképpen külön lehet beszélni a szótárból készíthető riportokról. A CASE repositoryban minden információ naprakészen megtalálható, ezért a kész, előre gyártott riportokon kívül, ha szükség van rá, akkor egyedi dokumentációk is készíthetők.

  • Szótár management

A CASE-eszközök sokféle szótár-management funkcióval rendelkeznek, leggyakrabban a következőkkel:

  • Többfelhasználós hozzáférés, amely megengedi a fejlesztőknek, hogy ugyanazt a szótárt többen is használják. Karbantartására külön eljárást dolgoztak ki.
  • Biztonsági, hozzáférési mechanizmus, amely azért felelős, hogy csak a megfelelő jogosultsággal rendelkező fejlesztők férjenek hozzá a szótárhoz.
  • Verziókontroll, amely lehetővé teszi a fejlesztés bizonyos fázisaiban verziók befagyasztását, új verziók létrehozását, illetve a verziók közötti mozgásokat.
  • Változáskontroll, amely hivatott követni automatikusan a szótárban bekövetkező változásokat.
  • Csatlakozás más eszközökhöz

A CASE-eszközök szótárai közötti adatcsere elég gyakori és ezt a gyártók ún. "hídprogramokkal" oldották meg. Ez az egyik CASE-eszköz szótárból a másikba való áttöltéshez szükséges. Hogy ez megvalósítható legyen, léteznek szótárszabványok.

  • Generálási lehetőségek

Azoknak, akik a jövőben CASE-eszközt akarnak használni igen fontos tisztázniuk, hogy az alkalmazások hány százalékát lehet generálni a CASE-szótárban, az elemzésről és a tervezésről megadott információkból? Ma a CASE szintjén tökéletes alkalmazást még nem lehet generálni. A negyedik generációs nyelvekre generáló eszközöknél tipikus információrendszer-funkciók esetén magas fokot lehet elérni, de ez természetesen függ a konkrét alkalmazás komplexitásától. Nagy előnye a CASE-szintű generálásoknak, hogy modulterveket kell létrehozni, ami a tervezési dokumentáció alapját is képezi és CASE hatásköréből kilépve sok változtatást, továbbfejlesztést lehet elkészíteni.