2.4. Tesztelés

iDevice ikon

A leggondosabb tervezés, fejlesztés során is előfordulhatnak tartalmi vagy technológiai/működési hibák. Mielőtt a publikálási teendőkre rátérnénk, el kell végeznünk az elkészült alkalmazás teljes körű tartalmi és működési vizsgálatát.

A tesztelési fázist alapvetően két részre oszthatjuk:

  • Technológia tesz - „Alfa" teszt
  • Ergonómiai, tartalmi teszt - „Béta" teszt

 

A technológiai teszt esetében a fejlesztés fázisai során folyamatosan teszteljük az alkalmazásban szereplő interaktív elemek helyes működését, a multimédiás elemek megfelelő megjelenítését és paramétereit, a vezérlőelemek helyes működését. A technológiai tesztelésben nagy segítségünkre lehetnek a szerzői rendszerek által biztosított nyomkövető és hibajavító alkalmazások (pl. letöltési sebesség szimulátor, változók értékének listázása stb.).

 

A technológiai tesztelés utolsó fázisában a végfelhasználói környezetben futtatjuk az alkalmazást, különböző felhasználói esetek szimulálásával (esetlegesen szélsőséges felhasználói aktivitás kipróbálásával is). Megfigyeljük az alkalmazásunkat futtató keretrendszer és az alkalmazás kommunikációját, a végső platformon tapasztalható futtatási eseményeket, az alkalmazás multimédiás elemek lejátszásakor, megjelenítésekor tapasztalható viselkedését, a interaktív szolgáltatások működését. Az esetlegesen felmerülő technológiai hibákat dokumentáljuk, és javítjuk.

 

Az ergonómiai, tartalmi teszt elvégzésére célszerűen az alkalmazás volumenéjez igazodó, több felhasználóból álló kontrollcsoportot hívhatunk össze. A kontrollcsoport tagjai a rendeltetésszerű használat során feltárhatják az alkalmazás kezelésében, valamint az alkalmazás multimédiás tartalmaiban fellelhető esetleges problémákat.

 

A feltárt problémák - a teljesség igénye nélkül - a következők lehetnek:

  • Nehéz olvashatóság
  • A vezérlőelemek, felületek kezelése nem egyértelmű
  • A navigáció nehézkes
  • Navigációs hibák
  • Helyesírási hibák
  • Lassú tartalomkezelés
  • Tartalmi problémák a multimédiás elemekben
  • Hiányzó vagy rosszul megjelenített multimédiás elemek.

 

Az esetlegesen felmerülő ergonómiai, tartalmi hibákat a felhasználói teszt visszajelzései alapján dokumentáljuk és javítjuk.