3.2. A Flash formátumai, futtatási környezete

iDevice ikon

A Flash tehát az internetes dokumentumainkban felhasználható, kliensoldali alkalmazásokat készítő eszköz. A kész bemutatót/programot általában HTML környezetben helyezzük el, a Flash lejátszását pedig a felhasználó gépe (kliens oldal) és böngészője végzi.

 

FLA formátum


A Flash munkák forrásállománya. Amikor a fejlesztésen dolgozunk, ebben a állományban mentünk, ez az az állomány, amit meg kell őriznünk, ha a későbbiekben módosítani szeretnénk Flash-es alkalmazásunkon. Az FLA formátum verziófüggő, tehát a szoftver egy későbbi verziójában (pl. CS3-ban) készített munkánkat nem tudjuk megnyitni egy korábbi verzióval (pl. 5.0 verzióval). Amennyiben ilyen típusú konverzióra van szükségünk, ezeket a lehetőségeket megtaláljuk a mentési opcióknál (File>Save As).

 

SWF formátum


Ez a legáltalánosabb kimeneti formátum, ezt kell létrehozni, ha a kész munkánkat szeretnénk elhelyezni egy webes dokumentumban. Fontos, hogy az SWF kiterjesztésű fájlokat csak akkor tudjuk megtekinteni és használni, ha előzőleg a számos operációs rendszert és platformot támogató Flash Player-t telepítjük gépünkre. (Amennyiben nincs a gépünkön telepített Player, akkor azt a szoftver gyártójának weboldaláról tölthetjük le - http://www.adobe.com). A Flash Player rendszere garantálja számunkra az SWF fájlok, tehát a működő Flash alkalmazások relatív kis méretét, hiszen a futáshoz szükséges információkat nem szükséges minden SWF állományba külön-külön eltárolni, elegendő telepíteni a Playert, ezáltal az SWF állományok gyakorlatilag csak paramétereket (valamint multimédiás forrásokat) tartalmaznak.

 

FLV formátum


A Flash videóformátuma. Veszteségesen tömörítő, paraméterezhető minőségű, streaming-re („miközben letöltöm, már nézhetem is") alkalmas fájlformátum.

 

EXE formátum


Abban az esetben, ha Flash-es alkalmazásunkat nem webes környezetben akarjuk elhelyezni, hanem a különböző operációs rendszerek alatt önállóan, Flash Player telepítése és használata nélkül is futtatható állományt szeretnénk készíteni, EXE formátumot választunk. A futtatási információk ekkor az EXE fájlokban tárolódnak.