9.1. Elektronikus levelezés
Az elektronikus levelezés fő kellékei:
- levelező kiszolgáló;
- érvényes e-mail cím;
- a küldés és a fogadás idején hálózati kapcsolat.
Az e-mail címek szerkezete mintegy 40 éve alakult ki, s honosodott meg a felhasználó nevének a kiszolgáló nevétől való elválasztására a @ (kukac) jel. Több korlátot is figyelembe kell vennünk (ha egyáltalán magunk választjuk meg a felhasználó nevünket, ami vállalati, intézményi környezetben egyáltalán nem szokásos):
- az angol ABC betűi közül válasszunk;
- ne tartalmazzon írásjelet (kivéve kötőjel, aláhúzás jel; pont);
- nem tartalmazhat szóközt sem;
- ne végződjön a felhasználó neve pontra (elvileg lehetséges, de egyes kiszolgálók az ilyen neveket elutasítják);
- legalább 4 karakter legyen (spam szűrők előszeretettel minősítik spamnek a rövid nevű felhasználóktól érkező üzeneteket).
Leveleink kezelésére - különösen munkahelyi körülmények között - célszerű a hostokon telepített levelező szoftvereket használni. A példaként bemutatott MS Outlook sem jobb, sem rosszabb számos más alkalmazásnál. A használható funkciókra fordítsuk figyelmünket!
115. ábra: Az Outlook 2003 felhasználói felülete
A frissen telepített levelező rendszer esetén néhány beállítást mindenképpen el kell végeznünk:
Mindenekelőtt adjuk meg a program használatához szükséges beállításokat. Körültekintően válasszuk a levelek és az archív mappák tárolásának helyét, állítsuk be a biztonsági jellemzőket, határozzuk meg a küldött levelek formátumát, aláírását stb.
116. ábra: A levelező szoftver beállítása
Ezt követően adjuk meg azokat az e-mail fiókokat, melyekből a leveleket le akarjuk tölteni. Ebben varázsló segít. Első lépésként a kiszolgáló típusát kell kiválasztanunk, majd a kiszolgálótól kapott adatok alapján adjuk meg a szükséges személyes információkat. Habár általában helytelen, de itt célszerű a jelszavunk megjegyeztetése, így a levelező szoftver elindításakor nem kell a jelszavak megadásával bajlódnunk.
117. ábra: E-mail fiók felvétele
A „Fiók beállításainak tesztelése" gombra kattintva ellenőrizhetjük a beállítások működőképességét.
Természetesen több forrásból, eltérő e-mail címekről is begyűjthetjük leveleinket. A beállítások során döntsük el, hogy azokról az eredeti kézbesítési helyen maradjon-e példány, többnyire célszerű a letöltést követően törölni. A törlés előnye a kiszolgálón rendelkezésre álló szabad hely szűkössége, veszélye, hogy így csak egy példányban van meg a levél, a gépünkkel együtt (pl. hardverhiba esetén) elenyészhet. Vállalati rendszerekben éppen ezért célszerű a levelező szerveren tárolni valamennyi levelet, s azokat csupán megjeleníteni a felhasználók gépén, de oda nem letölteni.
Bár több forrásból fogadunk levelet, jelöljünk ki egy alapértelmezett fiókot a küldött levelekhez. (Természetesen minden egyes küldésnél választhatunk helyette a felvett fiókok bármelyikéből másikat.)
118. ábra: E-mail fiókok, alapértelmezett fiók megadása
Beérkezett, de küldött leveleinket is strukturáltan, mapparendszerbe csoportosítva tárolhatjuk. Megadhatunk szabályokat annak érdekében, hogy a beérkező levelek közvetlenül bizonyos mappákba kerüljenek tartalmuk, feladójuk vagy egyéb jellemzőik alapján.
Levelezőpartnereink adatait névjegyalbumban gyűjthetjük össze. Ez nemcsak a partner nevét, e-mail címét, hanem számos más adatot is képes jól átláthatóan tárolni.
119. ábra: Névjegyalbum
Előző tanulmányaink alapján már vázlatosan ismerjük az elektronikus levél felépítését. A levél két fő részből áll:
- fejléc (header);
- törzs (body).
A fejléc számos információt tartalmaz. A szokásos megjelenítés mellett is látjuk az alábbi adatokat:
- feladó
- címzett(ek), több címzett esetén vesszőt alkalmazunk elválasztó jelként, a címzetteket beírhatjuk közvetlenül, de a névjegyalbumból is kiválaszthatjuk;
- másolatot kap(ók): a címzettekhez hasonló módon adjuk meg adataikat;
- titkos (rejtett) másolatot kapók: az ide felvett címzettek megkapják a levelet, de erről a többi címzett nem értesül;
- tárgy (téma, subject): a levél tartalmára utaló rövid szöveges rész;
- egyéb beállítások: a sürgősségre, személyességre, visszaigazolásra, a csatolmányokra vonatkozó bejegyzések, adatok.
120. ábra: A szokásos fejlécmegjelenítés
Valójában azonban a levél fejléce ennél jelentősen több adatot tartalmaz.
121. ábra: A levél részletes tulajdonságainak megjelenítése