11.1 Hogyan válasszunk ügyviteli rendszert?

Hogyan válasszunk ügyviteli rendszert?


A globalizálódás, a pontosság és gyorsaság iránti igény, valamint az informatikára épülő üzleti világ minden területére jellemző kiélezett versenyhelyzet egyre inkább az új technológiák követésére készteti a hazai vállalatokat is. Minden vállalkozásnak célja, hogy hatékonyabbá tegye működését, így lépést kell tartania a fejlődéssel. A tendencia is azt mutatja, hogy a nagyvállalatokhoz hasonlóan a kis- és közepes cégeknél is egyre nagyobb igény mutatkozik a vállalat minden információjának megfelelő rendszerben való megjelenítésére, a vezetői döntéseket segítő információk kinyerésére. Ezt támasztja alá az a tény is, hogy a piacon az utóbbi időben tovább nőtt az integrált vállalatirányítási rendszerek iránti kereslet.

Az, hogy mikor érkezik el egy cég életében az a pillanat, amikor elengedhetetlen fontosságúvá válik egy integrált rendszer bevezetése, sok tényezőből tevődik össze.

Nem mindig a vállalat mérete és létszáma határozza meg az ügyviteli rendszer szükségességét, hiszen a forgalom bonyolultsága, a költség, valamint az időhatékonyság és az információ iránti igény mindenképpen egyfajta vállalatirányítási program alkalmazása mellett szól. Melyik vállalatvezető ne szeretne rövid idő alatt a döntéseihez szükséges hasznos adatokhoz jutni? A kis- és a középvállalatoknál az első számú vezető gyakran a főkönyvelőre bízza a számviteli-pénzügyi program kiválasztását, így az ügyviteli rendszerrel szemben igényként az ő munkakörének maximális kiszolgálása jelentkezik. Máshol a vezetés számára, a rendszerből kinyerhető információk hatnak a döntéshozatalra.

Ügyviteli programokat világszerte és hazánkban is számos cég fejleszt, így a felhasználók egyre több, jobb minőségű terméket és hozzá kapcsolódó szolgáltatást találhatnak a piacon, igen széles árkategóriában. Éppen ezért szem előtt kell tartanunk néhány fontos döntési szempontot, hiszen minden termékben vannak - a másikkal összehasonlítva - erősebb és gyengébb funkcionalitások.

A cég számára ideális ügyviteli rendszer felkutatása nem egyszerű feladat: akár több hónapba is telhet a megfelelő rendszer kiválasztása. A vállalatirányítási rendszerek mérlegelésénél ugyanis ismerni kell mind a vállalati folyamatokat, mind a szoftver adta lehetőségeket.

A szoftver kiválasztásánál, az üzleti folyamatok megfelelő kezelésén túl azonban érdemes figyelembe venni, hogy a szolgáltató cég rendelkezik-e megfelelő tapasztalatú és létszámú szakmai tanácsadói háttérrel a hosszú távú együttműködés zökkenőmentes megvalósításához, valamint megfelelő bevezetési stratégiával. Ezután mérlegelni kell az ismertség-elismertség tényezőket, az árat és azt, hogy milyen nyelven és milyen rendszerkörnyezetben használható a program, milyen kibővített funkciókkal rendelkezik, például van-e banki kommunikáció és kontrolling része is a rendszernek.

A programválasztás szempontjai közé sorolható, hogy a telepítendő modulok adaptálhatók-e a cégen belüli rendszerhez. Az ár - mint minden árucikknél - meghatározó tényező, amelynél nem elegendő csupán a jelen vételi árral kalkulálni, hanem érdemes megvizsgálnunk azt is, hogy egy év múlva mennyit ér a program, valamint mibe kerül a rendszer követése, illetve a fenntartása. Szintén oda kell figyelnünk a rendszer törvényi megfelelőségére, tehát a bonyolultabb területek kezelésére (például áfa, árfolyam-különbözet elszámolása, tárgyi eszközök maradványértéke stb.), a paraméterezés, azaz a testreszabás gyorsaságára, valamint nem utolsósorban a szakmai elismertségre és a professzionális szemléletre.

A korszerű irányítási háttér a rendszerek kifejlesztésén túl alapfeltétel a versenyképességhez. A kis- és közepes cégek számára még komoly beruházás egy integrált vállalatirányítási rendszer bevezetése, a szakemberek már az e-bussines térhódításáról beszélnek, amelynek része lesz előbb-utóbb az "e-számvitel" is.

Bár sok szó esik a nagy, integrált vállalatirányítási rendszerekről, de Magyarországon is - mint a világban mindenütt - a vállalkozások túlnyomó részét a kis- és mikrotársaságok teszik ki. Már az ő számukra is szép számmal készülnek számítógépes ügyviteli programok, amelyek teljes áttekintésére vállalkozni nem teljesíthető feladat, de a figyelmet fell kell hívni létezésükre.

Az elérhető programokról az Adó, az Önadózó, az Adókalauz kiadványokból illetve interneten kaphatunk információkat.



Nord-X készletnyilvántartó és számlázó rendszer

Mint ahogy a program neve is utal rá - főbb funkcióit tekintve - számlázással és készletnyilvántartással kapcsolatos műveleteket végezhetünk vele. A program tervezésekor és fejlesztésekor azonban nem kizárólag az volt a cél, hogy egy Linux alatt működő ügyviteli program készüljön el, hanem az is, hogy mind használhatóságában, mind pedig funkcióit tekintve felvegye a versenyt a piacon lévő más operációs rendszerek alatt használható ügyviteli programokkal. Ennek megfelelően számos olyan szolgáltatást is tartalmaz a program, amely nem feltétlenül kellene, hogy része legyen egy ügyviteli alkalmazásnak, de mégis sokban megkönnyítheti egy cég vagy vállalkozás üzleti munkáját, maximálisan kihasználva a modern számítógép adta lehetőségeket.

Kezelőfelülete igazodik a modern grafikus környezetek elvárásaihoz. A beépített Nordlandia Segítségközpont használatával a program kezelése gyorsan elsajátítható, minden funkció leírása közvetlenül érhető el, emelett tartalomjegyzék, tárgymutató, szókereső adatbázis és hivatkozások segítik a könnyű eligazodást a rendszerben.
A program jelenlegi verziója hálózatban is használható, mindössze azzal a megkötéssel, hogy a hálózatban egyszerre csak egy gépen fut a NORD-X© rendszer. A későbbiek során természetesen elkészül majd a teljes hálózatos verzió is, amellyel már akár egyidőben több felhasználó is dolgozhat a programmal.

A program telepítése igen egyszerű, grafikus felületen történik, amely minden szükséges lépést elvégez a szoftver használatának megkezdése előtt. A felhasználónak nincs más dolga, mint behelyezni a CD-t, elindítani a telepítő fájlt és követni a lépéseket.

A program grafikus felülete könnyen és hatékonyan kezelhető környezetet biztosít a felhasználó számára, amelynek használata következetes felépítésének köszönhetően gyorsan elsajátítható. Az adatok a könnyű áttekinthetőség érdekében különféle szempontok szerint szűrhetők és rendezhetők. Az adatok felvitelét és rögzítését is speciális opciók segítéségével lehet gyorsan és hatékonyan elvégezni.

A NORD-X© rendszer képes több felhasználó kezelésére úgy, hogy a program adminisztrátora határozza meg, hogy ki milyen jogosultságokkal rendelkezzen a cég vagy vállalkozás adatait illetően, illetve megszabhatja, hogy ki milyen műveleteket hajthat végre. A felhasználók saját maguk számára alakíthatják ízlés szerint a munkakörnyezetet: a táblázatok szineit, az eszköztárakon szereplő ikonokat, az ablakok méreteit, pozícióját, és még számos egyéb szolgáltatást.




Kulcs- Soft

KULCS - KÉSZLET / KÉSZLET ÉS SZÁMLA
  • korlátlan számú ügyfél, termék, szolgáltatás, számla, raktár tartható nyilván
  • partnerekhez rendelhető kedvezmények és fizetési módok
  • etikett nyomtatása szabadon meghatározható ügyfélkörök részére
  • termékeink és szolgáltatásaink eladási árkategóriáinak kialakítása
  • FIFO, mérlegelt átlagáras, vagy elszámoló áron történő készletérték-számítás
  • raktárkészlet kezelése, minimális mennyiség figyelése, árlista készítése
  • raktári mozgások, készletváltozások könyvelése
  • szállítólevél és szállítólevélből áfa-s számla kiállítása
  • vonalkód leolvasó kezelése
  • szállítólevél és szállítólevélből áfás-számla
  • termék és szolgáltatói számla kialakítása, tételes felsorolással és tetszőleges szöveges tartalommal
  • a bizonylatok nyomtatás előtti megtekintésének lehetősége
  • elkészített számláink rontása, stornózása, (rész)kiegyenlítése, gyűjtése
  • forgalmi listák, top vevők, eladások stb. adatai
  • a készletkönyvelés lekérdezése, azonos készlettranzakciók gyűjtése
  • vezetői információk: ügyfélkörök, termékcsoportok forgalma, szolgáltatások értékesítései
  • részletes felhasználói kézikönyv és beépített jogosultsági rendszer