11.1 Hogyan válasszunk ügyviteli rendszert?
Hogyan válasszunk ügyviteli rendszert?
A globalizálódás, a pontosság és gyorsaság iránti igény, valamint
az informatikára épülő üzleti világ minden területére jellemző
kiélezett versenyhelyzet egyre inkább az új technológiák követésére
készteti a hazai vállalatokat is. Minden vállalkozásnak célja, hogy
hatékonyabbá tegye működését, így lépést kell tartania a fejlődéssel. A
tendencia is azt mutatja, hogy a nagyvállalatokhoz hasonlóan a kis- és
közepes cégeknél is egyre nagyobb igény mutatkozik a vállalat minden
információjának megfelelő rendszerben való megjelenítésére, a vezetői
döntéseket segítő információk kinyerésére. Ezt támasztja alá az a tény
is, hogy a piacon az utóbbi időben tovább nőtt az integrált
vállalatirányítási rendszerek iránti kereslet.
Az, hogy mikor érkezik el egy cég életében az a pillanat, amikor
elengedhetetlen fontosságúvá válik egy integrált rendszer bevezetése,
sok tényezőből tevődik össze.
Nem mindig a vállalat mérete és létszáma határozza meg az
ügyviteli rendszer szükségességét, hiszen a forgalom bonyolultsága, a
költség, valamint az időhatékonyság és az információ iránti igény
mindenképpen egyfajta vállalatirányítási program alkalmazása mellett
szól. Melyik vállalatvezető ne szeretne rövid idő alatt a döntéseihez
szükséges hasznos adatokhoz jutni? A kis- és a középvállalatoknál az
első számú vezető gyakran a főkönyvelőre bízza a számviteli-pénzügyi
program kiválasztását, így az ügyviteli rendszerrel szemben igényként
az ő munkakörének maximális kiszolgálása jelentkezik. Máshol a vezetés
számára, a rendszerből kinyerhető információk hatnak a döntéshozatalra.
Ügyviteli programokat világszerte és hazánkban is számos cég
fejleszt, így a felhasználók egyre több, jobb minőségű terméket és
hozzá kapcsolódó szolgáltatást találhatnak a piacon, igen széles
árkategóriában. Éppen ezért szem előtt kell tartanunk néhány fontos
döntési szempontot, hiszen minden termékben vannak - a másikkal
összehasonlítva - erősebb és gyengébb funkcionalitások.
A cég számára ideális ügyviteli rendszer felkutatása nem egyszerű
feladat: akár több hónapba is telhet a megfelelő rendszer kiválasztása.
A vállalatirányítási rendszerek mérlegelésénél ugyanis ismerni kell
mind a vállalati folyamatokat, mind a szoftver adta lehetőségeket.
A szoftver kiválasztásánál, az üzleti folyamatok megfelelő
kezelésén túl azonban érdemes figyelembe venni, hogy a szolgáltató cég
rendelkezik-e megfelelő tapasztalatú és létszámú szakmai tanácsadói
háttérrel a hosszú távú együttműködés zökkenőmentes megvalósításához,
valamint megfelelő bevezetési stratégiával. Ezután mérlegelni kell az
ismertség-elismertség tényezőket, az árat és azt, hogy milyen nyelven
és milyen rendszerkörnyezetben használható a program, milyen kibővített
funkciókkal rendelkezik, például van-e banki kommunikáció és
kontrolling része is a rendszernek.
A programválasztás szempontjai közé sorolható, hogy a telepítendő
modulok adaptálhatók-e a cégen belüli rendszerhez. Az ár - mint minden
árucikknél - meghatározó tényező, amelynél nem elegendő csupán a jelen
vételi árral kalkulálni, hanem érdemes megvizsgálnunk azt is, hogy egy
év múlva mennyit ér a program, valamint mibe kerül a rendszer követése,
illetve a fenntartása. Szintén oda kell figyelnünk a rendszer törvényi
megfelelőségére, tehát a bonyolultabb területek kezelésére (például
áfa, árfolyam-különbözet elszámolása, tárgyi eszközök maradványértéke
stb.), a paraméterezés, azaz a testreszabás gyorsaságára, valamint nem
utolsósorban a szakmai elismertségre és a professzionális szemléletre.
A korszerű irányítási háttér a rendszerek kifejlesztésén túl
alapfeltétel a versenyképességhez. A kis- és közepes cégek számára még
komoly beruházás egy integrált vállalatirányítási rendszer bevezetése,
a szakemberek már az e-bussines térhódításáról beszélnek, amelynek
része lesz előbb-utóbb az "e-számvitel" is.
Bár sok szó esik a nagy, integrált vállalatirányítási
rendszerekről, de Magyarországon is - mint a világban mindenütt - a
vállalkozások túlnyomó részét a kis- és mikrotársaságok teszik ki. Már
az ő számukra is szép számmal készülnek számítógépes ügyviteli
programok, amelyek teljes áttekintésére vállalkozni nem teljesíthető
feladat, de a figyelmet fell kell hívni létezésükre.
Az elérhető programokról az Adó, az Önadózó, az Adókalauz kiadványokból illetve interneten kaphatunk információkat.
Nord-X készletnyilvántartó és számlázó rendszer
Mint ahogy a program neve is utal rá - főbb funkcióit tekintve -
számlázással és készletnyilvántartással kapcsolatos műveleteket
végezhetünk vele. A program tervezésekor és fejlesztésekor azonban nem
kizárólag az volt a cél, hogy egy Linux alatt működő ügyviteli program
készüljön el, hanem az is, hogy mind használhatóságában, mind pedig
funkcióit tekintve felvegye a versenyt a piacon lévő más operációs
rendszerek alatt használható ügyviteli programokkal. Ennek megfelelően
számos olyan szolgáltatást is tartalmaz a program, amely nem
feltétlenül kellene, hogy része legyen egy ügyviteli alkalmazásnak, de
mégis sokban megkönnyítheti egy cég vagy vállalkozás üzleti munkáját,
maximálisan kihasználva a modern számítógép adta lehetőségeket.
Kezelőfelülete igazodik a modern grafikus környezetek elvárásaihoz. A beépített Nordlandia Segítségközpont használatával a program kezelése gyorsan elsajátítható, minden funkció leírása közvetlenül érhető el, emelett tartalomjegyzék, tárgymutató, szókereső adatbázis és hivatkozások segítik a könnyű eligazodást a rendszerben.
A program jelenlegi verziója hálózatban is használható, mindössze azzal a megkötéssel, hogy a hálózatban egyszerre csak egy gépen fut a NORD-X© rendszer. A későbbiek során természetesen elkészül majd a teljes hálózatos verzió is, amellyel már akár egyidőben több felhasználó is dolgozhat a programmal.
A program telepítése igen egyszerű, grafikus felületen történik, amely minden szükséges lépést elvégez a szoftver használatának megkezdése előtt. A felhasználónak nincs más dolga, mint behelyezni a CD-t, elindítani a telepítő fájlt és követni a lépéseket.
A program grafikus felülete könnyen és hatékonyan kezelhető környezetet biztosít a felhasználó számára, amelynek használata következetes felépítésének köszönhetően gyorsan elsajátítható. Az adatok a könnyű áttekinthetőség érdekében különféle szempontok szerint szűrhetők és rendezhetők. Az adatok felvitelét és rögzítését is speciális opciók segítéségével lehet gyorsan és hatékonyan elvégezni.
A NORD-X© rendszer képes több felhasználó kezelésére úgy, hogy a program adminisztrátora határozza meg, hogy ki milyen jogosultságokkal rendelkezzen a cég vagy vállalkozás adatait illetően, illetve megszabhatja, hogy ki milyen műveleteket hajthat végre. A felhasználók saját maguk számára alakíthatják ízlés szerint a munkakörnyezetet: a táblázatok szineit, az eszköztárakon szereplő ikonokat, az ablakok méreteit, pozícióját, és még számos egyéb szolgáltatást.
Kezelőfelülete igazodik a modern grafikus környezetek elvárásaihoz. A beépített Nordlandia Segítségközpont használatával a program kezelése gyorsan elsajátítható, minden funkció leírása közvetlenül érhető el, emelett tartalomjegyzék, tárgymutató, szókereső adatbázis és hivatkozások segítik a könnyű eligazodást a rendszerben.
A program jelenlegi verziója hálózatban is használható, mindössze azzal a megkötéssel, hogy a hálózatban egyszerre csak egy gépen fut a NORD-X© rendszer. A későbbiek során természetesen elkészül majd a teljes hálózatos verzió is, amellyel már akár egyidőben több felhasználó is dolgozhat a programmal.
A program telepítése igen egyszerű, grafikus felületen történik, amely minden szükséges lépést elvégez a szoftver használatának megkezdése előtt. A felhasználónak nincs más dolga, mint behelyezni a CD-t, elindítani a telepítő fájlt és követni a lépéseket.
A program grafikus felülete könnyen és hatékonyan kezelhető környezetet biztosít a felhasználó számára, amelynek használata következetes felépítésének köszönhetően gyorsan elsajátítható. Az adatok a könnyű áttekinthetőség érdekében különféle szempontok szerint szűrhetők és rendezhetők. Az adatok felvitelét és rögzítését is speciális opciók segítéségével lehet gyorsan és hatékonyan elvégezni.
A NORD-X© rendszer képes több felhasználó kezelésére úgy, hogy a program adminisztrátora határozza meg, hogy ki milyen jogosultságokkal rendelkezzen a cég vagy vállalkozás adatait illetően, illetve megszabhatja, hogy ki milyen műveleteket hajthat végre. A felhasználók saját maguk számára alakíthatják ízlés szerint a munkakörnyezetet: a táblázatok szineit, az eszköztárakon szereplő ikonokat, az ablakok méreteit, pozícióját, és még számos egyéb szolgáltatást.
Kulcs- Soft
KULCS - KÉSZLET / KÉSZLET ÉS SZÁMLA
- korlátlan számú ügyfél, termék, szolgáltatás, számla, raktár tartható nyilván
- partnerekhez rendelhető kedvezmények és fizetési módok
- etikett nyomtatása szabadon meghatározható ügyfélkörök részére
- termékeink és szolgáltatásaink eladási árkategóriáinak kialakítása
- FIFO, mérlegelt átlagáras, vagy elszámoló áron történő készletérték-számítás
- raktárkészlet kezelése, minimális mennyiség figyelése, árlista készítése
- raktári mozgások, készletváltozások könyvelése
- szállítólevél és szállítólevélből áfa-s számla kiállítása
- vonalkód leolvasó kezelése
- szállítólevél és szállítólevélből áfás-számla
- termék és szolgáltatói számla kialakítása, tételes felsorolással és tetszőleges szöveges tartalommal
- a bizonylatok nyomtatás előtti megtekintésének lehetősége
- elkészített számláink rontása, stornózása, (rész)kiegyenlítése, gyűjtése
- forgalmi listák, top vevők, eladások stb. adatai
- a készletkönyvelés lekérdezése, azonos készlettranzakciók gyűjtése
- vezetői információk: ügyfélkörök, termékcsoportok forgalma, szolgáltatások értékesítései
- részletes felhasználói kézikönyv és beépített jogosultsági rendszer