2.4. Elektronikus kereskedelem

iDevice ikon

Ha egy fokkal tovább lépünk a lehetőségek terén, rátalálunk a - sok vitát is kavaró - elektronikus kereskedelmi oldalakra. Az elektronikus kereskedelem (e-kereskedelem) nem más, mint az árucikkek interneten való eladása, vásárlása, illetve cseréje. Azokat a weboldalakat, amelyek fő profilja bizonyos árucikkek értékesítése, webáruháznak nevezzük.

A hagyományos kereskedelemtől eltérően a webáruházakban lényegében megfoghatatlan formában találkozhatunk a termékekkel, gyakran csak egy apró képet láthatunk, jó esetben többet, kinagyíthatóakat, illetve hol szegényes, hol részletgazdag leírást kapunk az áruról. A vásárlók szívesebben vesznek olyan dolgokat, amiket meg tudnak fogni, érezhetik az anyagát, felpróbálhatják stb. Éppen ezért hazánkban inkább azokat a termékeket szeretik a vásárlók az internetről rendelni, ahol az előbb felsorolt dolgok nem lényegesek a vásárlás szempontjából, illetve áruk nem túl magas. Ilyen cikkek a DVD-k, könyvek, egyszerűbb háztartási cikkek, valamint az olyan termékek, amelyeket az ember általában szégyell boltban megvenni (elsősorban szexuális segédeszközök, filmek). Ezeket legtöbbször postai úton, utánvéttel lehet megvásárolni. Külföldön, főleg az Egyesült Államokban már viszonylag régóta népszerű vásárlási forma az internetről rendelés. Kiforrott a vásárlási fegyelem, nagyobb bizalommal fizetnek - akár egy autó teljes értékét - bankkártya segítségével. Itthon ez még ritka. Amit azért tudnunk érdemes: törvényben rögzítve van, hogy számlát minden esetben küldeni kell. A fizetés történhet utánvéttel, bankkártyával, készpénzzel vagy átutalással, a szállítás pedig postával vagy futárszolgálattal, de lehetőség van az árut a boltban is átvenni, ha az adott webáruház rendelkezik ilyennel.

A webáruházak nagy részénél lehetőség van értékelni, véleményt írni a termékekről. Akik véleményt írnak, azok általában vagy nagyon elégedettek, vagy épp nagyon elégedetlenek az adott termékkel. A vásárlók döntését pedig erősen befolyásolhatja, hogy egy-egy árucikkről milyen vélemények jelennek meg.

Az elektronikus kereskedelem alapja az üzleti bizalom (nálunk ennek sajnos - általában jogosan - még nincs hagyománya).

A webáruház működtetésénél meg kell felelni néhány alapvető követelménynek és elvnek, például:

  • Könnyen használható felület készítése, amin a legtöbb ember képes eligazodni.
  • Egyszerű és biztonságos rendelési, fizetési lehetőség biztosítása - utóbbira több megoldás is szükséges.
  • A weboldalnak megbízhatóan, állandóan működnie kell.
  • A lehetőségek szerint maximálisan be kell mutatni a termékeket (képek, videók, 3D forgatási lehetőség stb.), ezzel is csökkentve a vevő bizonytalanságát.
  • Mindig friss termékskálát kell adni, az éppen nem kapható (kifogyott) terméknél ezt feltétlenül jelezni kell.
  • A terméknek pontosan meg kell felelnie a weboldalon közölt tulajdonságoknak.
  • Kedvezőbb értékesítési feltételeket (pl. alacsonyabb ár) kell kínálni, mint a hagyományos boltban történő vásárlás esetén.
  • Véleménynyilvánítási lehetőség biztosítása.
  • Közösségteremtés (regisztráció, hírlevelek).

Az alábbi egy tipikusnak mondható e-kereskedelmi weboldal, ahol a keresett termékkategóriához elég könnyen eljutunk, majd itt:

  • kiválaszthatjuk a konkrét terméket,
  • részletesebb információt kaphatunk róla, és/vagy
  • betehetjük a „kosárba".

22. ábra
Termékválasztás egy e-kereskedelmi oldalon

23. ábra
Részletesebb információk a kiválasztott termékről

A termék kosárba helyezése után a kosár aktuális tartalma megtekinthető és módosítható.

24. ábra
Vásárlói kosár kezelése