1.1.2. A rendszer jellemzői és struktúrája

iDevice ikon

Minden rendszer az elemei közötti viszonyok és összefüggések, valamint ezeknek az elkülönült konstrukciójaként kezelhető. Nagy jelentőségű a közeg, ill. a közvetlen környezet, amellyel a rendszer, mint viszonylag elkülönült totalitás szemben áll. Ezzel a környezettel kölcsönhatásban alakulnak ki és lesznek a felismerhetőkké a rendszer tulajdonságai. Így a rendszerre nem csupán belső, hanem a külső viszonyainak és összefüggéseinek együttese, halmaza is jellemző.

A rendszerek további jellemzői:

  • Hierarchikus felépítés
  • Rendezettség
  • Szervezettség
  • Állapottér (lehetséges állapotainak halmaza)
  • Viselkedés (működése, fejlődése)
  • A benne végbemenő folyamatok és azok kapcsán a kommunikáció iránya

A felsorolt ismérveket bármely rendszer szervezése, tervezése során, azok viselkedését a működő, vagy létrehozandó struktúra - az elemek, al- és részrendszerek - szerkezetén, kapcsolati rendszere alapján elemezhetjük. Ha rendszert vizsgálunk és-vagy tervezünk, akkor figyelembe kell vennünk, hogy a struktúrán, szerkezeten keresztül befolyásolhatjuk a rendszer viselkedését. Struktúrának a részek (elemek stb.) elrendeződését és-vagy kapcsolódási módját, formáját nevezzük. 

A rendszerek alkotóelemei

A rendszerekkel kapcsolatban a továbbiakban az elem, a folyamat, a szervezet és az irányítás fogalmakkal foglalkozunk. Ezeket a fogalmakat több fajta megközelítésben lehet definiálni.
Az elem fogalmán a rendszernek azt az önálló műveletet végző összetevőjét értjük, amelynek bemenetei és kimenetei vannak, s a bemenetek és a kimenetek között átalakulási folyamat megy végbe.
Az elem tehát a rendszer része, de mint korábban említettük önmagában is rendszer. Az elemnek (rendszernek) vannak a környezettől kapott bemeneti értékei és vannak kimeneti értékei. A rendszer kimeneti értékeit (az outputokat) az átalakítási folyamat eredményeképpen továbbítja a rendszer a környezetének. (1. ábra)

1. ábra

Az ábrán az ALRENDSZER elnevezéssel is találkozhat. Az alrendszerben valójában több kölcsönhatásban lévő elem együttese, melyekből a rendszer felépül.
Ha az előző példát folytatjuk, akkor egy iskola lehet rendszer, a tanulócsoportok (osztályok) alrendszerek, míg a tanulók, tanárok a rendszer (alrendszer) elemei. (A további fejezetben, amikor az Információs rendszereket elemezzük, további példákkal mutatjuk be a rendszereket, illetve azok alkotóelemeit!)