5.5. A francia realizmus: Courbet és Daumier
58. ábra
Gustave Courbet: Önarckép
Gustave Courbet: Gabonaszitálók
59. ábra
Gustave Courbet: Szajna parti kisasszonyok
Millet: Kalászszedők
A század második harmadának legjelentősebb művésze, Honoré Daumier túllépett ezen, bár valóságlátása semmivel sem volt tompább fiatalabb társaiénál, sőt társadalomkritikája talán még egyértelműbb. Daumier idősebb volt Courbet-nál, ő még az 1830 körül jelentkező generáció tagja. Az 1830-as évektől kezdve jelentek meg szatirikus karikatúrái, amelyekben Lajos Fülöp korának figuráit, a nagypolgár- és kispolgár-típusokat pellengérezte ki. A karikatúrista Daumier-t gyűlölték, gáncsolták, szókimondása miatt börtönbe zárták, de a grafikák minőségével tisztában voltak. A festő Daumier-t azonban csak néhány barát - elsősorban a Daumier-t anyagilag is támogató Corot - ismerte és becsülte. Pedig festészete talán még grafikai tevékenységénél is jelentősebb. Témái egyszerűek: kedvelt hőse Don Quijote tragikus alakja. Daumier-t azonban a művészi közvélemény karikaturistának könyvelte el, grafikáit tisztelték és követték is a századvég grafikusai közül. Toulouse-Lautrecre is hatott. Festményei azonban ismeretlenek voltak.
60. ábra
Daumier: Don Quijote
Daumier: Harmadosztályon