5.5. A francia realizmus: Courbet és Daumier

iDevice ikon
Gustave Courbet is megfordult néha Barbizonban, és az ottani mesterek valóságtisztelete inspirálta. Szélesebb érdeklődésű volt azonban annál, mintsem hogy jól érezte volna magát a barbizoniak szűk világában. Nem szelektál, nincs előtte fontos vagy kevésbé fontos téma. A Szajna-parton elnyúló ledér hölgyek („Szajna-parti kisasszonyok", 1856) csakúgy festésre ihletik, mint az erdők szarvasai, vagy mint a birkózó legények (1856). Munkásábrázolása könyörtelenül éles látású, szépítés nélküli, távol áll, tőle a szentimentalizmus vagy ájtatosság („Kőtörők", 1894; „Gabonaszitálók", 1853-54). Romantikus elemek csak korai képein tűntek fel („Pipás férfi"). A kompozíció kérdéseivel nemigen törődött, alakjai szoborszerűen plasztikusak. Tökéletesen ismerte a múlt nagyjait, festői vénája a spanyol realistákéhoz mérhető, de senkit sem utánzott. Millet és Courbet szemében a realizmus azonos a valóság hű ábrázolásával, ez pedig formai téren náluk a valóság látványhű, részleteket is megjelenítő ábrázolását jelentette.

58. ábra
Gustave Courbet: Önarckép
Gustave Courbet: Gabonaszitálók

59. ábra
Gustave Courbet: Szajna parti kisasszonyok
Millet: Kalászszedők

A század második harmadának legjelentősebb művésze, Honoré Daumier túllépett ezen, bár valóságlátása semmivel sem volt tompább fiatalabb társaiénál, sőt társadalomkritikája talán még egyértelműbb. Daumier idősebb volt Courbet-nál, ő még az 1830 körül jelentkező generáció tagja. Az 1830-as évektől kezdve jelentek meg szatirikus karikatúrái, amelyekben Lajos Fülöp korának figuráit, a nagypolgár- és kispolgár-típusokat pellengérezte ki. A karikatúrista Daumier-t gyűlölték, gáncsolták, szókimondása miatt börtönbe zárták, de a grafikák minőségével tisztában voltak. A festő Daumier-t azonban csak néhány barát - elsősorban a Daumier-t anyagilag is támogató Corot - ismerte és becsülte. Pedig festészete talán még grafikai tevékenységénél is jelentősebb. Témái egyszerűek: kedvelt hőse Don Quijote tragikus alakja. Daumier-t azonban a művészi közvélemény karikaturistának könyvelte el, grafikáit tisztelték és követték is a századvég grafikusai közül. Toulouse-Lautrecre is hatott. Festményei azonban ismeretlenek voltak.

60. ábra
Daumier: Don Quijote
Daumier: Harmadosztályon