1.3.2. Rendezvényszervezők

iDevice ikon

A legtöbb cég, mely rendezvények szervezését vállalja, valamilyen gazdasági társasági formában működik. Ezeket a cégeket azonban megint csak egy civil szerveződés, a Magyar Rendezvényszervezők Szövetsége (röviden: MARESZ) fogja össze.

A legfontosabb rendezvényszervező cégeket három nagy csoportba soroljuk a nyújtott szolgáltatás mérete szerint.

  • Teljes körű szolgáltatást nyújtó,
    de saját kapacitással nem rendelkező cégek
    • A legtágabb meghatározás az általános rendezvényszervezők. Sokféle rendezvényt szerveznek, saját embereikkel és alvállalkozóikkal az egész folyamat megszervezését vállalják az előkészületektől az utómunkálatokig. A megrendelőnek csak a célt kell meghatároznia, és a számlákat fizetnie.
    • Ennél kisebb kapacitással rendelkeznek, következésképp több alvállalkozót foglalkoztatnak a rendezvényügynökségek.
    • Kiegészítő tevékenységként foglalkoznak rendezvényszervezéssel a klasszikus reklámügynökségek.
    • A PR cégeknek külön rendezvényszervező részlegük van.
    • A konferencia- és kongresszusszervezők, akiknek több más szervezet segítségét is igénybe kell venniük az ilyen rendezvények bonyolultsága miatt. A kétfajta rendezvény közt az alapvető különbség, hogy a konferencia alapja valamilyen szűkebb téma, speciális kérdéskör, míg a kongresszus általánosabb és mindig valamilyen szervezethez kötődik.
    • Az incentive (ejtsd: inszentív) irodák és utazási irodák egyetlen speciális igényre, az utazásra alapoznak. Az incentive iroda szűkebb körű: valamely vállalat dolgozóit utaztatja a munkahelyi ösztönzési rendszer részeként.

E kategória minden tagjára jellemző, hogy jól képzett és jól fizetett szakemberekkel dolgozik, kevés rendezvényt vállal, de azok mindig nagy értékűek. Sok alvállalkozóval és kevés ügyféllel dolgoznak, akikkel jó kapcsolatot tartanak fenn. És még egyszer hangsúlyozandó: teljes körű szolgáltatást nyújtanak!

  • Teljes körű szolgáltatást nyújtó, de saját kapacitással is rendelkező cégek

Az előzőtől abban különböznek, hogy saját kapacitással rendelkeznek, s a rendezvényt úgy szervezik meg, hogy ezt a kapacitást kihasználják. Ez egyrészt árelőnyt jelent az előző csoporthoz képest, másrészt hátrányként jelentkezhet ez a fajta kötöttség. Ők is jól képzett és jól fizetett szakemberekkel dolgoznak, de lényegesen több fizikai és adminisztratív dolgozót alkalmaznak. A feladat teljesítéséhez ezek a cégek is igénybe vesznek alvállalkozókat.

Több rendezvényt szerveznek, nagyobb ügyfélkörrel rendelkeznek, mint az előző kategória, viszont ügyfélkapcsolataik lazábbak, annak ellenére, hogy természetesen nekik is vannak kiemelt ügyfeleik. A kategória további alcsoportokra bontható a kapacitás jellege szerint. Ezek a következők lehetnek:

  • Party-service: a saját kapacitás náluk a vendéglátás. Saját konyhával rendelkeznek, ahol saját felhasználásra és megrendelésre is termelnek. Szolgáltatásuk esemény-specifikus. Az egész rendezvény megszervezését vállalják, csak nincs saját helyszínük a lebonyolításhoz.
  • Nem így a helyszínnel rendelkező cégeknek, melyeknél éppen a helyszín a szolgáltatás alapja.
  • A harmadik alcsoport a technikai szolgáltatással rendelkezőké, akiknek hangtechnikai, világítástechnikai berendezéseik vagy például tolmácsrendszereik lehetnek.
  • Speciális szolgáltatók

Ide tartoznak azok a cégek, akik valamilyen részterületre specializálódtak Csak néhány szakemberrel, viszont annál több fizikai és adminisztratív dolgozóval működnek. Mindig saját terméket, szolgáltatást szállítanak, speciális igényeket kevéssé elégítenek ki. Sok megrendelésük van, ügyfélkörük nagy, következésképpen ügyfélkapcsolataik lazák. Többnyire ők az előző két kategória alvállalkozói.

A speciális szolgáltatók alcsoportjai:

  • Hangtechnikai szolgáltatók, akikre azért van szükség, mert a legtöbb cégnél az ilyen jellegű és egyébként meglehetősen drága eszközök kihasználatlanok volnának az év jelentős részében, így nem volna gazdaságos ezek megvásárlása. Ezek a szolgáltatók ezt az igényt használják ki: ők megvásárolják ezeket az eszközöket, és az igénylőknek bérbe adják.
  • Hasonlóképpen teszik a területek bérbeadásával foglalkozók, akiknek rendezvényre alkalmas helyszínük van, ezt ellenérték fejében rendelkezésre bocsátják.
  • Speciális szolgáltatók a nyomdák is, hiszen minden rendezvényhez kell valamilyen meghívó, plakát vagy prospektus, amelyek elkészítését nem árt szakértőre bízni.
  • Ugyancsak a szakértelem miatt fontosak a dizájnerek, akik a rendezvény látványtervét dolgozzák ki.
  • A látványban segítségükre vannak a pirotechnikusok és a luftballon-dekoratőrök is. Ők azért speciális szolgáltatók, mert munkájukhoz, különösen az előbbiéhez, speciális szakértelemre van szükség.
  • A kategória hatodik alcsoportját a műsorirodák alkotják, akik a rendezvény arányait igyekeznek helyes mértékben megtervezni