5.2. Az információs rendszerek csoportosítása

iDevice ikon

Az információs rendszerek többféle módon csoportosíthatók. Ahogy ezt az előző pontban tapasztalták, az első csoportosítás már megtörtént, hiszen elsőként bemutattuk az információs rendszereket és azok összetevőit, majd külön definiáltuk a gazdasági szervezetek információs rendszereit, majd a multimédia rendszereket. A legfrissebb szakirodalomban már olvashatunk az ún. Médiatartalom-kezelő rendszerekről is. 

Tekintsünk át további két fontos csoportosítást és a csoportokba tartozó típusokat! 

Az első megközelítési mód az eszközrendszert, működtetési módot veszi figyelembe, mely szerint az információs rendszer lehet:

  • manuális,
  • és számítógéppel támogatott.

 

A második csoportosítás a rendszer célja, feladatai szerint történik. Az itt kialakult legfontosabb csoportok: 

  • Vállalati (intézményi, vállalkozási) információs rendszerek
  • Vezetői információs rendszerek
  • Integrált vállalatirányítási rendszerek
  • Irodai információs rendszerek

 

A vállalati információs rendszerek a gazdálkodó szervezetek reál és elszámolási folyamataihoz, a termelési és szolgáltatási feladatokhoz kapcsolódó, az azokat kiszolgáló információs rendszerek.

Reál folyamatnak nevezzük a termék-előállítás, illetve a szolgáltatás teljesítésének folyamatát. Például egy gépkocsi szerviz esetén munkafelvétel, anyag-kivételezés, javítások elvégzése, ellenőrzés, gépkocsi átadása a tulajdonosának. 

A szervezet társadalmi munkamegosztásából származó alaptevékenységével és annak elszámolásával kapcsolatos rendszereket, tranzakció orientált információs rendszereknek is nevezzük. Ez a csoportelnevezés, a „tranzakcióorientált" név az adatszerkezetet, az adatkezelést jellemzi.

 

Vezetői információs rendszerek

A különböző szintű vezetést támogató információs rendszereket, melyek a vezetési feladatokhoz kapcsolódnak, illetve azokat szolgálják ki megfelelő információkkal, a vezetői információs rendszerek csoportjába soroljuk. 

Ennek áttekintését szolgálja az információ piramis:
 

16. ábra  
Forrás: Chikán, [1994] 250. oldal

 

Az adatbázisok, információs folyamatok és szervezeti szintek integrált struktúrája, amely a információk gyűjtésével, továbbításával és megjelenítésével foglalkozik oly módon, hogy optimálisan elégítse ki a különböző szervezeti szintek igényét. A felhasználói kör az operatív vezetés mellett a középvezetés, de olyan szakemberek is, akik bizonyos hatáskörben strukturált és időben rendelkezésre álló információk alapján döntéseket hoznak.

Az emberi teljesítőképességet meghaladó komplex problémák szintetizálását, részletes elemzését végző, elsősorban a döntéshozatalt segítő rendszerek a döntéstámogató rendszerek 

A különböző szintű vezetői információs rendszerek szerkezete alapvetően eltér a vállalati elszámolási rendszerektől.

Míg azok jellemzője a tranzakció orientált szerkezet, addig a vezetői információs rendszerek többdimenziós un. multidimenzionális szerkezettel rendelkeznek. A multidimenzionális adatszerkezetről részletes információkat találnak e könyv adatszerkezetek című alfejezetében.

 

Integrált vállalatirányítási rendszerek

A kívánatosnál kisebb mértékben ugyan, de terjednek az ún. integrált információs rendszerek, melyek egy gazdasági szervezet teljes információrendszerét magába foglalják.

Ez azt jelenti, hogy az információ piramis horizontális síkján található valamennyi tevékenység területének információs (al)rendszere együtt, integráltan működik, egy rendszert alkot és kiszolgálja a vertikális szintek felhasználóinak igényeit is. Az integrált vállalatirányítási rendszerek létrehozására és alkalmazására vállalkozók olyan korszerű adatraktárakat építenek, melyek hatékonyan és gyorsan látják el a gazdálkodó szervezetek egészét, partnereit megfelelő információkkal.

Az adatraktárakról, azok jellemzőiről és szerkezetéről részletesen írunk a következő fejezetben. 

Javasoljuk a tárgyat oktató Tanároknak, hogy amennyiben külön tantárgyként nem tanítják az integrált információs rendszereket, úgy itt szánjanak rá egy órát és mutassanak be legalább egy hazai vállalatoknál alkalmazott integrált rendszert. (pl. SAP, SCALA)

A szakirodalom és az Internet mindig friss információkat tartalmaz ezekről a rendszerekről.

http://www.lbseconet.hu/erp/erp.htm

http://www.iir-hungary.hu/

www.unitis.hu/sap


Irodai információs rendszerek

Az utóbbi években egyre nagyobb teret hódítanak a számítógépek. Éppen ezért egyre több olyan rendszert dolgoznak ki, amely általánosítható és a gazdasági rendszer egy adott területét teljesen lefedi. Ilyenek például az irodai ügykezelés korszerűsítésére kidolgozott irodai információs rendszerek.

Az irodaautomatizálásról 1964 óta beszélhetünk, amióta az IBM elkészítette az első mágneses háttértárral felszerelt irodai szövegfeldolgozó berendezést. 

Szakirodalmi adatok azt mutatják, hogy jelentős (20-70%) megtakarítás érhető el (mely alapvetően a hatékonyságnövekedésnek tulajdonítható), ha az iroda automatizált és ezzel együtt a tevékenység optimalizálását is elvégezzük.

Ezt mutatja az alábbi összefoglaló táblázat is:

 

 17. ábra     
Forrás: Adamcsik János: Irodaautomatizálás

 

A hatékonyság mellett a másik lényeges hatás a minőségi mutatók javulása. Napjainkban egyre hangsúlyosabban foglalkozunk a minőségi követelmények érvényesítésével.

A piaci résztvevők és az államigazgatási szervek a költségek csökkentése és a minőség javítása érdekében az elkövetkezendő években nem kerülhetik el az irodák automatizálását.

Ehhez rendelkezésre állnak a legkülönbözőbb eszközök, és az irodai rendszerek fejlesztéséhez speciális módszertan.

Az egyik ilyen módszer szerint a groupware (csoportmunka kezelés) rendszerek által nyújtott szolgáltatás felhasználásával az ügyeket elektronikusan lehet kezelni (ez gyorsabb, szabályosabb, ellenőrizhetőbb, átláthatóbb). 

A tényleges megoldást a workflow rendszerek jelentették. A workflow munkafolyamat automatizálási rendszer. A munkafolyamat vezérlő program révén alkalmas modellezési eljárás értelmezésére, a munkafolyamban résztvevők összekapcsolására és megfelelő információtechnológiai eszközök és alkalmazások integrálásra. 

Miért hozunk létre, illetve miért szükséges az információs rendszerek karbantartása (újraszervezése, átszervezése)?
Olvassa el az ajánlott anyagban.