1.1. A barokk

iDevice ikon
A stílusmegjelölések rendszerint gúnyos vagy rosszalló mellékértelmet tartalmaznak, mert egy-egy kor túlhaladott elveire, elavultnak ható művészetére utalva születtek meg. Az utókor értetlenül vagy ellenségesen tekintett az elődök „tudatlanságára", „szeszélyességére", műalkotásaik „kezdetlegességére, barbárságára". A „barokk" megjelölést is így alkalmazták a XVIII. század végén a XVII-XVIII. század stílusára: a klasszicizmus szemszögéből nézve a barokk korát „a különlegesség" felső fokának, a „nevetségesség" csúcspontjának látta a korabeli kritikus. A „barokk" kifejezés eredete máig vitatott; valószínűleg a portugál barrucával (szabálytalan formájú gyöngy) és az olasz baroccóval (szabálytalan, nyakatekert következtetés) áll összefüggésben. Már a XVI. században ismerték, majd a XVII-XVIII. században melléknévként meglehetősen széles körben használták. Jelentéséhez mindig a „szabálytalan", „szokatlan", „érthetetlen", „bizarr", „értelmetlen" fogalmak tapadtak, s így került be a korabeli enciklopédiákba, szótárakba, kritikákba is. A „barokk" szó eredetének, egykori értelmének kutatása azonban nem visz közelebb a stíluskorszak lényegének megismeréséhez - azt csak a műalkotások és az elméleti írások világíthatják meg.