1.1. A barokk
A stílusmegjelölések rendszerint
gúnyos vagy rosszalló mellékértelmet tartalmaznak, mert egy-egy kor túlhaladott
elveire, elavultnak ható művészetére utalva születtek meg. Az utókor értetlenül
vagy ellenségesen tekintett az elődök „tudatlanságára", „szeszélyességére",
műalkotásaik „kezdetlegességére, barbárságára". A „barokk" megjelölést is így
alkalmazták a XVIII. század végén a XVII-XVIII. század stílusára: a
klasszicizmus szemszögéből nézve a barokk korát „a különlegesség" felső
fokának, a „nevetségesség" csúcspontjának látta a korabeli kritikus. A „barokk"
kifejezés eredete máig vitatott; valószínűleg a portugál barrucával
(szabálytalan formájú gyöngy) és az olasz baroccóval (szabálytalan, nyakatekert
következtetés) áll összefüggésben. Már a XVI. században ismerték, majd a XVII-XVIII.
században melléknévként meglehetősen széles körben használták. Jelentéséhez
mindig a „szabálytalan", „szokatlan", „érthetetlen", „bizarr", „értelmetlen"
fogalmak tapadtak, s így került be a korabeli enciklopédiákba, szótárakba,
kritikákba is. A „barokk" szó eredetének, egykori értelmének kutatása azonban
nem visz közelebb a stíluskorszak lényegének megismeréséhez - azt csak a
műalkotások és az elméleti írások világíthatják meg.