1.2. A barokk képzőművészet és szobrászat
A barokk korszak szobrászai az ókori művészek örököseinek érezték magukat, s alkotásaikat mindig az antik emlékekhez mérték. A nagy elődökkel való kapcsolatot az is fokozta, hogy a XV-XVI. században ásatásokból egymás után kerültek elő ókori szoborművek, melyek a gyűjtők, a művészek és a közönség körében egyaránt csodálatot keltettek. A klasszikus stílus hatását csak tovább növelte az a faragási gyakorlat és formai ismeretanyag, amelyet a legtöbb művész antik szobrok restaurálásával szerzett. Az ókori alkotások restaurálása, kiegészítése ugyanis állandó megbízáshoz juttatta, szerény megélhetéshez segítette a XVII. századi szobrászokat. A tradíció azonban nemcsak segítette a fejlődést, hanem gátolta is: konzerválta a mintázási, technikai elveket és a művészi eszményeket. A korszak kezdetének szobrászatát ezért kissé egyhangú, lélektelen klasszicizáló felfogás, gondos, részletező faragás jellemezte. A barokk szobrászat előzményeit kutatva az antik mellett elsősorban Michelangelo hatására kell gondolnunk: miként az építészetben, a plasztikában is döntő szerepe volt az új stílus megteremtésében. Alakjait mozgás hatja át; szenvedély sugárzik az arcokról. A forma mögött megjelenik az ember, aki érzelmekkel kíséri élete, sorsa változásait.
Az első művészek, akik teljesen szakítottak a manierizmus felfogásával, Stefano Maderno (1576-1636) és a barokk szobrászat jelentős képviselője Francerco Mochi (1580-1654) voltak.
1. ábra
Stefano Maderno: Santa Cecilia