5.6.1. Munkácsy Mihály
Munkácsy korai korszakában
gyümölcsöztette leginkább a Courbet művészetéből tanultakat, bár nála a
realizmus romantikus és irodalmias elemekkel telítődött. A közép- és
kelet-európai festészetben a nemzeti és társadalmi mozgalmak fáziseltolódása
következtében a romantika is későbben jelentkezett, ezért jobban keveredett a
realizmussal, mint a negyedszázaddal korábbi francia vagy német romantikában. Munkácsy Bécsben, majd Münchenben
tanult, művészi tehetsége azonban csakhamar áttört a müncheni akadémizmus vagy
müncheni realizmus korlátain. Magára találásában segítette Düsseldorfban L.
Knaus és Leibl munkásságának a megismerése, ekkor figyelt fel Courbet-ra is.
Világsikert aratott korai fő műve, a „Siralomház" (1870) drámai
kontrasztos festőiségével, jellemábrázolásbeli erejével a kritikai realizmus
nemzetközileg számottevő terméke. E művét több zsánerkép követte, amelyet
ugyancsak jellemábrázoló képessége és erőteljes, kontrasztos festésmódja emelt
a zsánerképek átlaga fölé („Éjjeli csavargók", 1873; „Búcsúzkodás",
1873; „Köpülő asszony", 1873, „Zálogház", 1874). „Poros út" című festménye elszigetelt példája
életművében a plein air jellegű színfelfogásnak. A 70-es évek közepétől
művészetével mindinkább kiszolgálta a műkereskedelem igényeit, hatásos témák
foglalkoztatták, nagyméretű, kosztümös képeket festett. Néhány szép tájkép, gazdag
festőiségű intérieur mutatta, hogy milyen tehetség lakik benne, de késői művei
már nem érték el a kritikai realista periódusának festői értékét.
61. ábra
Munkácsy Mihály: Siralomház
Munkácsy Mihály: Poros út