7.3.1. Van Gogh
Van Gogh a belgiumi Borinage körüli
bányavidéken ismerte meg az élet tragikus oldalát, s egész életében ez a tragikus
oldal jutott neki osztályrészül. A borinage-i élményt magával vitte, amikor
festeni kezdett, a parasztok, halászok, munkások életét ábrázolta. Stílusa
ekkor még a realizmushoz kötődött („Krumplievők"). 1886-ban került
Párizsba, megismerkedett az impresszionizmussal és a pointillizmussal.
Palettája kivilágosodott, jóllehet egész életében távol állt tőle az
impresszionisták problémátlan derűje vagy a neoimpresszionizmus objektív,
analitikus magatartása. Arles-ban alakította ki azt a stílust, amely
utánozhatatlanul az övé, és itt alkotta remekeit. Később, az idegszanatóriumi
kezelés alatt is festett, legmegrázóbb önportréi, őrjöngő ciprusai és a
környezetéről festett döbbenetes arcképei e korszakából valók. Késői képei már
szimbolikus sugallatúak. Van Goghnál a festés elsősorban önmegvalósítás, a
profetikus magatartásának a kivetítődése. Amikor festeni kezdett, a nyomor, a
paraszti élet festője lett. Amikor azonban Párizsba került, csakhamar az
avantgarde-hoz csatlakozott, a pointillisták és Toulouse-Lautrec inspirálták.
Gauguinnel ellentétben megtartotta az impresszionizmus bontott ecsetkezelését,
festékpásztái apró rovátkákként kerültek egymás mellé, és e vonások
burjánzásába, körforgásába Van Gogh belevetítette zaklatott lelkivilágának
minden tragédiaélményét. Festés közben szüntelenül etikai kérdések
foglalkoztatták. Az éjszakai kávéház képe nála a bűn fertőjévé mélyült, a
görcsbe ránduló ciprusok serege pedig felbomló lelki egyensúlyának lidérces
szimbólumává. Témái az Arles környéki tájak, búzaföldek, hidak, napraforgók,
szobája, fák és önmaga. E köznapi motívumokat azonban drámai erő hatja át. Késői
képein már túl is megy a posztimpresszionizmus vagy a szimbolizmus
problémakörén. A táj háborgó lelkének a kivetítődése, az expresszionizmus
nyitánya.