7.3.2. Edvard Munch
Ugyancsak az expresszionizmus első
képviselője volt a norvég Edvard Munch (1863-1944), aki azt az
életérzést fogalmazta meg a festészetben, amelyet az irodalomban a századvégi
skandináv írók. Szorongás, elvágyódás, már-már pszichotikus pesszimizmus,
borzalomlátás jellemezte művészetét. Oslóban tanult, és már indulásakor is a
francia iskolához vonzódott, a plein air foglalkoztatta. 1889-ben három évre
Párizsba ment. Az 1885-1886-ban festett „A beteg kislány" című
képe azonban már azt mutatta, hogy a francia iskolázottságot ő a skandináv
irodalommal rokon mód a pszichológiai ábrázolással kívánta összekötni.
Hazatérte után egyértelműen e tendencia erősödött művészetében. Az 1892-es „Tavaszi este az oslói Karl
Johan utcán", az 1894-es „Sikoly" és az 1899-ben
festett „Az élet tánca" voltak e belső szorongást kifejező,
stilizáló, szimbolista jellegű korszakának a fő művei. Egy ideig Németországban is élt, egyik
vezetője volt a szecessziós mozgalmaknak. 1907 után művészetének heve
csillapodott, stilizálóbb és impresszionisztikus elemek jelentek meg
művészetében, a szecessziós formaadás azonban mindvégig érződött képein. Munch
fő témája az asszony és a férfi tragikus kapcsolata, amely a skandináv
irodalomnak is fő témája. Képei az irodalmias téma nélküli is borzalmat,
tragédiát sugallnak, sikoltó leányfigurája a végzet szimbóluma, a csók képein
misztérium és egyúttal iszonyat tükröződik. Szimbólumai többnyire erotikus
töltésűek, úgyszólván a freudizmus illusztrációjának minősíthetők. Mind
formaelve, mind szimbolikája nagy hatással volt a szecesszió festőire.
95. ábra
Edvard Munch: A halott anya
Edvard Munch: Sikoly