8.4. A kubizmus
A kubizmus első próbálgatása az
1906-1907-es években figyelhető meg, Picasso már említett „Avignoni
kisasszonyok"-ja a határkő. E kép hatását jelzi, hogy például Derain
miatta szakított a fauvizmussal. A kubizmus azonban nemcsak Picasso ügye,
mellette, vele egy időben Braque is hasonló úton indul. Útkeresésüket segítette
Cézanne művészetének mind jobb megismerése. Cézanne 1904-es, majd különösen
1907-es kiállítása elhatároló jellegű volt. A kubisták sokat hivatkoztak
Cézanne megállapítására: „A természetben minden a gömb, a kúp és a
henger szerint modellálódik". A kubizmus első szakasza el is
választhatatlan nevétől. Ugyancsak ösztönzően hatott Seurat 1905-ös
retrospektív kiállítása: Seurat architektonikus útkeresése is a kubizmus
kezdeményezését igazolta. A kubizmus első képviselői Picasso, Braque, Juan
Gris és Dufy voltak, majd 1910-ben állította ki Léger az „Aktok
az erdőben" cłmű képét, ugyanekkor szerepel Delaunay „Eiffel-torony"
című vászna. 1911 a
dátuma a híres „Salon des Indépendants" teremnek, ahol is Delaunay, Le
Fauconnier, Albert Gleizes, Jean Metzinger és Fernand Léger szerepel
kubista képekkel. Braque és Picasso mindig külön állítottak ki. Az 1911-es Őszi
Szalonban csatlakozik hozzájuk André Lhote, Marcel Duchamp, Roger de la Fresnaye és Jacques
Villon. Ekkor már nagy vihart kavarnak, még a képviselőházban is
interpellálnak a kuzbizmus ellen. Az 1912-es és 1913-as „Függetlenek Szalonja"
azonban már tele az említett mesterek azóta már történelmi jelentőségűvé vált
kubisták vásznaival. A kubizmus új plasztikai nyelvet próbált teremteni, s
szakított a reneszánsz óta a képzőművészetben uralkodó empirikus
látványszerűséggel; elvetette a képzőművészet atmoszférikus problémáit. Azt
vallotta, hogy a festészetnek nem a látott valóság festői utánzása a feladata,
hanem az alkotás, ezért véleményük szerint szakítottak azzal az esztétikai
magatartással, amelyet még az arisztotelészi „mimesis", a valóság művészi
utánzásának a vállalása határozott meg. Úgy vélték, hogy mivel nem a látott,
hanem az elképzelt valóság-összefüggéseket ábrázolják, túllépnek az eddigi
művészet utánzó jellegén. A kubizmus hatalmas vállalkozás volt, s a
képzőművészet fejlődésének szükségszerű állomása. Mint ahogy az
impresszionizmus és a pointillizmus elment a végsőkig a látvány-elemzésben, úgy
a kubizmus a végsőkig fokozta a szerkezetet, a tárgyakat és a téri
viszonylatokat meghatározó geometriai szükségszerűségeket. Jelentős állomás
volt, de értéke inkább csak mint heroikus kísérlet maradandó, nem véletlen,
hogy legtehetségesebb képviselői, mint Braque és Picasso nem is tekintették
másnak, mint átmenetnek. a kubizmus hatása eltörölhetetlen, az építészet
mellett a modern iparművészet, az ipari forma és az alkalmazott grafika máig is
benne gyökeredzik. A legnagyobb jelentősége abban rejlik, hogy architektonikus
szemléletével, az építészetre gyakorolt hatásával, majd a későbbi periódusában
a táblakép-koncepció elvetésével a festészet és az építészet kapcsolatának az
ösztönzőjévé vált. A kubizmus történetét általában három szakaszra szokták bontani, melyek a történelmi eseménysort
követik, ezért a kubizmus első, „cézanne-i" periódusáról (1907-1909), a második
ún. „analitikus" (1910-1912) és a harmadik „szintetikus" (1913-1914)
korszakáról beszélünk. Az első periódusban lényegében a cézanne-i intenciónak megfelelően a
forma geometrikus, kubisztikus átfogalmazása történik meg, de még nem
szakítanak teljesen a klasszikusokkal. A színt, mint az illuzionizmus legfőbb
eszközét, már ekkor is redukálják. A második
periódusban ugyanazon a képen többféle nézőpontot egyesítenek, ugyanazt a
tárgyat különféle nézőpontból vizsgálják meg, mintegy kiterítik a felületre,
széttördelik. A tömeg elveszíti jelentőségét a felülettel szemben. Az uralkodó
szín a barnásszürke. A tárgyakat analizálják tehát, felbontják, innen is kapta
e fázis a nevét. A harmadik periódusben
már teljesen szakítanak a naturális tárgyakkal, a tárgyak utánzását a teljesen
szabadon kitalált képzőművészeti „jelek" használata helyettesíti. A harmadik
stádiumot is a több perspektivikus nézőpont jellemzi, a tömegek még inkább
felszívódnak a síkban. A második korszak szürkés-barnás tónusa helyett
gazdagodnak a színek. Mozgalmas ritmus hatja át a kompozíciókat. A statikusság
helyett a mozgás hangsúlyozódik, s ezzel - a kubisták esztétikái szerint - a
reneszánsz térformálása helyébe az időbeli forma lép. A különféle térmetszetek
a felületen ritmikus egységbe fonódnak.
A kubizmus főalakja Picasso mellett Georges Braque a spanyol Juan Gris-t (1887-1927), Rajtuk kívül még Delaunay, Léger és Villon tartoztak a kubista festők élvonalába.
113. ábra
Bal oldalon: Georges Braque: Lány gitárral
Jobb oldalon: Delaunay: Kör alakú formák