Összefoglalás
A marketing alapismeretek tantárgy célja, hogy megismertessük Önt a marketing alapjaival, kezdve az olyan nélkülözhetetlen alapfogalmakkal, mint a:
- marketing;
- igény;
- szükséglet;
- hasznosság;
- termék;
- szolgáltatás;
- piac.
A tanulás folyamán Ön megismerkedett a marketing gondolkodásmód kialakulásával, a vállalati szemléletmódokkal annak érdekében, hogy megértse, miért elválaszthatatlan a fogyasztó a vállalattól és a vállalat a fogyasztótól, milyen kölcsönhatásban vannak egymással, milyen motívumok, külső és belső tényezők befolyásolják döntésüket a piacon. Reményeink szerint a tantárgy elsajátítása után a marketinget nemcsak a reklámmal vagy hirdetéssel fogja azonosítani, hanem érti azt a bonyolult piaci (eladó-vevő kapcsolatán alapuló) mechanizmust is, amely a marketinget életre hívta és élteti még ma is. A tanultak célja, hogy mi, mint fogyasztók a lehető leghasznosabban költsük el szűkösen rendelkezésre álló pénzünket igényeink/szükségleteink kielégítése érdekében, miközben nemcsak mi, hanem a kegyeinkért küzdő vállalatok is gyarapodnak, hogy újabb nóvumokkal, újdonságokkal rukkoljanak elő látens igényeink kielégítése érdekében. Bízunk benne, hogy megismerte a vállalat marketingkörnyezetét (a mikro- és a makrokörnyezet elemeit), és ennek segítségével megérthette, miért fontos a környezet folyamatos vizsgálata, s hogyan függ össze egymással a vállalat hosszú és rövid távú stratégiája. Ennek ismétlésére nézze meg a következő ábrát:
A piacszegmentáció folyamata, az azt meghatározó ismérvek lehetővé teszik a célcsoportképzést és a pozícionálást, melyek nélkül a vállalat nem tudja megtalálni, hogy mit és kinek termeljen, adjon el.
A piacszegmentáció lépései
1. Piac meghatározása |
Azon piac kiválasztása, amelyet a vállalat meg akar célozni, amelynek értékesíteni akarja termékeit. |
2. Szegmentációs ismérvek meghatározása |
A vállalat földrajzi, demográfiai, társadalmi, pszichografikus és magatartásai változók alapján meghatározza a szegmentációs ismérveket. |
3. Célcsoport kiválasztása |
A vállalat számára megfelelő szegmentumok kiválasztása, a vállalat marketingtevékenységének középpontjába állítása. |
4. Szegmentációs stratégiák meghatározása |
|
5. Szegmentumok elemzése |
Pozícionálás (egy adott piacon, egy adott termék versenytársaihoz való viszonyának meghatározása, fogyasztóban való tudatosítása) |
Végezetül megismerhette a vásárlási folyamat szakaszait mind a fogyasztói, mind a szervezeti piac oldaláról.
Fázis |
Szervezetek |
Fázis |
Fogyasztók |
1. |
Probléma érzékelése |
1. |
Probléma felismerése (igény, szükséglet) |
2. |
Igény specifikálása |
||
3. |
Beszállítók feltérképezése |
2. |
Információgyűjtés |
4. |
Ajánlatkérés |
||
5. |
Ajánlatok összehasonlítása |
3. |
Alternatívák értékelése |
6. |
Beszállítók kiválasztása |
||
7. |
Szerződés megkötése, rendelés |
4. |
Döntés, vásárlás |
8. |
Teljesítés értékelése |
5. |
Vásárlás utáni magatartás |