Összefoglalás

iDevice ikon

A marketing alapismeretek tantárgy célja, hogy megismertessük Önt a marketing alapjaival, kezdve az olyan nélkülözhetetlen alapfogalmakkal, mint a:

  • marketing;
  • igény;
  • szükséglet;
  • hasznosság;
  • termék;
  • szolgáltatás;
  • piac.

A tanulás folyamán Ön megismerkedett a marketing gondolkodásmód kialakulásával, a vállalati szemléletmódokkal annak érdekében, hogy megértse, miért elválaszthatatlan a fogyasztó a vállalattól és a vállalat a fogyasztótól, milyen kölcsönhatásban vannak egymással, milyen motívumok, külső és belső tényezők befolyásolják döntésüket a piacon. Reményeink szerint a tantárgy elsajátítása után a marketinget nemcsak a reklámmal vagy hirdetéssel fogja azonosítani, hanem érti azt a bonyolult piaci (eladó-vevő kapcsolatán alapuló) mechanizmust is, amely a marketinget életre hívta és élteti még ma is. A tanultak célja, hogy mi, mint fogyasztók a lehető leghasznosabban költsük el szűkösen rendelkezésre álló pénzünket igényeink/szükségleteink kielégítése érdekében, miközben nemcsak mi, hanem a kegyeinkért küzdő vállalatok is gyarapodnak, hogy újabb nóvumokkal, újdonságokkal rukkoljanak elő látens igényeink kielégítése érdekében. Bízunk benne, hogy megismerte a vállalat marketingkörnyezetét (a mikro- és a makrokörnyezet elemeit), és ennek segítségével megérthette, miért fontos a környezet folyamatos vizsgálata, s hogyan függ össze egymással a vállalat hosszú és rövid távú stratégiája. Ennek ismétlésére nézze meg a következő ábrát:

A piacszegmentáció folyamata, az azt meghatározó ismérvek lehetővé teszik a célcsoportképzést és a pozícionálást, melyek nélkül a vállalat nem tudja megtalálni, hogy mit és kinek termeljen, adjon el. 

A piacszegmentáció lépései 

1. Piac meghatározása

Azon piac kiválasztása, amelyet a vállalat meg akar célozni, amelynek értékesíteni akarja termékeit.

2. Szegmentációs ismérvek meghatározása

A vállalat földrajzi, demográfiai, társadalmi, pszichografikus és magatartásai változók alapján meghatározza a szegmentációs ismérveket.

3. Célcsoport kiválasztása

A vállalat számára megfelelő szegmentumok kiválasztása, a vállalat marketingtevékenységének középpontjába állítása.

4. Szegmentációs stratégiák meghatározása

  • Koncentrált marketing (a piac egy nagyobb szegmentumára koncentrál)
  • Differenciált marketing (a piacon lévő főbb szegmentumokat célozza meg a vállalat, különböző marketing -mixszel)
  • Differenciálatlan marketing (ugyanazt a terméket kínálja ugyanolyan marketing-mixszel a vállalat minden vevő számára)

5. Szegmentumok elemzése

Pozícionálás (egy adott piacon, egy adott termék versenytársaihoz való viszonyának meghatározása, fogyasztóban való tudatosítása)

 

Végezetül megismerhette a vásárlási folyamat szakaszait mind a fogyasztói, mind a szervezeti piac oldaláról. 

Fázis

Szervezetek

Fázis

Fogyasztók

1.

Probléma érzékelése

1.

Probléma felismerése (igény, szükséglet)

2.

Igény specifikálása

3.

Beszállítók feltérképezése

2.

Információgyűjtés

4.

Ajánlatkérés

5.

Ajánlatok összehasonlítása

3.

Alternatívák értékelése

6.

Beszállítók kiválasztása

7.

Szerződés megkötése, rendelés

4.

Döntés, vásárlás

8.

Teljesítés értékelése

5.

Vásárlás utáni magatartás