3. A marketing mint menedzsmentfunkció
Ebben a fejezetben alaposabban szemügyre vesszük, hogyan működik a marketing a vállalaton belül, hogyan integrálja a szervezet működését a fogyasztói igények kielégítésén, az elégedettség (igény, szükséglet kielégítés) megteremtésén keresztül, hosszú távú céljai elérése érdekében. A vállalat célja a fogyasztói igények nyereséges kielégítése, ennek eléréséhez pedig szükséges a marketing tevékenység vállalati folyamatokba való integrálása. A vállalat számára a marketing adja a térképet és jelöli ki az útirányt a fogyasztóhoz, melyen az értékesítés csapata indul el meghódítani a kiszemelt területet (fogyasztói szegmenseket, célpiacot). Tehát a marketing célja a vállalat számára fontos szegmens beazonosítása és csere (értékesítés) révén történő megnyerése, megtartása, bővítése.
Sikerkritériumok
A marketing mint menedzsmentfunkció akkor lehet sikeres, ha tisztában vagyunk azzal, hogy
- mi a vállalat küldetése,
- miért kezdte meg tevékenységét,
- milyen céljai vannak,
- mik a felismert erősségei, gyengeségei,
- mik a piacon lévő lehetőségei,
- milyen veszélyek leselkednek rá.
Ha mindezt megvizsgáltuk és átfogó képet kaptunk arról, hogy MIT, MIÉRT tesz a vállalat, akkor a HOGYAN folyamatát már könnyebben megértjük, céltudatosabban tudjuk vizsgálni. Figyeljük meg az ábrán a marketing mint tevékenységrendszer folyamatát:
10.
ábra
A marketing mint vállalati tevékenységrendszer folyamata