3.3 A marketingmenedzsment folyamata

iDevice ikon

Miután tudjuk már, hogy MIT, MIÉRT tesz a vállalat és HONNAN HOVÁ akar eljutni, a HOGYAN kérdésre nézzük meg a választ a marketingmenedzsment folyamatának segítségével!

A marketingmenedzsment az a tervezési és végrehajtási folyamat, melynek során a vállalat termékeinek és szolgáltatásainak fejlesztését (K+F), árstruktúrájának kialakítását, értékesítésének megszervezését és ösztönzését a piaci környezettel és saját céljaival összhangba hozza.

A marketingmenedzsment folyamatának részei a helyzetelemzés, tervezés, megvalósítás, ellenőrzés és - ha szükséges - a módosítás. 

13. ábra
A marketingmenedzsment folyamata

 

1. Helyzetelemzés

A helyzetelemzés során a vállalat feltárja, elemzi a (hosszú és rövid távú) marketinglehetőségeket. Első lépésként meg kell ismerni a vállalatot körülvevő környezetet, piacot, tehát információt kell gyűjteni. A begyűjtött piaci információk és elemzésük a marketing információs rendszer (MIR) alapja, mely segítséget nyújt a döntések előkészítésében az abban összegyűjtött adatokkal és elemzésükkel. Ahhoz, hogy a vállalat saját piacát jobban megismerje, és hatékonyabban tudja kiszolgálni fogyasztóit, meg kell ismernie azok szükségleteit, igényeit, területi elhelyezkedésüket, vásárlási szokásaikat stb.

Az elemzési szakaszban a vállalat az alábbi kérdésekre keresi a választ:

  • Kik az ügyfeleim?
  • Miért vásárolják termékemet/szolgáltatásomat?
  • Mikor vásárolják?
  • Hol és milyen gyakorisággal vásárolják?
  • Fogyasztóim szükségletei hogyan változnak?
  • Mi motiválja őket?
  • Kik a versenytársaim?
  • A versenytársaim hogyan viselkednek?
  • stb.

A vállalat helyzetét természetesen folyamatosan vizsgálni kell, hiszen sem a piac, sem a fogyasztók, sem a versenytársak, sem a vállalat környezete nem állandó, hanem folyamatos mozgásban van. Ezeket a dinamikus (változásokat is figyelő) információkat a marketing információs rendszerben (MIR) összegzi a vállalat, ahol nemcsak gyűjtik, de rendszerezik, értelmezik, csoportosítják a begyűjtött adatokat. A begyűjtött és rendszerezett adatok alapján a marketing osztály piaci előrejelzéseket készít, javaslatokat dolgoz ki, amelyek segítik a vállalat vezetését a stratégiai és taktikai döntések meghozatalában. A marketing információs rendszerbe beérkező adatok, információk származhatnak

  • a vállalaton belülről:
    • pl. vevőadatbázis, pénzügy (forgalmi, értékesítési adatok), beszállítók, értékesítők információi a piacmozgásról stb.;
  • a vállalaton kívülről:
    • pl. primer vagy szekunder piackutatásból, elemzések, adatbázisok adataiból, a KSH nyilvántartásából, ágazatelemzésből stb..

 

A marketing információs rendszer 4 alrendszere

A marketing információs rendszernek (MIR) négy alrendszere van, amelyben különféle módszerek és mutatószámok alapján gyűjtik, rendszerezik és elemzik az adatokat.

  • Belső információs rendszer: vállalaton belüli adatokat gyűjti, támaszkodva a pénzügy és az értékesítés adataira.
  • Marketing figyelő rendszer: vállalaton kívülről gyűjti az adatokat a vállalat környezetét figyelve.
  • Marketing elemző rendszer: a belső és a külső információkat elemzi, értékeli, összefüggéseket és tendenciákat vizsgál.
  • Marketingkutatás: abban az esetben használják, ha a belső információs rendszer és a marketing figyelő rendszer nem tud elegendő információt adni a vállalatot érdeklő kérdésekre (piackutatás).

A MIR-be összegyűjtött, rendszerezett és elemzett adatok alapján a menedzsment már képet kap

  • a piacról (méret, érték, dinamika, versenyhelyzet stb.);
  • a vevőről (vevők motiváló tényezői stb.);
  • a versenytársakról (mennyiség, nagyság, piacrészesedés stb.);
  • a vállalatról (értékesítés, piacrészesedés, termékek, szolgáltatások részaránya az eladásból stb.).

Az így kialakított kép és a jelenlegi helyzet nyújt segítséget a menedzsment számára a következő fázisban lévő marketingprogramok kidolgozásához. 

2. Tervezés

  • Célok megfogalmazása - célpiacok felkutatás és szelektálása (szegmentumok kiválasztása)
  • Stratégia kialakítása - marketingstratégiák meghatározása (az egyes szegmentumoknak megfelelő marketingeszközök kiválasztása)
  • Programok kialakítása - marketingprogramok megtervezése, marketingterv elkészítése

A tervezés fázisában a vállalatvezetés kialakítja az elérni kívánt célokat, melyben megfogalmazzák, hogy hová akarnak eljutni, mit akarnak elérni a jövőben. Ilyen cél lehet pl. az értékesítés 3%-os növekedése, hogy az adott termékből 100.000 tonna helyett 135.000 tonnát szeretnének értékesíteni, vagy a piacrészesedés növelése. Ezek hosszú távú, stratégiai marketingcélok. Az itt meghatározott célokat figyelembe véve alakítja ki a marketingmenedzser a marketingstratégiát, tervezi meg a marketingprogramot, a taktikai (rövid távú) marketinget. A terv kidolgozásakor figyelembe kell venni a vállalat célpiacait, eszközeit, forrásait, versenytársait, integrált programba kell foglalni a marketing-eszközöket (4P)

14. ábra
A tervezés folyamata

 

A négytényezős marketing mix (4P)

Nézzük meg, hogy mi tartozik a négytényezős marketing-mix (4P) egyes eszközei közé:

15. ábra
A marketing-mix eszközei 

A vállalatvezetés által meghatározott hosszú távú stratégiai marketing csak a fő irányelveket mutatja meg. A marketingmenedzsereknek kell meghatározniuk ehhez a marketing-mixet (marketing eszközök különböző helyzetben alkalmazott kombinációját): melyik célpiacra, milyen időtávra és milyen eszközkombinációval érje el a vállalat a kitűzött célt.

 

3. Megvalósítás

A végrehajtás során a marketingterv megvalósítása a következő lépés, melynek előfeltétele a piaci helyzet ismerete (helyzetelemzés), a vállalati stratégia és a cselekvési program megléte. A stratégia során megállapított célokat figyelembe véve a vállalat a kiválasztott célcsoportokat adott marketingprogramok (marketing-mix kombinációk) keretében próbálja elérni, megszólítani és vásárlásra ösztönözni, a tervezésben meghatározott szempontok alapján. Mindehhez természetesen költségvetést kell rendelni, mely tartalmazza a várható költségeket (esetleges veszteségeket) és a program által elérhető nyereséget (vagy költségcsökkentést).

 

4. Ellenőrzés

A végrehajtás során sok előre nem látható esemény is bekövetkezhet, ezért a vállalatnak olyan ellenőrzési módszerekre is szüksége van, amelyek biztosítják a marketingcélok elérését. Ezt az ellenőrzést nevezzük marketing auditnak. A marketing audit kiterjed

  • a stratégiai marketing ellenőrzésére (visszacsatolás a folyamatok után, hogy a kitűzött hosszú távú stratégiai célok hogyan valósíthatók meg);
  • a taktikai marketing ellenőrzésére, melyen belül az alábbi kérdésekre kell keresni a választ:
    • Mi volt az elérendő célunk?
    • Mit értünk el belőle?
    • Amennyiben nem teljesítettük a tervet, mi az oka ennek?
    • Hogyan tudjuk elérni vagy megközelíteni a tervet, mit tehetünk ebben a helyzetben?

A feladatok végrehajtása és az azt követő audit során kiderül a vállalat tevékenységének hatékonysága és eredményessége (amennyiben valahol szükséges, a folyamatokat javítani kell). Az ellenőrzés feladata, hogy felfedje a tervtől való eltérés okait és intézkedéseket vezessen be a terv eléréséhez.

 

16. ábra
Az ellenőrzés főbb lépései

Az ellenőrzés fő típusai:

  • stratégiai feltételek ellenőrzése;
  • stratégia megvalósításának ellenőrzése;
  • környezet folyamatos vizsgálata.