3.2.2 Külső környezeti tényezők – Lehetőségek, Veszélyek

iDevice ikon

Meg kell vizsgálni, hogyan befolyásolják vállalatunk tevékenységét olyan környezeti hatások, mint a technológia, politika, törvények, gazdasági helyzet stb. Nyilvánvalóan lesznek pozitívumok (lehetőségek) és negatívumok (veszélyek).

Lehetőség:

  • gyorsan fejlődő technika
  • növekvő vevőállomány
  • versenytársak hanyatlása
  • jó piaci kapcsolatok (lobby)
  • átlagosnál gyorsabban fejlődő gazdasági szektorok, mely diverzifikálásra (több lábon állásra) ösztönzi a vállalatot (ezzel csökkentve kockázatát)
  • regionális, globális beszerzési lehetőségek (költségelőny)
  • kisebb vállalatok felvásárlásának esélye (azzal a céllal, hogy könnyebben tudjon betörni a másik piacára)

Veszély:

  • több versenytárs megjelenése
  • vevők fizetésképtelenné válása
  • műszaki fejlődéstől való lemaradás
  • növekvő infláció
  • magas kamatok (hitelfinanszírozás)
  • legjobb munkatársak elvesztése a konkurencia kedvezőbb ajánlata miatt
  • hosszan elhúzódó gazdasági stagnálás vagy visszaesés.

A SWOT-analízisből olyan kulcsfontosságú megállapításokat tudunk leszűrni, amelyek a stratégiai marketing kiinduló pontjaivá válnak, és amelyeket a stratégia végrehajthatósága érdekében figyelembe kell venni.

A külső és belső környezet összefüggése a SWOT-analízissel

Az alábbi táblázat jól szemlélteti a külső és belső környezet határát, átfedéseit, illetve a SWOT-analízis paramétereivel való kapcsolatot. 

12. ábra
A külső és belső környezet átfedései, kapcsolatuk a SWOT-analízis paramétereivel

Példa a SWOT-analízis készítésére (egy sörgyár SWOT-analízise).

ERŐSSÉG:


GYENGESÉG:

 

 

  • termék ismertsége
  • vállalkozás jó hírneve
  • széles termék-
  • választék
  • hatékony marketing
  • kiterjedt értékesítési hálózat

 

  • minőség ingadozása
  • magas árak
  • elavult géppark
  • nem költséghatékony disztribúciós
  • rendszer

LEHETŐSÉG:


VESZÉLY:

 

 

  • nő a lakosság
  • jövedelme
  • nő az 1 főre jutó
  • sörfogyasztás
  • csökkenek a vámok

 

  • konkurencia erős promóciós
  • tevékenysége
  • adóterhek növe-
  • kedése