3.2.2 Külső környezeti tényezők – Lehetőségek, Veszélyek
Meg kell vizsgálni, hogyan befolyásolják vállalatunk tevékenységét olyan környezeti hatások, mint a technológia, politika, törvények, gazdasági helyzet stb. Nyilvánvalóan lesznek pozitívumok (lehetőségek) és negatívumok (veszélyek).
Lehetőség:
- gyorsan fejlődő technika
- növekvő vevőállomány
- versenytársak hanyatlása
- jó piaci kapcsolatok (lobby)
- átlagosnál gyorsabban fejlődő gazdasági szektorok, mely diverzifikálásra (több lábon állásra) ösztönzi a vállalatot (ezzel csökkentve kockázatát)
- regionális, globális beszerzési lehetőségek (költségelőny)
- kisebb vállalatok felvásárlásának esélye (azzal a céllal, hogy könnyebben tudjon betörni a másik piacára)
Veszély:
- több versenytárs megjelenése
- vevők fizetésképtelenné válása
- műszaki fejlődéstől való lemaradás
- növekvő infláció
- magas kamatok (hitelfinanszírozás)
- legjobb munkatársak elvesztése a konkurencia kedvezőbb ajánlata miatt
- hosszan elhúzódó gazdasági stagnálás vagy visszaesés.
A SWOT-analízisből olyan kulcsfontosságú megállapításokat tudunk leszűrni, amelyek a stratégiai marketing kiinduló pontjaivá válnak, és amelyeket a stratégia végrehajthatósága érdekében figyelembe kell venni.
A külső és belső környezet összefüggése a SWOT-analízisselAz alábbi táblázat jól szemlélteti a külső és belső környezet határát, átfedéseit, illetve a SWOT-analízis paramétereivel való kapcsolatot.
12.
ábra
A külső és belső környezet átfedései, kapcsolatuk a SWOT-analízis
paramétereivel
Példa a SWOT-analízis készítésére (egy sörgyár SWOT-analízise).
ERŐSSÉG: |
|
GYENGESÉG: |
|
|
|
|
|
LEHETŐSÉG: |
|
VESZÉLY: |
|
|
|
|
|