3.2.1 Belső környezeti tényezők – Erősségek, Gyengeségek
Fontos tudnunk, hogy célpiacunkat hogyan, milyen termékekkel/szolgáltatásokkal „támadja" a konkurencia. Leggyakoribb sikertényezők lehetnek az alacsony ár, gyors kiszolgálás, széleskörű szolgáltatások stb. A vállalat által meghatározott legfontosabb sikertényezőkkel kapcsolatban kell megvizsgálnunk vállalkozásunk erősségeit és gyengeségeit.
Nézzünk néhány példát, milyen paraméterek sorolhatók a vállalkozás erős és gyenge pontjai közé!
Erősség:
- kreatív, határozott, magas szaktudású menedzsment
- magas műszaki színvonal
- rugalmas (decentralizált) szervezet
- érdekeltségi szintek motiváltsága (tulajdonos, menedzser, alkalmazott)
- jó hírnév
- fejlesztések finanszírozását lehetővé tévő tőke
Gyengeség:
- fejletlen infrastruktúra
- tőkehiány
- vezetési, szakmai ismeretek hiánya
- kialakulatlan szervezeti struktúra
- vállalatvezetés rivalizálása
- gyenge menedzsment (kompetencia hiánya)
- bürokratikusan működő szervezet
- elavult géppark, technológia
- megújulás hiánya
- folyamatos, ismétlődő likviditás hiány
- nem kidolgozott, nem tudatos marketing tevékenység