3.1 A vállalati stratégiák és időtervek

iDevice ikon

A marketing a fogyasztó és a vállalat közötti közvetítésben - a mindenkori piaci változásokhoz alkalmazkodva - az igények minél hatékonyabb kielégítésére törekszik. Minden szervezetnek szüksége van hosszú távú stratégiára annak érdekében, hogy megfeleljen az ágazatában bekövetkező változásoknak. A stratégiaalkotás folyamán figyelembe kell vennie lehetőségeit, céljait és a rendelkezésre álló eszközeit, forrásait, hogy hosszú távon túlélje a változásokat, illetve képes legyen növekedni. 

A stratégiai tervezés során a vállalat

  • meghatározza céljait;
  • megfogalmazza üzletpolitikáját;
  • teljesítmény-követelmény rendszert állít fel;
  • javítja a belső koordinációt (mindenkinek - tulajdonos, menedzser, alkalmazott - tisztában kell lennie a vállalat céljaival, követelményekkel, hogy egy irányba tudjon haladni a vállalat).

A tervezés során rövid és hosszú távú célokat határoz meg a vállalat, melyben

  • rövid távon (1 évre szólóan) meghatározza a vállalat helyzetét, egy éves célját és stratégiáját, melyhez cselekvési programot dolgoz ki, költségvetést rendel hozzá, majd folyamatosan értékeli és ellenőrzi azokat, hogy a rövid távú célokat elérje a vállalkozás. Ezt nevezzük taktikai marketingnek.
  • hosszú távon definiálja környezetét, céljait és a célok eléréséhez szükséges stratégiákat az elkövetkezendő néhány évre. Ez az ún. stratégiai marketing.

A marketingstratégia

A stratégiai tervezés folyamata megteremti az összhangot a vállalati célok, kapacitások és a marketinglehetőségek között.

A marketingstratégia első lépésként a vállalat küldetését határozza meg, melyben a vállalati célokat és törekvéseket deklarálja, tehát

  • meghatározza létezésének okát, célját;
  • körülhatárolja piacait

úgy, hogy küldetése reális, elérhető, ugyanakkor kihívásokkal teli legyen. A vállalat küldetése azt fogalmazza meg, hogy a vállalat milyen piaci igényeknek, milyen jellemzőkkel kíván megfelelni, hogy közben élesen különbözzék versenytársaitól is. A küldetés irányt mutat a vállalati célkitűzéseknek, alapja a célkitűzést megvalósító vállalati működésnek, folyamatoknak, támpontot ad a vezetés üzleti filozófiájának kialakításához és magatartási követelményt fogalmaz meg a vállalat valamennyi dolgozója (tulajdonos, menedzser, alkalmazott) számára. 

Ahhoz, hogy a vállalat a küldetését meg tudja határozni, az alábbi kérdésekre kell választ találnia:

  • Miért vagyunk mi?
  • Hova tartunk? (Hol vagyunk most, és hogyan jutunk el a kívánt célhoz?)
  • Mik a céljaink?
  • Kik a vevőink?
  • Mi a fontos a vevőink számára? stb.

Ha a fenti kérdésekre válaszolni tudunk, akkor a vállalati küldetés meghatározza

  • a működési kört (Mit és milyen módon termeljek?);
  • a vállalat szervezeti működésének elveit (Kikkel és hogyan dolgozzam?);
  • a piac többi szereplőjével kialakított vállalati magatartást (Kiknek termelek? Kik a versenytársaim? Kik a szállítóim? stb.).

iDevice ikon Kiegészítő anyag

A vállalati küldetés 

Nézzünk meg két példát (Alcatel, Novo Nordisk) a vállalati küldetés meghatározására!

„Az Alcatel Hungary Híradástechnikai Kft-t 1990 májusában vegyesvállalati formában alapította az Alcatel Austria AG., a Híradástechnika Szövetkezet, a Comex Budapesti Telefon Alközpont Kft. (a MATÁV leányvállalata), a Budapest Bank Rt. és az osztrák Creditanstalt csoporthoz tartozó Ca-3 Banken Beteiligungsfonds AG., 20 millió forintos alaptőkével. A vállalat neve AHT Híradástechnikai Kft. lett, és az alapítók a cég küldetéséül az Alcatel alközponti és üzleti kommunikációs termékeinek magyarországi bevezetését határozták meg. Üzleti tevékenységét a cégbírósági bejegyzés és a szükséges előkészítő munkák végrehajtása után, 1990 őszén kezdte meg jelenlegi telephelyén. Az elmúlt több mint tíz évben többszöri tőkeemelés, tulajdonosi struktúra-, tevékenységi kör- és névváltozás történt. Mára a vállalat 150 millió forintos alaptőkéje csaknem 100%-ban a párizsi, New York-i és számos más nyugati tőzsdén jegyzett Alcatel-csoport holding vállalata, az Alcatel Services International BV. kezében van. Az évek során a vállalat küldetése is változott. 1998. január 1. óta a világpiac egyik vezető távközlésiberendezés-gyártójának, az Alcatel-nek teljes jogú magyarországi leányvállalata. Feladata a piac igényeihez és az anyavállalat stratégiájához igazodva a szolgáltatói szegmensben az Alcatel valamennyi termékdivíziójának kereskedelmi tevékenységét bonyolítani, és/vagy támogatni az országban. Az új, kibővített küldetéshez és a több mint tízéves magyarországi hagyományhoz igazodik a vállalat mai neve: Alcatel Hungary Híradástechnikai Kft. 2001-ben az üzleti kommunikációs üzletág kivált a vállalatból Alcatel e-Business Rendszerek Kft. néven. 2002. év elején ezt a vállalatot - Európa-szerte 17 hasonló Alcatel-vállalattal együtt - megvette az Egyesült Államok-beli Platinum Equity befektetői csoport, aki 2002. őszétől NextiraOne márkanév alatt működteti azokat. Tevékenysége során az Alcatel Hungary Kft., mint az Alcatel-család teljes jogú tagja, minden tekintetben maga mögött tudhatja az Alcatel-csoportot. Ez a háttér meghatározó a vállalat identitásában." (http://www.alcatel.hu/azalcatelrol/hu/)

„A Novo Nordisk Hungária Kft. Magyarország piacvezető inzulinforgalmazó vállalata, emellett egyedül rendelkezik az inzulinbeadáshoz szükséges eszközök teljes skálájával. Az anyacég folyamatos kutatómunkájának köszönhetően a cég tevékenységében első helyen szerepel a cukorbetegség kezelését segítő gyógyszerek és segédeszközök kifejlesztése és korszerűsítése. 

A vállalat küldetése

A Novo Nordisk célja folyamatosan fejleszteni a cukorbetegség megelőzését, gyógyítását, terápiáját segítő gyógyszerek és eszközök körét, ezáltal jobb életminőséget nyújtani a betegek számára. A termékek csúcsminősége, állandó innovációja garantálja versenyképes jelenlétét a piacon, miközben megbízható partnerként működik együtt a betegekkel, a versenytársakkal és alkalmazottaival."

(http://www.novonordisk.hu/documents/article_page/document/2_1_2_vision.asp?MenuID=3)



iDevice ikon

A vállalati küldetés, célmeghatározás és stratégia

Amennyiben a vállalat meghatározta küldetését, abból kirajzolódik a cél (mely tömör és lényegre törő), a menedzsment pedig kijelöli a célhoz vezető utat, stratégiát alkot. Miután már ismerjük vállalatunk küldetését, célját és a hosszú távú stratégiát, a célhoz vezető rögös utat a rövid távú részstratégiák kidolgozásával tudjuk elérni. Ebben nyújt segítséget a marketingmenedzsment. Ennek során a három kérdésre adott válaszokat szem előtt tartva lehet kidolgozni a marketingstratégiát.

Az alábbi táblázat áttekintést ad a három kérdésről, illetve az azokra adott válaszok megvalósítását biztosító eszközökről! 

 

Kérdés

Megvalósítás eszköze

 

1.

Hol áll most a vállalat?

  • A vállalat külső és belső környezetének elemzése;
  • mikro- és makrokörnyezet elemzése.

Cél: vállalat lehetőségeinek feltérképezése a folytonosan változó piacon

 

2.

Hová szeretne eljutni a vállalat?

  • Piaci potenciál becslése;
  • célpiacok meghatározása (szegmentáció).

Cél: marketing stratégia meghatározása a kiszemelt piacok meghódítása érdekében

 

3.

Hogyan allokálja a vállalat külső és belső erőforrásait annak érdekében, hogy a kitűzött célját elérje?

  • Célpiac igényeinek megfelelő termékek kifejlesztése;
  • elfogadható ár kialakítása;
  • disztribúciós rendszer kialakítása;
  • piacbefolyásolás.

Cél: célpiacunknak megfelelő hatékony marketing-mix kialakítása

11. ábra
Rövid távú részstratégiák kérdései és megvalósításuk eszközei 

A következő részben a vállalati helyzetkép meghatározásának módszerét vizsgáljuk meg, a „Hol áll most a vállalat?" kérdésre keresve a választ.