3.1 A vállalati stratégiák és időtervek
A marketing a fogyasztó és a vállalat közötti közvetítésben - a mindenkori piaci változásokhoz alkalmazkodva - az igények minél hatékonyabb kielégítésére törekszik. Minden szervezetnek szüksége van hosszú távú stratégiára annak érdekében, hogy megfeleljen az ágazatában bekövetkező változásoknak. A stratégiaalkotás folyamán figyelembe kell vennie lehetőségeit, céljait és a rendelkezésre álló eszközeit, forrásait, hogy hosszú távon túlélje a változásokat, illetve képes legyen növekedni.
A stratégiai tervezés során a vállalat
- meghatározza céljait;
- megfogalmazza üzletpolitikáját;
- teljesítmény-követelmény rendszert állít fel;
- javítja a belső koordinációt (mindenkinek - tulajdonos, menedzser, alkalmazott - tisztában kell lennie a vállalat céljaival, követelményekkel, hogy egy irányba tudjon haladni a vállalat).
A tervezés során rövid és hosszú távú célokat határoz meg a vállalat, melyben
- rövid távon (1 évre szólóan) meghatározza a vállalat helyzetét, egy éves célját és stratégiáját, melyhez cselekvési programot dolgoz ki, költségvetést rendel hozzá, majd folyamatosan értékeli és ellenőrzi azokat, hogy a rövid távú célokat elérje a vállalkozás. Ezt nevezzük taktikai marketingnek.
- hosszú távon definiálja környezetét, céljait és a célok eléréséhez szükséges stratégiákat az elkövetkezendő néhány évre. Ez az ún. stratégiai marketing.
A marketingstratégia
A stratégiai tervezés folyamata megteremti az összhangot a vállalati célok, kapacitások és a marketinglehetőségek között.
A marketingstratégia első lépésként a vállalat küldetését határozza meg, melyben a vállalati célokat és törekvéseket deklarálja, tehát
- meghatározza létezésének okát, célját;
- körülhatárolja piacait
úgy, hogy küldetése reális, elérhető, ugyanakkor kihívásokkal teli legyen. A vállalat küldetése azt fogalmazza meg, hogy a vállalat milyen piaci igényeknek, milyen jellemzőkkel kíván megfelelni, hogy közben élesen különbözzék versenytársaitól is. A küldetés irányt mutat a vállalati célkitűzéseknek, alapja a célkitűzést megvalósító vállalati működésnek, folyamatoknak, támpontot ad a vezetés üzleti filozófiájának kialakításához és magatartási követelményt fogalmaz meg a vállalat valamennyi dolgozója (tulajdonos, menedzser, alkalmazott) számára.
Ahhoz, hogy a vállalat a küldetését meg tudja határozni, az alábbi kérdésekre kell választ találnia:
- Miért vagyunk mi?
- Hova tartunk? (Hol vagyunk most, és hogyan jutunk el a kívánt célhoz?)
- Mik a céljaink?
- Kik a vevőink?
- Mi a fontos a vevőink számára? stb.
Ha a fenti kérdésekre válaszolni tudunk, akkor a vállalati küldetés meghatározza
- a működési kört (Mit és milyen módon termeljek?);
- a vállalat szervezeti működésének elveit (Kikkel és hogyan dolgozzam?);
- a piac többi szereplőjével kialakított vállalati magatartást (Kiknek termelek? Kik a versenytársaim? Kik a szállítóim? stb.).
A vállalati küldetés
Nézzünk meg két példát (Alcatel, Novo Nordisk) a vállalati küldetés meghatározására!
„Az Alcatel Hungary Híradástechnikai Kft-t 1990 májusában vegyesvállalati formában alapította az Alcatel Austria AG., a Híradástechnika Szövetkezet, a Comex Budapesti Telefon Alközpont Kft. (a MATÁV leányvállalata), a Budapest Bank Rt. és az osztrák Creditanstalt csoporthoz tartozó Ca-3 Banken Beteiligungsfonds AG., 20 millió forintos alaptőkével. A vállalat neve AHT Híradástechnikai Kft. lett, és az alapítók a cég küldetéséül az Alcatel alközponti és üzleti kommunikációs termékeinek magyarországi bevezetését határozták meg. Üzleti tevékenységét a cégbírósági bejegyzés és a szükséges előkészítő munkák végrehajtása után, 1990 őszén kezdte meg jelenlegi telephelyén. Az elmúlt több mint tíz évben többszöri tőkeemelés, tulajdonosi struktúra-, tevékenységi kör- és névváltozás történt. Mára a vállalat 150 millió forintos alaptőkéje csaknem 100%-ban a párizsi, New York-i és számos más nyugati tőzsdén jegyzett Alcatel-csoport holding vállalata, az Alcatel Services International BV. kezében van. Az évek során a vállalat küldetése is változott. 1998. január 1. óta a világpiac egyik vezető távközlésiberendezés-gyártójának, az Alcatel-nek teljes jogú magyarországi leányvállalata. Feladata a piac igényeihez és az anyavállalat stratégiájához igazodva a szolgáltatói szegmensben az Alcatel valamennyi termékdivíziójának kereskedelmi tevékenységét bonyolítani, és/vagy támogatni az országban. Az új, kibővített küldetéshez és a több mint tízéves magyarországi hagyományhoz igazodik a vállalat mai neve: Alcatel Hungary Híradástechnikai Kft. 2001-ben az üzleti kommunikációs üzletág kivált a vállalatból Alcatel e-Business Rendszerek Kft. néven. 2002. év elején ezt a vállalatot - Európa-szerte 17 hasonló Alcatel-vállalattal együtt - megvette az Egyesült Államok-beli Platinum Equity befektetői csoport, aki 2002. őszétől NextiraOne márkanév alatt működteti azokat. Tevékenysége során az Alcatel Hungary Kft., mint az Alcatel-család teljes jogú tagja, minden tekintetben maga mögött tudhatja az Alcatel-csoportot. Ez a háttér meghatározó a vállalat identitásában." (http://www.alcatel.hu/azalcatelrol/hu/)
„A Novo Nordisk Hungária Kft. Magyarország piacvezető inzulinforgalmazó vállalata, emellett egyedül rendelkezik az inzulinbeadáshoz szükséges eszközök teljes skálájával. Az anyacég folyamatos kutatómunkájának köszönhetően a cég tevékenységében első helyen szerepel a cukorbetegség kezelését segítő gyógyszerek és segédeszközök kifejlesztése és korszerűsítése.
A vállalat küldetése
A Novo Nordisk célja folyamatosan fejleszteni a cukorbetegség megelőzését, gyógyítását, terápiáját segítő gyógyszerek és eszközök körét, ezáltal jobb életminőséget nyújtani a betegek számára. A termékek csúcsminősége, állandó innovációja garantálja versenyképes jelenlétét a piacon, miközben megbízható partnerként működik együtt a betegekkel, a versenytársakkal és alkalmazottaival."
(http://www.novonordisk.hu/documents/article_page/document/2_1_2_vision.asp?MenuID=3)
A vállalati küldetés, célmeghatározás és stratégia
Amennyiben a vállalat meghatározta küldetését, abból kirajzolódik a cél (mely tömör és lényegre törő), a menedzsment pedig kijelöli a célhoz vezető utat, stratégiát alkot. Miután már ismerjük vállalatunk küldetését, célját és a hosszú távú stratégiát, a célhoz vezető rögös utat a rövid távú részstratégiák kidolgozásával tudjuk elérni. Ebben nyújt segítséget a marketingmenedzsment. Ennek során a három kérdésre adott válaszokat szem előtt tartva lehet kidolgozni a marketingstratégiát.
Az alábbi táblázat áttekintést ad a három kérdésről, illetve az azokra adott válaszok megvalósítását biztosító eszközökről!
|
Kérdés |
Megvalósítás eszköze |
1. |
Hol áll most a vállalat? |
Cél: vállalat lehetőségeinek feltérképezése a folytonosan változó piacon |
2. |
Hová szeretne eljutni a vállalat? |
Cél: marketing stratégia meghatározása a kiszemelt piacok meghódítása érdekében |
3. |
Hogyan allokálja a vállalat külső és belső erőforrásait annak érdekében, hogy a kitűzött célját elérje? |
Cél: célpiacunknak megfelelő hatékony marketing-mix kialakítása |
11.
ábra
Rövid távú részstratégiák kérdései és megvalósításuk eszközei
A következő részben a vállalati helyzetkép meghatározásának módszerét vizsgáljuk meg, a „Hol áll most a vállalat?" kérdésre keresve a választ.