1.3. A vevők fajtái
A vevői igények meghatározásához az első lépés meghatározni az adott termék vevőkörét, ez viszont nem mindig egyszerű. Mint később látni fogjuk, mivel a minőségirányítási rendszer a vevői igények kielégítésére épül, ezért a piackutatások egyik elengedhetetlen célja ennek felderítése. De kik is számítanak vevőknek?
A vevőket kétféle szempontból is tudjuk csoportosítani:
a) Közvetlen
(direkt) és közvetett (indirekt) vevők: Közvetlen vevő az, aki fogyasztja,
használja és/vagy fizet a termékért. Aki lehet ugyanazon személy, de lehet
különböző is, pl.: a cég veszi meg az irodaszereket, de a dolgozók használják,
a szülők a gyermekeik számára veszik meg a játékokat...
A közvetett vevő fogalomkörébe
beletartoznak mindazok a csoportok, szervezetek és személyek, akikre hatnak a
szervezetek tevékenységei. Pl. a betongyár mellett élő emberek részesülnek a
házaikat ellepő finom porból. Ha a szervezet figyelmen kívül hagyja a közvetett
vevőit, működése veszélybe kerülhet.
3. ábra:
Közvetett vevő
b) Külső
és belső vevők:
Külső
vevők:
- a végső vásárlók, akik megveszik a terméket vagy szolgáltatást,
- a beszállítók (alvállalkozók),
- azok a személyek vagy csoportok, akik finanszírozzák a terméket vagy szolgáltatást, illetve részesülnek a termék/szolgáltatás eredményéből (részvényesek, tulajdonosok, társadalom).
Belső vevők:
- a szervezet saját munkatársai, akik a termék/szolgáltatás előállítói, megvalósítói.
Vevői lánc: Amint láttuk, a beszállítólánc 3 résztvevőből áll. Az életben - akár a szervezeten belül, akár a szervezetek közötti viszonyokat vizsgáljuk - az átadó kapcsolatok sorozata működik.
A szervezeten belül a folyamatok szolgálják ki egymást, az egyik folyamat kimenete egyben a másik bemenete, így lesz az egyik folyamat az azt megelőző folyamat vevője, illetve az egyik dolgozó a másik vevője. Mivel így a folyamatláncok egymásra épülnek, ha valahol hiba történik, sokszor csak a külső vevő szembesül a problémával.
4. ábra:
Vevői lánc