3.5.1. id. Markó Károly
Első jelentős tájfestőnk, id. Markó
Károly is külföldön, Itáliában tölti élete nagy részét. Firenze környéki
házában minden átutazó magyarnak, majd a forradalom leverése után a
menekülteknek vendégszeretettel siet segítségére. Markó aranyló megvilágítású,
nyugodt képszerkezetű, finom kidolgozású tájfestményein valóságos vagy képzelt
olasz táj bontakozik ki, a többnyire előtérben elhelyezett kisméretű
embercsoportok csupán mellékes szerepet játszanak. Ezek az álom és valóság
ötvözéséből keletkezett, nagy sikernek örvendő képei - az úgynevezett „ideális
tájkép" későbarokk örökségének képviselői - eltérítették Markót a fiatalkori
természetszemléleten alapuló tájfelfogásától, amilyen pl. a Visegrádot
rálátásos kompozícióban bemutató korai tájképe, vagy néhány alföldi tája,
amelyeknek felhős-napos távlatai, csöndes gémeskútjai ma is magával ragadóak.
Valószínűleg ez a természetfelfogás hatott Barabás Miklósra is. Másrészt Markó
követői - mélyen a század második feléig nyúlóan - folytatták a mester
nyomdokain járó ideális tájfestést.
38. ábra
id. Markó Károly: Visegrád
id. Markó Károly: A puszta szivárvánnyal