3.5.4. Borsos József
Ez a szerencsés emberi alkat hiányzik
a tehetségben nem kisebb, de egyenletesség terén lényegesen ingatagabb Borsos
Józsefből (1821-1883). Bécsben tanul és működik
sokáig, ünnepelt arckép- és életképfestőként tér haza Pestre. Első hazai művei
ragyogó festői megjelenítésű, pompás anyagkezelésű arcképek, amelyek nagy
sikert arattak. A kor arckép- és életképfestők legkiválóbbja volt. Megkapó
érzékletességgel, alapos festői tudással dolgozott. Ő közvetítette hozzánk a
kor igényének annyira megfelelő, bensőséges hangulatú és érzelmes tárgyú életképet.
Erőteljes jellemábrázoló készsége, feszes képszerkesztése már-már monumentális
hatású műveket alkot. De hiányzik munkásságából az az egyenletesség, az a
harmónia és kitartás, ami Barabás egyéniségének és művészetének sajátja.
Életképei közül kiemelkedik az 1851-ben festett, kitűnően szerkesztett és
előadott „Bál után" című kép. Borsos mindinkább önmagával vívódik, fejlődése és
lendülete megtorpan. Csakhamar abbahagyja a festést és a fejlődő fényképészet
művelője lesz. Híresebb művei: Galambposta, Lányok bál után.
40. ábra
Borsos József: Galambposta
Borsos József: Lányok bál után
Nemcsak a szaporodó folyóirat- és almanach-kiadványok igényelnek képmellékleteket illusztráció, tájkép, arckép vagy divatkép formájában, a grafikai művészet egyre fontosabb szerepet tölt be. Ismeretek terjesztését, ábrázolási témák népszerűsítését csakúgy vállalják, mint ahogyan gyorsan fokozódó mértékben válnak kereskedelmi áruvá is. Ezt az igényt főleg külföldről érkező metszetek és litográfiák teljesítik, de hazai mesterek és műhelyek is működnek már. A legnevezetesebb festmények - például Barabás művei - ily módon válnak igazán ismertté.