3.5.2. Barabás Miklós
A korszak legtermékenyebb festője és
legvonzóbb művészegyénisége kétségkívül Barabás Miklós (1810-1896).
Néhány külföldön töltött évétől eltekintve Pesten élt, az első magyar művész,
aki művészetéből meg tudott élni. Gyorsan tett szert arra a társadalmi
megbecsülésre és rangra, amelyért másoknak, még utódainak is, gyakran sokat
kellett küzdeniük. Ezt a sikert tetszetős és mégis jellemző emberábrázolásának,
gondosan részletező, többnyire derűs hangulatú előadásmódjának, harmonikus
kompozícióinak köszönhette. Az 1848-as forradalmat előkészítő korszak szinte
minden szereplőjét, politikust és művészt, költőt és színészt egyaránt
bemutatott festményein, ill. nagyszámú litográfiáin. Akár korai reprezentatív
arcképét nézzük, amely a fiatal Liszt Ferencet (1846) ábrázolja, akár az öregkorában
festett Bittó Istvánné arcképét (1874): mindvégig ezeket a legjobb arcképfestői
erényeket élvezhetjük munkásságában, bár a képek túl sok változatosságot nem
mutatnak. A kor igényének engedve csoportéletképet is fest, ezek sorából a
legkiemelkedőbb a „Vásárra utazó román család", amelynek gondos kidolgozása a
művész igényességéről vall. Mégis, legsikerültebb része a műnek a háttéri táj.
Barabás felemelkedett a történelmi festmény ünnepélyes magaslatára is, ezt
bizonyítja a Lánchíd alapkőletételét bemutató helyszíni vázlata (1842),
amelynek főként első megfogalmazása megkapó. Nemcsak Barabásról, a művészről és
emberről, de az egész korról élénk képet nyerünk Naplójából, amely egész életén
végigkíséri. Benne élete fordulatairól és eseményeiről, alkotásairól és
megrendelőiről éppúgy beszámol, mint barátairól, a kor vezető elméiről. Mint
művészetszervező is páratlan energiájú, s bár a forradalom leverése után
nehezen tér magához, már 1859-ben Képzőművészeti Társulat létesítésén
buzgólkodik, haláláig vezető tagja marad a művésztársadalomnak.
39. ábra
Barabás Miklós: Petőfi Sándor
Barabás Miklós: Bittó Istvánné arcképe